• یکشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ / ۰۹:۱۷
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1400062115091
  • خبرنگار : 50428

رئیس شورای هماهنگی شرکت‌های بیمه استان اردبیل:

سرانه درآمد پایین علت مهم عدم استقبال از بیمه است

سرانه درآمد پایین علت مهم عدم استقبال از بیمه است

ایسنا/اردبیل رئیس شورای هماهنگی شرکت‌های بیمه استان اردبیل گفت: پائین بودن سرانه درآمد عمومی یکی از علت‌های عدم استقبال عمومی از بیمه‌نامه است.

فرهنگ جوادی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آموزش از پایه در مقوله بیمه و ثمرات آن در کشور هنوز اتفاق نیفتاده است و مردم با مفهوم بیمه و آنچه را که می‌تواند تحت پوشش قرار دهد، آشنا نیستند.

وی با بیان اینکه یکی از شاخص‌های مهم و معیارهای سنجش توسعه مبحث بیمه و ضریب نفوذ (یعنی نسبت حق بیمه تولیدی به تولید ناخالص ملی) آن در جامعه است، اضافه کرد: به‌صورت کلی هرآنچه باعث تولید هزینه برای خانوار هزینه شود اگر قابل‌لمس آنی نباشد، معمولاً با استقبال کمی مواجه و به‌تدریج حذف می‌شود.

جوادی با بیان اینکه ضریب نفوذ بیمه در ایران ۲.۴ درصد و در کشورهای پیشرفته تا ۱۵ درصد هم می‌رسد، اضافه کرد: آموزش‌های عمومی نقش بسزایی در افزایش آگاهی‌های عمومی دارد اما من به یاد ندارم که در سال‌های اخیر اقدام جدی در این زمینه انجام نشده است.

رئیس شورای هماهنگی شرکت‌های بیمه استان اردبیل ادامه داد: تنویر افکارعمومی از طریق تکرار مکرر مزایا و ضرورت تهیه انواع بیمه‌نامه در زندگی روزمره از طریق رسانه عمومی و توسط نهاد عمومی (نه شرکت‌های بیمه) انجام می‌شود.

به گفته جوادی، برای ارتقای دانش عمومی و تغییر نگرش از اینکه تهیه بیمه‌نامه هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است باعث تقویت و اعتمادسازی بین عامه مردم می‌شود.

این فعال صنعت بیمه با بیان اینکه منکر برخی از ضعف‌ها در روند رسیدگی و جبران خسارت در شرکت‌های بیمه نیستم، تصریح کرد: بی‌اعتمادی عمومی یا بخش عظیمی از مردم به صنعت بیمه را قبول ندارم چرا که روزبه‌روز به خریداران بیمه از شرکت‌های بیمه افزوده می‌شود.

افزایش اعتماد به بیمه

جوادی با بیان اینکه صنعت بیمه کشور بر اساس آمار بیمه مرکزی سالانه مبالغ هنگفتی را در قالب خسارت به بیمه‌گذاران و زیان‌دیده‌ها پرداخت می‌کند، تشریح کرد: شرکت‌های بیمه در برخی از رشته‌های بیمه‌ای ضریب خسارت بیشتر از ۱۰۰ درصد را متحمل می‌شوند که این امر نشانگر افزایش اعتماد به صنعت بیمه است.

 رئیس شورای هماهنگی شرکت‌های بیمه استان اردبیل با بیان اینکه در هر خدمتی وجود برخی نارسائی احتمالی و گلایه اربابان رجوع حتمی است، تشریح کرد: در صنعت بیمه اگر گلایه‌ای باشد ناشی از عدم آگاهی کامل بیمه‌گذاران از تعهدات و مفاد بیمه‌نامه‌ای است که از شرکت‌های بیمه خریده‌اند.

وی اضافه کرد: هر شخصی که بیمه‌نامه‌ای برای امری یا سرمایه و حادثه و غیره تهیه می‌کند باید در زمان خرید بیمه‌نامه به تعهدات و مواردی که باید مطلع شود آگاهی پیدا کند تا در موقع خسارت دچار مشکل نشود.

جوادی با اشاره به اینکه بروز اختلاف بین بیمه‌گزار و بیمه‌گر ناشی از مفاد بیمه‌نامه را نباید بی‌اعتمادی تعبیر کرد، ادامه داد: بیمه شخص ثالث خودرو برای خودروها یک بیمه‌نامه اجباری برای دارندگان وسیله نقلیه موتوری است و معمولاً اکثراً صاحبان خودرو تهیه می‌کنند و این بیمه توسط عوامل انتظامی کنترل شده و در صورت عدم تهیه اعمال قانون می‌شود اما با این اوصاف هنوز نزدیک به ۲۰ درصد خودروها فاقد بیمه شخص ثالث هستند.

به اعتقاد این فعال صنعت بیمه، اگر ارائه محصولات بیمه‌ای و ثمرات و خدمات آن به‌درستی به مردم مشخص شود تمایل به خرید و تهیه انواع بیمه‌نامه اموال و اشخاص از قبیل بیمه آتش‌سوزی، عمر و غیره افزایش پیدا می‌کند.

رئیس شورای هماهنگی شرکت‌های بیمه استان اردبیل افزود: در دنیای امروزی زندگی بدون بیمه امری بسیار سخت و تقریباً غیرممکن است و باید با خرید انواع بیمه‌نامه موردنیاز و پرداخت مبلغ اندکی ریسک سبد هزینه زندگی خود را بسیار کاهش داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.