• یکشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۵:۲۵
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1400062115627
  • خبرنگار : 50182

معاون دانشگاه:

درخواست "تیپ یک" شدن دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه را داده ایم

درخواست "تیپ یک" شدن دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه را داده ایم

ایسنا/کرمانشاه معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: درخواست داده ایم دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به جمع دانشگاه های تیپ یک اضافه شود که امیدواریم با توجه به عملکرد موفق دانشگاه با این درخواست موافقت شود.

دکتر رضا خدارحمی در نشست خبری امروز(21 شهریور) با اشاره به اهمیت پژوهش، گفت: در توصیف اهمیت پژوهش باید به این موضوع اشاره کرد که هیچ کاری بویژه در دنیای امروز بدون تحقیق و پژوهش قابل انجام نیست.

وی افزود: امروزه با توجه به رشد وتوسعه علوم، نیاز به تحقیق و پژوهش روز به روز افزایش می یابد و این نیاز در علومی مانند علم پزشکی که رشد انفجارگونه دارد بیشتر احساس می شود.

خدارحمی با اشاره به اختصاص بودجه پایین در کشور به امر پژوهش گفت: در حالی که بسیاری کشورهای پیشرفته بودجه های کلان به امر پژوهش اختصاص می دهند، اما متاسفانه در کشور بودجه پژوهش چندان چشمگیر نیست و نیاز است با توجه به اهمیت این حوزه توجه بیشتری به آن شده و بودجه بیشتری را به آن اختصاص دهند.

وی افزود: خوشبختانه در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به امر پژوهش توجه خوبی صورت گرفته، بطوری که در شرایطی که اوضاع مالی خوبی داشتیم حدود سه درصد درآمدهای دانشگاه به امر پژوهش اختصاص داده شد و در شرایط شیوع کرونا با توجه به کاهش سطح درآمدها این میزان به دو درصد کاهش یافته و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اختصاص این درصد نشان داد که یکی از وفادارترین دانشگاه ها در تامین بودجه تحقیق و پژوهش است.

خدارحمی خاطرنشان کرد: این میزان بودجه جدای از بودجه های اختصاصی و ابلاغی از سوی وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

درخواست تیپ یک شدن دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه را داده ایم

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه درادامه در تشریح عملکرد چهارساله این معاونت گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر همواره در رتبه بندی های صورت گرفته جزو دانشگاه های برتر تیپ دو در کشور بوده ایم و با توجه به کسب رتبه اول در بسیاری حوزه ها در میان دانشگاه های تیپ دو، اخیرا درخواست داده ایم که دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به جمع دانشگاه های تیپ یک اضافه شود.

وی افزود: این درخواست باید از سوی وزارت بهداشت بررسی شود و امیدواریم با توجه به عملکرد موفق دانشگاه که بعضا در برخی حوزه ها از دانشگاه های تیپ یک هم جلوتر بوده ایم، با این درخواست موافقت شود.

خدارحمی خاطرنشان کرد: تبدیل وضعیت دانشگاه علوم پزشکی از تیپ دو به تیپ یک می تواند نقش موثری در افزایش بودجه های ابلاغی و نیز توسعه رشته های آموزشی دانشگاه داشته باشد.

وی یادآور شد: در حال حاضر در بحث پژوهش، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در میان 57 دانشگاه علوم پزشکی رتبه هشتم را دارد و در میان دانشگاه های علوم پزشکی تیپ دو در جایگاه نخست قرار داریم.

وی به رشد چشمگیری تولید مقالات بین المللی در این دانشگاه اشاره کرد وافزود: از سال 2017 تاکنون تعداد مقالات بین المللی دانشگاه که تولید آنها بسیار کار دشواری است از 705 مقاله به 1340 مقاله رسیده است.

پیگیر راه اندازی کوهورت "دندانپزشکی" و "تصادفات" در روانسر هستیم

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه در ادامه با اشاره به پیشروی این معاونت به سمت انجام تحقیقات کاربردی گفت: یکی از این تحقیقات که آثار مثبتی برای جامعه به دنبال دارد "کوهورت" است، تحقیقاتی که در آن جامعه هدف به لحاظ شیوع بسیاری بیماری ها مورد بررسی قرار می گیرند.

وی افزود: کوهورت بالغین (جمعیت 35 تا 65 سال) در شهرستان روانسر از سال 93 کلید خورده و در سال های بعد کوهورت جوانان (18 تا 34 سال) هم به آن اضافه شد.

خدارحمی تصریح کرد: در حال حاضر 13 هزار نفر بصورت داوطلبانه در این پروژه حضور دارند و نمونه های بیولوژیکی بصورت دوره ای از آنها دریافت می شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: با انجام این پروژه تحقیقاتی در کنار اینکه بانک اطلاعاتی خوبی برای آیندگان باقی خواهد ماند، هم اکنون هم شناسایی خوبی از بیماری های مختلف در میان جمعیت روانسر به دست آمده که با درصدی خطا قابل تعمیم به جمعیت استان نیز هست.

خدارحمی گفت: طبق نتایج به دست آمده در حال حاضر 70 درصد مردم روانسر یا چاق هستند یا اضافه وزن دارند و تنها هشت درصد آنها در رنج نرمال وزنی به سر می برند.

وی افزود: از طرفی 18 درصد آنها بیماری های قلبی داشته، 16 درصد مبتلا به فشار خون هستند، 9 درصد دیابت دارند، 44 درصد مبتلا به اختلال در چربی خون هستند و 18.5 درصد در آستانه شیوع سنگ کلیوی هستند.

خدارحمی گفت: با کسب این اطلاعات در حال حاضر کمیته ای تشکیل شده تا بتوانیم مداخله کرده و جلوی روند این بیماری ها را گرفته و آن را درمان کنیم.

وی افزود: برنامه داریم که در آیند کوهورت دندانپزشکی و کوهورت تصادفات و تروما را هم در این شهرستان فعال کنیم که اطلاعات استخراجی آن برای کسب راهکارهای مناسب برای تمام استان قابل استفاده خواهد بود.

36 "رجیستری بیماری ها" در کرمانشاه فعال است

خدارحمی در ادامه از پروژه نظام ثبت بیماری های (رجیستری) هم به عنوان یکی دیگر از تحقیقات کاربردی یاد کرد و افزود: در حال حاضر 36 رجیستری در سطح استان داریم که وضعیت 12 هزار و 149 بیمار در آنها بررسی می شود.

وی افزود: در نظام ثبت بیماری ها علل و علائم و درمان و ... انواع بیماری ها بررسی می شود که منجر به کسب راهکارهای مناسب جهت بهبود درمان و پیشگیری خواهد شد.

خدارحمی خاطرنشان کرد: بطور مثال یکی از معضلات فعلی بالا بودن میزان کبد چرب است که با ثبت یا همان رجیستری این معضل قطعا به راهکارهای پیشگیری از آن پی خواهیم برد.

وی افزود: این رجیستری در سطح استان و در بیمارستان ها و کلینیک ها و برخی مطب ها انجام می شود و اطلاعات بیماران در آن ثبت می شود و برحسب نیاز هرساله پیگیری در خصوص روند بیماری آنها انجام می شود.

وضعیت خوبی در تجهیزات تحقیقاتی داریم/ پیگیر اخذ مجوز پژوهشکده "مرکز جامع سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی"هستیم

خدارحمی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در زمینه تجهیزات پژوهشی در وضعیت خوبی به سر می برد گفت: تنها در چندماه گذشته 12 میلیارد تومان تجهیزات تحقیقات پیش بالینی برای دانشگاه خریداری شده است.

وی افزود: در کنار تجهیزات، توسعه زیرساخت ها را هم در دستور کار داریم و دومین آزمایشگاه جامع دانشگاه در زمینی به مساحت 700 مترمربع در دست احداث است که تا چند ماه دیگر به بهره برداری می رسد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به فعالیت دو پژوهشکده ذیل این معاونت گفت: در حال حاضر دو پژوهشکده سلامت و فناوری سلامت را داریم که در مجموع 13 مرکز تحقیقاتی را ذیل خود دارند.

وی افزود: از این مراکز هشت مرکز بصورت قطعی مجوز وزارت بهداشت را دریافت کرده اند و پنج مرکز دیگر بصورت اصولی فعال هستند تا درصورت عملکرد مناسب بتوانند مجوز قطعی شدن را از وزارت بهداشت دریافت کنند.

خدارحمی از پیگیری برای راه اندازی پژوهشکده سوم دانشگاه خبر داد و افزود: این پژوهشکده که عنوان "مرکز جامع سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی" را دارد، بسیار برای ما حیاتی است و با توجه به اینکه زیرساخت های علمی آن در استان مهیا است موافقت اولیه راه اندازی آن را کسب کرده ایم.

وی افزود: هم اکنون فاز اول این پژوهشکده اجرایی شده و ساختمان آن نیز با 22 میلیارد تومان اعتبار در حال ساخت است و امیدواریم مجوز آن را ظرف ماه های آینده دریافت کنیم.

خدارحمی اشاره ای هم به فعالیت پارک سلامت و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه داشت و افزود: کرمانشاه تنها استانی است که دو پارک علم و فناوری دارد که یکی متعلق به جهاد دانشگاهی و دیگر متعلق به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است.

وی افزود: پارک علم و فناوری کرمانشاه از اواخر سال گذشته راه اندازی شده و هم اکنون جزو چهار پارکی در کشور است که ردیف بودجه مستقل دارد.

گفت: در حال حاضر 69 واحد فناور که 14 واحد آن دانش بنیان هستند ذیل مرکز رشد این پارک فعالیت دارند و فعالیت این شرکت ها توانسته 200 شغل مستقیم وغیرمستقیم ایجاد کند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اشاره ای هم به فعالیت های کمیته تحقیقات دانشجویی این معاونت داشت و افزود: این کمیته از سال 74 فعال شده و تاکنون 642 مقاله دانشجویی تولید کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha