• پنجشنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ / ۲۲:۲۳
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1400061813735
  • خبرنگار : 50165

وزیر بهداشت عنوان کرد

مرکز جامع سلول‌های بنیادی و بازساختی سلطانیه، مرکزی فراملی در درمان بیماری‌ها

مرکز جامع سلول‌های بنیادی و بازساختی سلطانیه، مرکزی فراملی در درمان بیماری‌ها

ایسنا/زنجان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مرکز جامع سلول‌های بنیادی و بازساختی سلطانیه می‌تواند مرکزی فراملی در درمان بیماری‌ها باشد.

بهرام عین‌الهی عصر امروز (۱۸ شهریورماه)، در آیین کلنگ‌زنی مرکز جامع سلول‌های بنیادی و بازساختی در شهرستان سلطانیه، اظهار کرد: آنچه که در کشور زیاد است ولی قدر آن را نمی‌دانیم، تاریخ است. تاریخ به انسان هویت می‌دهد. بسیاری از کشورها به دنبال ایجاد تاریخ برای خود هستند و این در حالی است که ما در کشور تاریخ و هویت داریم و جمله "ما می‌توانیم" ریشه در تاریخ و هویت ایرانیان دارد.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه در مناطقی با سبقه تاریخی اهمیت دوچندانی دارد، افزود: زنجان استانی با خیران بسیار است. مردم بایستی در ساخت کشور کمک کنند و این همان کاری است که خیران زنجانی انجام می‌دهند.

این مسئول تجارت دارو در جهان را بیشتر و پرسودتر از تجارت نفت دانست و ادامه داد: علوم پزشکی در دنیا دچار تحول عظیمی شده که یکی از آن استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌ها است. شرکت‌های دارویی مانع از پیشرفت علم پزشکی به دلیل منافع کلان مالی خود هستند و در این میان سلول‌های بنیادی که عمری سه دهه‌ای دارد، تاثیر زیادی در امور درمانی دارد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استان زنجان از آغاز درمان بیماری‌های قرنیه با سلول‌های بنیادی در حدود ۲۰ سال گذشته، تصریح کرد: ۲۰ سال قبل این نوع درمان بر روی جانبازان را آغاز کردیم که تحول عظیمی در این زمینه ایجاد شد و با ایجاد مرکز رویان در کشور، ایران جزو پنج کشور صاحب دانش سلول‌های بنیادی در جهان شد.

عین‌الهی یادآور شد: در آینده برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از قبیل دیابت می‌توان از این مرکز استفاده کرد و این در حالی است که در حال حاضر نیز در درمان بیماری‌های چشمی، کبدی و ... از اینگونه مراکز استفاده می‌شود و با استقرار چنین مرکزی در مناطق تاریخی، در آینده شاهد فعالیت مرکز به صورت فراملی خواهیم بود.

در ادامه این جلسه نماینده مردم سلطانیه، ابهر و خدابنده در مجلس شورای اسلامی، در رابطه با پروژه اظهار کرد: مرکز جامع سلول‌های بنیادی و بازساختی با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد تومانی آغاز شده و حال این میزان به ۱۸۰۰ میلیارد تومان رسیده که ابعاد ملی گرفته و حتی می‌توان گفت که پروژه‌ای در سطح خاورمیانه است.

حجت‌الاسلام حسن شجاعی با بیان اینکه با توجه به عملکردی که وجود دارد، پیش‌بینی می‌شود پروژه در پایان زمان‌بندی اعلام‌شده به اتمام برسد، ادامه داد: شهرستان سلطانیه استعداد بالایی در پیشرفت خود، استان و کشور دارد، ولی این پتانسیل قوی در طول سال‌های گذشته مورد توجه قرار نگرفته و این پروژه می‌تواند استعدادهای سلطانیه را مورد توجه قرار دهد.

وی افزود: گردشگری طبیعی و تاریخی در کنار گردشگری سلامت به واسطه این پروژه می‌تواند قوت گرفته و این شهرستان را به قطب پیشرفت در استان تبدیل کند. از امروز، روزشمار پروژه آغاز شده و امیدواریم که در موعد مقرر به بهره‌برداری برسد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم نجفی، نماینده خانواده خیری که سرمایه‌گذار این طرح بود نیز در رابطه با پروژه توضیحاتی داد.

انتهای یپام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha