• چهارشنبه / ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۹:۰۱
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1400061713161
  • خبرنگار : 71496

"تنش شبانه" استراتژی پرخطر با هدایت حماس علیه رژیم صهیونیستی

"تنش شبانه" استراتژی پرخطر با هدایت حماس علیه رژیم صهیونیستی

فعالان فلسطینی با فرارسیدن شب برای برهم زدن آرامش سربازان اسرائیلی به مرزهای نوار غزه و اراضی اشغالی نزدیک می‌شوند و لاستیک خودروها را آتش زده و به سمت آنها ترقه پرتاب می‌کنند، برخی تحلیلگران تاکتیک‌های حماس در این اعتراضات شبانه را پر خطر می‌دانند.

به گزارش ایسنا، به نقل از ارم نیوز، این شب‌ها صدها جوان فلسطینی در مرزهای شرقی شهر غزه لاستیک‌های کهنه خودروها را جمع کرده و برای آتش زدن آنها و پرتابشان به سمت منطقه هم‌مرز با اراضی اشغالی آماده می‌شوند، گروهی دیگر نیز به سمت سربازان اسرائیلی مستقر در اتاقک‌های نگهبانی آن سوی تپه‌های شنی، سنگ و کوکتل مولوتف پرتاب می‌کنند.

این فعالان فلسطینی بالن‌های دارای مواد آتش‌زا را به سمت مرزهای اراضی اشغالی به پرواز درمی‌آورند در مقابل سربازان اسرائیلی با گلوله‌های واقعی و پلاستیکی به سمت آنها شلیک می‌کنند.

همزمان تظاهرکنندگان فلسطینی مراقب پرواز پهپادهای اسرائیلی که گاز اشک‌آور شلیک می‌کنند، هستند و آنها را تقریبا هشدار برای خود دانسته و به محض مشاهده آنها فرار می‌کنند.‌

فرید ۱۹ ساله یکی از جوانان فلسطینی که در این تظاهرات شبانه در اعتراض به استمرار محاصره غزه شرکت دارد، دانشجوی دانشکده مهندسی دانشگاه اسلامی غزه است، او یک بمب صوتی را طراحی کرده که در اعتراضات به سمت سربازان اسرائیلی پرتاب می‌کند.

فرید گفت: ما آنها را رها نمی‌کنیم، ما نمی‌خوابیم و اجازه نمی‌دهیم سربازان اسرائیلی و شهرک‌نشین‌ها در آسایش بخوابند.

مومن ۲۰ ساله دانشجوی دانشکده ادبیات انگلیسی دانشگاه الازهر با وجود اینکه زانویش در راهپیمایی‌های بازگشت در مارس ۲۰۱۸ به ضرب گلوله سربازان اسرائیلی آسیب دید و با عصا راه می‌رود، در این اعتراضات شبانه نیز شرکت می‌کند.

از اواسط اوت گذشته سه فلسطینی از جمله یکی از اعضای حماس در درگیری‌های نزدیک مرزها به شهادت رسیدند.

رژیم صهیونیستی پس از جنگ ۱۱ روزه به نوار غزه که باعث شهادت ۲۶۰ فلسطینی شد، محدودیت‌ها علیه نوار غزه را تشدید کرد.

اما محمد العمادی، رئیس کمیته قطری بازسازی غزه روز دوشنبه اعلام کرد که با رژیم صهیونیستی و حماس در مورد سازوکار تقسیم کمک‌های قطر به مبلغ ماهانه ۳۰ میلیون دلار از طریق بانک‌های تشکیلات خودگردان فلسطین و با نظارت سازمان ملل به توافق رسید.

رژیم صهیونیستی اوایل سپتامبر جاری تسهیلاتی را برای کاهش محاصره نوار غزه درنظر گرفت که از جمله آنها گسترش دامنه ماهیگیری در سواحل غزه، صدور مجوز ورود ۷۰۰۰ تاجر به اراضی اشغالی و ورود کالاهای مختلف به نوار غزه بودند.

اما خمیس الهیثم، مسؤول جهاد اسلامی در غزه تاکید کرد: خرسندی مقاومت در گروی بازسازی کامل غزه است نه اعطای امکانات و تسهیلات.

ابوربیع ۲۳ ساله و فرمانده یکی از گروه‌های تنش شبانه وابسته به حماس اظهار کرد: اعتراضات شبانه اسرائیل را مجبور خواهد کرد محاصره‌اش را لغو کند و اجازه بازسازی غزه را بدهد.

مخیمر ابوسعده، استاد علوم سیاسی دانشگاه الازهر اظهار کرد: حماس با این اعتراضات اسرائیل را برای گرفتن امتیازات و امکانات بیشتر تحت فشار می‌گذارد. در واقع حماس بر این باور است که پرواز بالن‌های آتش‌زا و تنش شبانه احتمالا به یک تنش حساب شده و محدود و نه یک درگیری مسلحانه همه جانبه منجر می‌شود.

رژیم صهیونیستی در اکثر موارد با حملاتی هوایی به غزه به بالن‌های آتش‌زا پاسخ می‌دهد، آخرین آنها نیز حملات شامگاه دوشنبه به یک پایگاه نظامی حماس در خان یونس بود.

جمال الفاضی، تحلیلگر سیاسی اظهار کرد: حماس ابزارهایی در اختیار دارد که می‌توانند شرایط را تغییر دهند، در واقع حماس نوعی فشار حساب شده را اعمال می‌کند تا فرصت را از اسرائیل برای تحمیل شروط جدید بگیرد.

اما کوبی مایکل، مسؤول سابق امور فلسطین در وزارت امور استراتژیک رژیم صهیونیستی گفت: استمرار اعتراضات حماس احتمال دارد باعث شود صبر اسرائیل به پایان برسد و اگر حماس ارتش اسرائیل را وارد درگیری جدیدی کند، این ارتش مشکلی برای دادن پاسخی "قدرتمند" به آن نخواهد داشت.

مایکل در ادامه گفت:"حماس اعتراضات در نزدیکی مرزها را ترجیح می‌دهد زیرا می‌داند اگر حملات موشکی به سمت اسرائیل را آغاز کند، پاسخ اسرائیل شدید خواهد بود".

این پژوهشگر اسرائیلی مسایل امنیتی مدعی شد: "حماس فکر می‌کند می‌تواند اسرائیل را تحریک کند اما دچار اشتباه شده چون از قدرت کاملی برای کنترل شدت خشونت در مرزها برخوردار نیست".

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha