• شنبه / ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ / ۰۸:۴۹
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400062014216
  • خبرنگار : 50028

پای لنگ بازاریابی عناب؛

محصولی فوق استراتژیک که راهی به سوددهی ندارد

محصولی فوق استراتژیک که راهی به سوددهی ندارد

ایسنا/خراسان جنوبی مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه محصول عناب در سطح ملی و منطقه‌ای آن گونه که باید، شناسانده نشده است، افزود: این میوه اکنون به محصولی فوق استراتژیک تبدیل شده و بخشی از زندگی مردم است؛ پس چرا اینقدر به بازاریابی آن کم توجه باشیم؟.

مهدی ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خراسان جنوبی در تولید گیاهان دارویی جزو ۵ استان برتر است و تجربه بسیاری در حوزه عناب دارد.

وی بیان کرد: جهاددانشگاهی در قالب پروژه دهکده گیاهان دارویی و پس از تاسیس مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی با تاکید بر محصولات استراتژیک عناب، زرشک و زعفران فعالیت‌های گسترده علمی انجام داده است.

مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی تصریح کرد: عناب به دلیل وجود مواد قندی به میزان ۳۶.۷۴ در عناب تازه و ۷۱.۷۷ درصد عناب خشک و نیز مواد پروتئینی و مواد لعابی فراوان از نظر غذایی اهمیت ویژه‌ای دارد و به صورت تازه و خشک مصرف می‌شود.

ابراهیمی با بیان اینکه در طب سنتی ایران جوشانده عناب به تنهایی یا مخلوط با گیاهان دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیان کرد: میوه عناب از حدود ۲ هزار سال قبل در مصارف دارویی و تغذیه کاربرد داشته و در کشور ایران نیز قبل و بعد از اسلام از عناب به وفور استفاده غذایی و دارویی شده است.

وی اظهار کرد: از اندام‌های مختلف عناب نظیر ریشه، پوست، شاخه، برگ و میوه آن به عنوان یک گیاه دارویی ارزشمند در طب گیاهی ایران و دیگر کشورها بهره‌برداری دارویی شده است.

مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی تصریح کرد: با فعالیت مستمر محققان جهاد دانشگاهی استان بر روی این میوه استراتژیک و بررسی عوامل مختلف، مشخص شد کشاورزان و متولیان کشاورزی استان به صورت مطلوب عمل کردند و حجم تولید محصولات خوب است.

ابراهیمی ادامه داد: مشکل اینجاست که اقدامی که به صورت متمرکز برای فروش و بازاریابی محصولات که بتواند سود و ارزش افزوده بیشتری را نصیب کشاورز و استان کند، در این سال‌ها انجام نشده است.

وی با بیان اینکه محصول عناب در سطح ملی و منطقه‌ای آن گونه که شایسته است، شناسانده نشده است، افزود: این میوه اکنون به محصولی فوق استراتژیک تبدیل شده و بخشی از زندگی مردم است؛ پس چرا اینقدر به بازاریابی آن کم توجه باشیم؟.

ابراهیمی ادامه داد: لازم است مراکز علمی و تحقیقاتی مانند جهاد دانشگاهی با همکاری سایر دستگاه‌ها و حمایت مسئولان به طور جدی برای ایجاد باغ‌های نمونه عناب، فرآوری و تولید و بسته بندی و بازارپسندی ورود کنند و این امر و پرورش پژوهشگران و انجام پژوهش‌ها نباید هیچ گاه متوقف شود.

وی یادآور شد: عدم شناخت کافی مردم از خواص غذایی و دارویی عناب و نبود صنایع بسته‌بندی عناب در خراسان جنوبی به عنوان قطب تولید عناب کشور، بازار فروش را با نوسان مواجه کرده است.

ابراهیمی بیان کرد: فراموش نکنیم اگر به پژوهش درست و منطقی بها دهیم، مشکلات بازاریابی، سوددهی و فروش نیز حل خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.