• چهارشنبه / ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۷:۳۴
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1400061713118
  • منبع : وزارت علوم و تحقیقات

عرضه مواد اصطکاکی بدون مس برای تولید لنت ترمز

عرضه مواد اصطکاکی بدون مس برای تولید لنت ترمز

رئیس مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی از ثبت اختراع ترکیب مواد اصطکاکی بدون مس برای تولید لنت ترمز خودرو توسط یکی از واحدهای فناور مستقر در این مرکز خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر برومند صلاحی با بیان این که این محصول پس از ثبت برند در مرحله تولید تجاری است، اظهار کرد: با تداوم حمایت‌های این مرکز و سایر سازمان‌های مربوطه، میزان تولید این محصول در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت و دانش فنی تولید مواد اصطکاکی لنت ترمز در کشور نهادینه خواهد شد.

دکتر آیدا معزی پور، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان و مخترع این محصول هم گفت: این شرکت توانسته است ملزومات تولید این محصول و همچنین ایجاد دانش فنی در زمینه طراحی ترکیب مواد اصطکاکی مورداستفاده در لنت ترمز خودرو - از فعالیت‌های تحقیقاتی و آزمایشگاهی تا تولید صنعتی - را در مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی فراهم آورد.

دکتر معزی پور افزود: تیم متخصص این مجموعه تحقیقاتی، متشکل از اساتید دانشگاه و پژوهشگران صنعتی و دانشگاهی در رشته‌های مهندسی مکانیک و مهندسی صنایع سلولزی است که موفق شده‌اند باتکیه‌بر دانش فنی و همچنین تجارب کسب‌شده در صنعت، محصول خود را باتوجه‌به نیاز بازار و همچنین مطابق با معیارهای زیست‌محیطی تولید و عرضه کند.

وی افزود: در لنت ترمز با استفاده از نیروی اصطکاک مواد به‌کاررفته در آن، انرژی جنبشی به انرژی حرارتی تبدیل و سبب کاهش سرعت دوران و توقف چرخ‌های خودرو می‌شود.

معزی پور تصریح کرد: ترکیب به‌کاررفته در لنت ترمز از چندین ماده مختلف با ماهیت‌های گوناگون (مرکب از ۱۰ تا ۳۰) تشکیل‌شده و مواد به‌کاررفته در آن در ۴ گروه اتصال‌دهنده، پرکننده، اصلاح‌کننده اصطکاک و الیاف طبقه‌بندی می‌شوند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان ادامه داد: این ترکیب باید به‌گونه‌ای باشد که ضریب اصطکاک مناسب و پایداری ایجاد کند و نرخ سایش آنکه معیاری از طول عمر لنت است؛ مطلوب باشد و سختی آن در حدی باشد که نه آن‌چنان بالا که سبب خوردگی دیسک شود و نه آن‌قدر کم که سبب عدم گیرایی لنت شود.

معزی پور تصریح کرد: لنت ترمز باید مقاومت مطلوبی در برابر حرارت بالای ناشی از ترمزگیری داشته باشد و افت ضریب اصطکاک آن در محدوده استاندارد باشد.

مخترع ترکیب مواد اصطکاکی بدون مس افزود: یکی از موادی که سبب بهبود ویژگی‌های تریبولوژی لنت ترمز می‌شود، مس است که به دلیل دارابودن هدایت حرارتی بالا، سبب انتقال سریع حرارت می‌شود و از افت ضریب اصطکاک لنت ترمز در دماهای بالا جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: مطالعات اخیر نشان داده است که مس و همچنین سایر فلزات سنگین سبب بروز مشکلات محیط‌زیستی می‌شوند و با محیط‌زیست سازگار نیستند؛ بنابراین لازم است بر اساس مقررات مربوطه، مصرف آن در لنت ترمز در سال ۲۰۲۰ به زیر ۵ درصد و تا سال ۲۰۲۵ باید به زیر یک درصد برسد و حذف کامل آن نیز مطلوب است.

معزی پور ادامه داد: محققین این شرکت پس از سال‌ها تجربه و تحقیق موفق به ارائه ترکیب مواد اصطکاکی فاقد مس و آزبست (ماده سرطان‌زا) شده‌اند که کلیه ویژگی‌های آن در حدود مجاز و مطلوب استاندارد است، هیچ صدایی در زمان ترمزگیری ایجاد نمی‌کند، افت ضرایب اصطکاک آن در دمای بالا مناسب بوده و همچنین قیمت و کیفیت بسیار مطلوبی دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha