• سه‌شنبه / ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ / ۲۱:۰۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400061612303
  • خبرنگار : 71516

انتقاد دیده بان حقوق بشر از مصر به دلیل اعدام‌های فراقانونی

دیده بان حقوق بشر از وزارت کشور مصر به دلیل اعدام ده‌ها تروریست به صورت فراقانونی انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، دیده بان حقوق بشر در بیانیه‌ای اعلام کرد: وزارت کشور مصر بین ژانویه ۲۰۱۵ و دسامبر ۲۰۲۰ از کشتن دستکم ۷۵۵ تن در ۱۴۳ حادثه تیراندازی و بازداشت تنها یک مظنون خبر داد. این وزارتخانه تنها هویت ۱۴۱ کشته را مشخص کرد و از عبارت‌های تکراری و آماده شده از قبل استفاده کرد که جزئیات اندکی را شرح می‌داد.

در این بیانیه آمده است: در تمام بیانیه‌های مصر ادعا شده که ابتدا افراد مسلح مورد نظر تیراندازی را آغاز کردند که باعث شد نیروهای امنیتی واکنش نشان بدهند. مقامات نیز ادعا کردند که تمام کشته شدگان به اتهام تروریسم تحت تعقیب و بیشترشان عضو اخوان المسلمین هستند.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش ۱۰۱ صفحه‌ای خود نوشت: «شبه نظامیان کشته شده هیچ خطری برای نیروهای امنیتی به هنگام کشته شدن ایجاد نمی‌کرده‌اند و در بسیاری از موارد، پیشتر بازداشت شده بودند.»

دیده‌بان حقوق بشر برای مستند کردن گزارش خود با وکلا، کنشگران سیاسی، یک روزنامه‌نگار و خانواده‌های ۱۴ فرد کشته شده که این سازمان از آن‌ها به عنوان «اعدام‌های فراقانونی» یاد کرده، گفت‌وگو کرده است.

در گزارش این نهاد حقوق بشری آمده است: «اعضای خانواده ۸ فرد کشته شده گفته‌اند که نشانه‌هایی از شکنجه در بدن کشته شدگان از جمله سوختگی، بریدگی، شکستگی استخوان یا دررفتگی دندان‌ها را مشاهده کرده‌اند.»

در این گزارش آمده است: هیچ چیزی نیافتیم که نشان بدهد مقامات تحقیقات جدی را درباره این حوادث انجام داده باشند و از هیچ کدام از خانواده‌ها خواسته نشد گزارش خود را ارائه کند.

این نهاد حقوق بشری در ادامه گزارش خود به شرکای بین‌المللی قاهره توصیه کرده است انتقال تسلیحات نظامی به مصر را متوقف کرده و سازمان‌های امنیتی این کشور را تحریم کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha