• یکشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400062115421
  • منبع : نمایندگی همدان

پیش‌بینی برداشت ۱۳۵ هزار تُن چغندرقند در اسدآباد

پیش‌بینی برداشت ۱۳۵ هزار تُن چغندرقند در اسدآباد

ایسنا/همدان مدیر جهاد کشاورزی اسدآباد از پیش‌بینی برداشت ۱۳۵ هزار تن محصول چغندرقند از اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد.

محمد کرم مرادی در گفت‌و گو با ایسنا،اظهار کرد: سطح زیر کشت امسال  چغندر قند شهرستان بیش از ۲۵۳۰ هکتار بوده که به صورت متوسط از هر هکتار کشت  برداشت ۵۵ تن محصول توسط چغندرکاران اسدآبادی پیش‌بینی می‌شود.
وی تعهد امسال شهرستان در بحث کشت چغندر را ۲۱۰۰ هکتار برشمرد و گفت:با توجه به مقرون به صرفه بودن این محصول استراتژیک چغندرکاران اسدآبادی  با ۴۳۰ هکتار مازاد تعهد افزایش کشت داشته‌اند .

مرادی با بیان اینکه  پیش‌بینی می‌شود میزان تولید محصول چغندر قند امسال شهرستان نسبت به سال گذشته دارای  ۲۵ هزار تن افزایش باشد ، خاطرنشان کرد: شهرستان اسدآباد دارای ۷۵۰ چغندرکار بوده که بیشترین سطح زیر کشت چغندر سهرستان در دشت افشار و در وندرآباد و یوسف آباد متمرکز شده است.

مدیر جهاد کشاورزی اسدآباد  با اشاره به اینکه  ۹۰ درصد اراضی چغندر شهرستان مجهز به سیستم بارانی است  ادامه داد:در سال جاری کشت چغندر قند شهرستان به صورت کشت بذر مستقیم بوده و به دلیل هزینه های بالا  چغندکاران کشت نشائی نداشته‌اند.

مرادی همچنین با بیان اینکه برداشت چغندر قند در برخی از اراضی  شهرستان به دلیل کشت زودهنگام و هراکشت آغاز شده افزود:برداشت  رسمی چغندر قند شهرستان معمولا از پنجم مهر آغاز و با توجه به مساعد بودن  وضعیت جوی و تحویل محصول توسط  کارخانه ها تا اواخر آذرماه ادامه دارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر از ۱۵ شهریور ماه کارخانه‌های قند آغاز به خرید محصول از چغندکاران کرده‌اند، یادآور شد:در حال حاضر چغندرکاران اسدآبادی برای تحویل محصول خود به کارخانه‌های طرف قرارداد با شهرستان دارای مشکل نیستند اما معمولا به دلیل پیک برداشت از ۱۵ مهرماه تا آبان احتمال کمبود وسیله برای حمل به کارخانه وجود دارد.

مرادی اضافه کرد: کارخانه‌های قند همدان ،اصفهان ،قزوین کارخانه‌های طرف قرار داد شهرستان بوده که امسال به ازاء هر هکتار ۵۵ تُن محصول از چغندکاران اسدآبادی  دریافت می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha