• شنبه / ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1400062014475
  • خبرنگار : 50184

معاون صنایع دستی کرمانشاه:

اطلس صنایع دستی اورامانات تدوین می‌شود

اطلس صنایع دستی اورامانات تدوین می‌شود

ایسنا/کرمانشاه معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از تدوین اطلس صنایع دستی اورامانات خبر داد.

حسین ویسی در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات، اظهارکرد: بخش کرمانشاه در این منطقه چهار شهرستان روانسر، جوانرود، پاوه و ثلاث باباجانی را در بر می گیرد که علاوه بر زیبایی های طبیعی، معماری و تاریخی، دارای هنرهای دست ساز اصیلی هم هستند.

وی افزود: باتوجه به فرهنگ غنی که میان مردم این منطقه وجود دارد، صنایع دستی هم که نمادهایی از هویت فرهنگی مردم هر منطقه است در اینجا به خوبی رونق دارد.

معاون صنایع دستی استان اضافه کرد: بدنبال ثبت جهانی شدن این منطقه اخیرا دیداری با مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات داشتیم و مقرر شد تا از این فرصت برای حفظ و توسعه هنرهای دست ساز این منطقه تلاش هایی داشته باشیم.

وی موافقت برای تدوین اطلس صنایع دستی منطقه را مهمترین دستاورد این دیدار دانست و اعلام کرد: با تدوین اطلس صنایع دستی این منطقه برای هرکدام از شهرستان های آن هم یک سند توسعه صنایع دستی خواهیم داشت.

ویسی با تاکید براینکه اطلس صنایع دستی اطلاعات جامعی را از وضعیت کنونی صنایع دستی این منطقه، افق های پیش رو و استفاده از کمک های بین المللی برای ترویج آن به ما می دهد، عنوان کرد: در این برنامه داده ها و اطلاعات جامعی با ذکر جزییات در خصوص تمام رشته های رایج در این منطقه، آموزش ها، وضعیت کنونی آنها، صادرات و سازمان های مردم نهاد فعال در این حوزه و ...  وجود خواهد داشت.

وی در ادامه درباره مهمترین رشته های صنایع دستی فعال در این منطقه هم گفت: شهر نودشه در پاوه به عنوان شهر ملی گیوه ایران ثبت شده و علاوه بر آن رشته های دیگری همچون ارغوان بافی، مرس باقی، البسه محلی، سفالگری و زیورآلات سنتی هم در این منطقه رواج دارد.

معاون صنایع  دستی استان با بیان اینکه تدوین این اطلس به شناسایی استعدادهای صنایع دستی هر شهرستان و معرفی بیشتر آن کمک خواهد کرد، اضافه کرد: طبق این سند می توانیم برای رشته های در معرض فراموشی مانند مرس باقی و ارغوان بافی هم برنامه های آموزشی مختلفی را با کمک پایگاه جهانی اورامانات برگزار کنیم.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha