• پنجشنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۴:۳۵
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400061813579
  • خبرنگار : 30054

کاربرد ایزوپروپیل الکل در ضدعفونی سطوح و مقابله با ویروس کرونا

کاربرد ایزوپروپیل الکل در ضدعفونی سطوح و مقابله با ویروس کرونا

با شیوع کرونا و رشد قابل توجه تقاضا برای مواد شیمیایی پاک کننده، ایزوپروپیل الکل نیزهمچون سایر انواع الکل نظیر متانول، اتانول و... مورد توجه زیادی قرار گرفته است. ایزوپروپیل الکل (Isopropyl alcohol) مایعی بی رنگ، قابل اشتعال و با بوی قوی است که در گروه الکل های ثانویه قرار می گیرد. این الکل نخستین بار در سال ۱۹۲۰ با استفاده از هیدراسیون پروپن و برای کاربردهای اغلب نظامی تولید شد؛ اما با گذشت زمان و افزایش حجم تولید، به ویژه در اواسط دهه 90 میلادی، ایزوپروپیل الکل نقش مهمی در بین مواد ضد عفونی کننده و بسیاری از پاک کننده ها پیدا کرد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام نشریه جهان شیمی فیزیک، ایزوپروپیل الکل یک ماده ایزومر پروپیل الکل با خواص ضد باکتریایی است که در صابون ها و لوسیون ها به عنوان ضدعفونی کننده مورد استفاده قرار می گیرد. اگرچه مکانیسم دقیق عمل ضد عفونی کننده این ماده مشخص نیست، اما ممکن است ارگانیسم ها را با دناتوراسیون پروتئین ها و DNA، تداخل درمتابولیسم سلولی و حل کردن غشاء لیپوپروتئینی از بین ببرد.

کاربرد ایزوپروپیل الکل صنعتی

همانطور که گفته شد، ایزوپروپیل الکل (به اختصار IPA) به عنوان یک ماده شیمیایی مستقل، در ترکیب مواد ضد عفونی کننده و بسیاری از پاک کننده ها استفاده می شود. اما کاربرد این الکل تجاری، بسیار فراتر از تمیز کردن سطوح است و به عنوان یک حلال عالی برای ترکیبات غیر قطبی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی مهم ایزوپروپیل الکل، که آن را به ویژه در صنایع الکترونیک و محصولات دیجیتالی حساس به آب، محبوب کرده است، سرعت تبخیر بالا و عدم باقی ماندن جای آن بر روی قطعات است.

به طور کلی آب، یکی از اجزای ضروری اغلب محصولات پاک کننده است، اما برخی از وسایل برقی و الکترونیکی نباید هرگز با آب تماس داشته باشند. ایزوپروپیل الکل 99٪ با سرعت باورنکردنی، تبخیر می شود و به این ترتیب هیچ اثری بر روی سطح مورد نظر باقی نمی گذارد.

تفاوت ایزوپروپیل الکل با اتانول و مقایسه آن در مقابله کرونا

ایزوپروپیل الکل دارای خواص ضد میکروبی است و می تواند بسیاری از میکروارگانیسم ها مانند باکتری ها، میکروب ها و قارچ ها را از بین ببرد. این ماده یک ضدعفونی کننده مناسب برای استفاده در بیمارستان ها و مایعات ضدعفونی کننده دست قبل از جراحی و همچنین کاربردهای خانه داری است. در مقایسه با اتانول، الکل ایزوپروپیل، سریعترتبخیر می شود. مطابق با برخی از تحقیقات انجام شده، این سرعت تبخیر می تواند باعث شود که الکل ایزوپروپیل عملکرد بهتری از اتانول در تمیز کردن سطوح داشته باشد چرا که الکل اتانول برای تاثیرگذاری بهتر به دما و زمان بیشتری نیاز دارد.

سایر کاربردهای ایزوپروپیل الکل

از دیگر کاربردهای IPA در کاشت ناخن است. این الکل برای تمیز کردن ناخن ها قبل از کاشت ناخن یا مانیکور، مورد استفاده قرار می گیرد زیرا هنگامی که ناخن کاملاً تمیز است، لاک ها  و سایر ترکیبات راحت تر به ناخن می چسبند.

سنجش درصد الکل با استفاده از الکل سنج

درصد بالای ایزوپروپیل الکل، الزاما به معنای کارایی بیشتر آن در پاک کردن سطوح نیست. به عنوان مثال الکل 100% ایزوپروپیل در مقایسه با الکل 65 یا 70 به دلیل اینکه سریع تر تبخیر می شود ممکن است عملکرد ضعیف تری داشته باشد، و این بدان معناست که الکل 100% لزوماً نمی تواند همه میکروب ها و ویروس ها را قبل از تبخیر نابود کند. افزودن پراکسید هیدروژن یا آب به IPA باعث افزایش ماندگاری آن شده و کمک می کند در پاکسازی سطوح موثرتر عمل کند. البته محلول های زیر 50 درصد نیز به طور قابل توجهی کارایی خود را از دست می دهند.

با استفاده از یک الکل سنج، می توان درصد الکل موجود در تمام مخلوط های آب و الکل را اندازه گیری کرد. الکل سنج یک لوله شیشه ای تو خالی مدرج است که در ظرف مایع شناور شده و سپس متناسب با میزان الکل موجود، در مایع فرو می رود. محلی از استوانه که سطح مایع الکل سنج را لمس می کند نشان دهنده درصد الکل موجود است. به دلیل آن که چگالی الکل،  کمتر از آب است، استفاده از یک هیدرومتر که به طور خاص برای اندازه گیری محتوای الکل طراحی و کالیبره شده است به شما امکان می دهد تا میزان الکل موجود در مایع موردنظر را با دقت بیشتری اندازه گیری کنید. به همین دلیل توصیه می شود تا از الکل سنج های کالیبره شده برای سنجش درصد الکل، استفاده نمایید.

به خاطر داشته باشید

- ایزوپروپیل الکل با غلظت 99%  بسیار قابل اشتعال است. همچنین اگر در مقادیر بالا در مکانی با تهویه نامناسب استفاده شود، ممکن است باعث سرگیجه شده و برای پوست و چشم نیز تحریک کننده خواهد بود.

- بخارات این الکل، از هوا سنگین تر است و اشتعال پذیری آن در هوا ۲ تا ۱۲.۷ درصد است، بنابراین باید از منابع گرمایی و شعله های باز دور نگه داشته شود.

- این ماده باعث تحریک پوست می شود و هنگام کار کردن با آن باید از دستکش استفاده شود. استنشاق ایزوپروپیل الکل و متابولیت های آن برای انسان سمی است و بر سیستم عصبی مرکزی تاثیرگذار است.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha