• پنجشنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۵
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400061813378
  • خبرنگار : 50028

به بهانه روز بین المللی سوادآموزی؛

سوادآموزی یا کاربست مهارت‌های چند وجهی؟

سوادآموزی یا کاربست مهارت‌های چند وجهی؟

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار کرد: حوزه سوادآموزی در آموزش و پرورش استان همواره تلاش داشته است روندها و رویه‌های خود برای ارائه خدمات سوادآموزی را به عنوان یک موضوع حاکمیتی و مهارت چند وجهی آموزشی، اجتماعی طراحی کند.

محمدعلی واقعی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: از نگاه قرآن، دانش مایه سروری و یکی از شرایط رهبری و پیشوایی دیگران است؛ قرآن از مأمور و مکلف شدن عده‌ای برای تحصیل علم و دانش سخن می‌گوید و آن را مقدمه‌ای برای هدایت دیگران می‌داند.

وی با بیان اینکه میزان باسوادی در یک جامعه، شاخصه‌ای برای توسعه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سایر زمینه‌ها است، تصریح کرد: سواد، ابزاری برای بهبود کیفیت زندگی است و آموزه‌های اسلام، سراسر دعوت به تحصیل علم و دانش پژوهی دارد.

واقعی بیان کرد: در عصری که تنوعات، رو به رشد است، سوادآموزی نه تنها اعتماد به نفس را گسترش می‌بخشد؛ بلکه فرصت‌هایی را برای افرادی که در حاشیه و مورد غفلت قرار گرفته‌اند فراهم می‌سازد؛ نوسوادان، استعداد و مهارت‌های بهتری برای افزایش سطح درآمد خود به دست می‌آورند، وسایل معیشتی پایداری برای خود فراهم می‌سازند، به خدمات آموزشی و بهداشتی دسترسی بهتری می‌یابند و در قلمرو عمومی اجتماعی ادغام می‌شوند؛ در نتیجه، سوادآموزی برای تضمین دسترسی به فرصت‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، حیاتی است؛ به ویژه در مورد زنان که تاثیر قابل توجهی در توانمندسازی و دگرگون‌سازی زندگی آنها دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از کسب رتبه عالی در کشور در حوزه سوادآموزی برای سومین سال متوالی، توسط آموزش و پرورش استان خبر داد و گفت: ارزیابی عملکرد ابزار مناسب و کارآمدی است که مدیران و کارشناسان را برای ادامه حرکت در مسیر درست کمک می‌کند و بر اساس بررسی‌های به عمل آمده از سوی سازمان نهضت سواد آموزی، و بر اساس شاخص‌های ۲۵ گانه، خراسان جنوبی موفق به کسب رتبه عالی و قابل تقدیر شد.

واقعی ادامه داد: حوزه سوادآموزی در آموزش و پرورش استان همواره تلاش داشته است روندها و رویه‌های خود برای ارائه خدمات سوادآموزی را به عنوان یک موضوع حاکمیتی و مهارت چند وجهی آموزشی، اجتماعی طراحی کند.

وی تصریح کرد: حوزه سواد آموزی با تلاش مستمر و بی وقفه تلاش می‌کند تا زمینه کاربست مهارت سواد را که مشتمل بر آگاه سازی، توانمند سازی و اصلاح رفتار برای ایفای نقش‌ها و مسئولیت مخاطبان و ذینفعان در طراز سوادآموزی جامعه محور است، بیش از پیش فراهم سازد.

وی با اشاره به اینکه سوادآموزی بخش یکپارچه‌ای از حق آموزش است، افزود: نزدیک به ۵۵ درصد فعالیت‌های سوادآموزی به مناطق روستایی استان اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۸۷۱ سوادآموز در استان شناسایی و جذب شدند، تصریح کرد: هم اکنون دو مرکز مجری طرح تحولی پیوند سواد و زندگی در استان فعالیت دارند که این مراکز با هدف پیوند سواد و زندگی برای بی سوادان و کم سوادان و نقش تعمالی انگیزشی برای بهبود معیشت در حال فعالیتند.

واقعی با اشاره به اینکه سالذ گذشته ۱۳۰۰ نفر در دوره سوادآموزی، ۷۶۹ نفر در دوره تحکیم و ۸۰۲ نفر در دوره انتقال جذب شده‌اند، خاطرنشان کرد: سال گذشته ۶۹ نفر از اتباع خارجی در دوره سوادآموزی و ۶۷ نفر در دوره انتقال شرکت کرده‌اند و امسال سهمیه استان در این بخش در دوره سوادآموزی ۱۵۰ نفر و در دوره انتقال ۵۰ نفر است.

وی با بیان اینکه در سال تحصیلی آینده، سهمیه سوادآموزی ۱۱۰۰ نفر، دوره تحکیم هزار نفر و دوره انتقال ۸۸۰ نفر خواهد بود، یادآور شد: با توجه به شیوع ویروس کرونا آموزش تعطیل نشد و به اشکال مختلف از جمله حضوری با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و با حداقل نفرات و همچنین غیر حضوری از طریق آموزش‌های تلویزیونی، مجازی، درس نامه و محتواهای الکترونیکی به ذی نفعان ارائه شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.