• شنبه / ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۱:۵۱
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400062014448
  • خبرنگار : 30054

مدیریت عملکرد چیست و چه نقشی در موفقیت سازمان ایفا می‌کند؟

مدیریت عملکرد چیست و چه نقشی در موفقیت سازمان ایفا می‌کند؟

امروزه مدیران دریافته‌اند که مدیریت عملکرد در اداره سازمان‌های نوین و موفقیت در بازارهای رقابتی فعلی اهمیت ویژه‌ای دارد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام چارگون، مدیران امروزی در حوزه مدیریت منابع انسانی سیستم‌های خود را ارتقا می‌دهند و سازمان را به شیوه‌های هوشمند مدیریت سرمایه انسانی مجهز می‌کنند.
در حال حاضر سازوکارهای دستی و غیرمکانیزه در مدیریت منابع انسانی، کارایی خود را از دست داده و حتی منسوخ شده‌اند. عمل به این سازوکارهای ایستا نه‌تنها نتیجه مثبتی در پی نخواهد داشت، بلکه خود موجب کاهش انگیزه کارکنان نیز خواهد شد. سازمان‌های پیشرو در عصر حاضر، رویکردهای پویا و استراتژیک مانند مدیریت عملکرد کارکنان را در پیش گرفته‌اند که ماحصل جدیدترین پژوهش‌های انجام شده در علم مدیریت است. 
در فرایند مدیریت عملکرد، یک چرخه‌ شامل هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی و ارزیابی، به صورت دوره‌ای و مستمر تکرار می‌شود. مدیران با تحلیل اطلاعاتی که طی تکرار این چرخه به دست می‌آید، رفتارها و عملکردهای کارکنان را تحلیل و ریشه‌یابی می‌کنند و زمینه را برای بهبود عملکرد کارکنان فراهم می‌سازند.
 نکته مهم در مدیریت عملکرد این است که این فرایند تنها بر کنترل و نظام تنبیه و پاداش استوار نیست و برای کارکنان به عنوان سرمایه سازمان، بیشتر از رویه‌های سنتی ارزش قائل است.

فرایند و مراحل مدیریت عملکرد

فرایند مدیریت عملکرد در سه مرحله تعیین فعالیت‌ها و نتایج مطلوب، بررسی حصول آنها و ارائه بازخورد به کارکنان صورت می‌گیرد. این فرایند شامل شش مرحله است که در شکل زیر نشان داده شده است.
 گام اول و دوم این فرایند شامل شناسایی اهدافی است که سازمان به دنبال دستیابی به آن فعالیت می‌کند. گام سوم، حمایت سازمانی است. در این مرحله سازمان، منابع، ابزارهای و آموزش‌های لازم را به کارکنان ارائه می‌دهد. همچنین موفقیت‌ها و چالش‌های کارکنان از طریق بازخوردهای مستمر و دوطرفه با سازمان بررسی می‌شوند. 

گام چهارم فرایند، به ارزیابی عملکرد کارکنان اختصاص دارد. طی این گام، مدیران و کارکنان درباره کارهای انجام شده گفتگو می‌کنند و نتایج حاصله را با اهداف از پیش تعیین شده مقایسه می‌کنند. 
گام‌های پنجم و ششم، مرحله پایانی فرایند مدیریت عملکرد به شمار می‌روند. در گام پنجم، مدیران و کارکنان راهکارهای تقویت نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف را شناسایی می‌کنند. تشریح پیامدهای عملکرد مثبت یا منفی نیز در گام ششم تبیین می‌شوند. 
به عنوان مثال برای دستیابی به نتایج، عوامل تشویقی و برای عدم دستیابی به آنها، عوامل تنبیهی در نظر گرفته می‌شود. در این مرحله لازم است مدیران نیازهای آموزشی کارکنان را مدنظر قرار دهند تا در صورت نیاز، برای توسعه مهارت‌های آنها اقدامات لازم انجام شود. 

اهداف مدیریت عملکرد

سازمان‌ها از مدیریت عملکرد کارکنان، سه هدف راهبردی، اداری و توسعه‌ای را دنبال می‌کنند که در ادامه شرح داده می‌شود: 

اهداف راهبردی

سازمان با اجرای فرایند مدیریت عملکرد و از طریق ایجاد ارتباط میان رفتار کارکنان و اهداف سازمان، زمینه را برای تحقق اهداف راهبردی خود در کسب و کار فراهم خواهد کرد. مدیریت عملکرد فرایندی است که با تبیین انتظارات سازمان از کارکنان آغاز می‌شود و با اندازه‌گیری عملکرد آنها پایان می‌یابد. بنابراین مدیریت عملکرد تنها زمانی به اهداف کاربردی خود دست می‌یابد که اندازه‌گیری‌ها واقعی باشند و به صورت اصولی انجام شده باشند و اهداف و بازخوردها به درستی به کارکنان ابلاغ شده باشند. 

اهداف اداری 

اهداف اداری به مجموعه شیوه‌هایی گفته می‌شود که سازمان برای ارائه اطلاعات و تصمیم‌های خود به کارکنان استفاده می‌کند. این تصمیم‌ها می‌تواند در مورد موضوعاتی چون حقوق و مزایا، برنامه‌های مربوط به نگهداشت کارکنان، مزایای رفاهی، خاتمه قرارداد، استخدام نیروهای جدید و قطع همکاری با نیروهای فعلی باشد. تصمیمات مربوط به پرداخت به عنوان یکی از ابزارهای اصلی نگهداشت کارکنان، از مهم‌ترین تصمیماتی است که مدیران اتخاذ می‌کنند.
اطلاعاتی که طی فرایند مدیریت عملکرد و بر اساس اهداف اداری جمع‌آوری می‌شوند، تاثیر به‌سزایی بر آینده سازمان و کارکنان خواهند داشت، اما این امر نباید مانعی برای مدیریت عملکرد در سازمان ایجاد کند. اگر معیارهای ارزیابی به درستی تعریف شوند و روایی و پایایی لازم را داشته باشند، اطلاعات قابل استنادی به دست خواهند داد که در نهایت منافع سازمان و کارکنان را به دنبال خواهد داشت.

اهداف توسعه‌ای

اهداف توسعه‌ای به این معنی است که اجرای فرایند ارزیابی عملکرد در سازمان، زمینه‌ساز توسعه دانش و مهارت کارکنان خواهد شد. مدیریت عملکرد اگر به شکل اثربخش اجرا شود، باعث آگاهی کارکنان از نقاط ضعف و قوت خود می‌شود و راهکارهای لازم را به آنها ارائه می‌دهد. نکته مهم در تحقق اهداف توسعه‌ای این است که کارکنانی که به اهداف مورد انتظار دست یافته‌اند، می‌توانند فراتر از اهداف عمل کنند و ارزش سازمانی بیشتری برای خود کسب کنند.

معرفی نرم افزار ارزیابی عملکرد از مجموعه نرم‌افزاری دیدگاه محصول شرکت چارگون

«نرم‌افزار ارزیابی عملکرد کارکنان» از حوزه نرم‌افزارهای جامع منابع انسانی دیدگاه، امکانات مدیریت عملکرد کارکنان و عوامل کارکردی پرسنل را فراهم می‌کند. این نرم‌افزار از طریق یکپارچگی با دیگر نرم‌افزارهای دیدگاه و همچنین ساختار داینامیک خود قابلیت‌های متنوعی در پوشش‌دهی به انواع متدهای مرسوم در حوزه سنجش عملکرد کارکنان ارائه می‌دهد.

درخواست دموی حضوری یا آنلاین نرم‌ افزار مدیریت عملکرد چارگون

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.