• دوشنبه / ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۲:۱۶
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400062216228
  • خبرنگار : 30054

از کجا بفهمم ضربان قلبم در محدوده طبیعی است؟

از کجا بفهمم ضربان قلبم در محدوده طبیعی است؟

اندازه‌گیری ضربان قلب راهی آسان برای سنجش سلامت شماست، زیرا یک تصویر لحظه‌ای از عملکرد ماهیچه قلب شما ارائه می‌دهد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام قلب سلامت، ضربان قلب مناسب و طبیعی ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. با این وجود، تعداد زیاد یا کم ضربان قلب در حالت استراحت می‌تواند نشانه یک مشکل باشد. 

چه ضربان قلبی طبیعی محسوب می شود؟

ضربان قلب طبیعی برای بزرگسالان معمولاً ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه است. ضربان قلبی که کمتر از ۶۰ ضربه در دقیقه است، برادی‌کاردی («قلب آهسته») و ضربانی که سریع‌تر از ۱۰۰ ضربه در دقیقه است، تاکی‌کاردی («قلب سریع ») نامیده می شود. برخی از متخصصان معتقدند که ضربان قلب ایده‌آل در حالت استراحت نزدیک به ۵۰ تا ۷۰ ضربه در دقیقه است. در مقاله ای در سایت قلب سلامت جدول ضربان قلب نرمال در حالت استراحت برای سنین مختلف و تعریف ضربان قلب غیر نرمال آورده شده است.
صرف نظر از آنچه طبیعی تلقی می‌شود، مهم است تشخیص دهیم که ضربان قلب سالم بسته به موقعیت، متفاوت است. در بین افراد سالم، کاهش ضربان قلب می‌تواند به دلیل داشتن آمادگی جسمانی، دارو یا الگوهای خواب باشد. با این حال، کاهش ضربان قلب می‌تواند نشانه‌ای از بیماری، از جمله بیماری قلبی، عفونت‌های خاص، سطح بالای پتاسیم در خون یا کم‌کاری تیروئید باشد. 
در طرف مقابل، ضربان سریع در افراد سالم می‌تواند به این دلیل باشد که آن‌ها در حال ورزش، عصبی یا هیجان زده هستند، از یک محرک استفاده می‌کنند یا باردار هستند. شرایط سلامتی مرتبط با افزایش ضربان قلب شامل اکثر عفونت‌ها یا تقریباً هر علت تب، مشکلات قلبی، داروهای خاص، سطح پایین پتاسیم در خون، غده تیروئید بیش از حد فعال یا استفاده بیش از حد داروهای تیروئید، کم‌خونی یا آسم یا مشکلات تنفسی دیگر است. 
با مانیتورینگ ضربان قلب، می‌توانید روندها و الگوهای شخصی را شناسایی کنید.

چگونه ضربان قلب خود را اندازه بگیریم؟

با توجه به گزارش تخصصی بیماری‌های قلب دانشکده پزشکی هاروارد، شما می‌توانید به راحتی ضربان قلب خود را با استفاده از انگشتان خود که روی مچ دست یا کنار گردن قرار می‌دهید اندازه‌گیری کنید. 

  • در مچ دست، انگشتان اشاره و میانی یک دست را به آرامی روی مچ مقابل، درست در زیر پایه انگشت شست فشار دهید.
  • در گردن، کناره گردن را درست زیر استخوان فک خود، کمی فشار دهید.
  • تعداد ضربان را در ۱۵ ثانیه بشمارید و در چهار ضرب کنید. این تعداد ضربان قلب شماست.
  • برای بدست آوردن دقیق‌ترین نتیجه، می‌توانید اندازه‌گیری را چند مرتبه تکرار کرده و میانگین سه اندازه‌گیری را استفاده کنید. برای اندازه‌گیری ضربان قلب در حال استراحت، شما باید این مراحل را طی کنید:
  • ضربان قلب خود را ظرف یک تا دو ساعت پس از ورزش یا یک رویداد استرس‌زا اندازه‌گیری نکنید. ضربان قلب شما می‌تواند پس از فعالیت‌های شدید بالا بماند.
  • یک ساعت پس از مصرف کافئین صبر کنید، زیرا می‌تواند باعث تپش قلب شود و ضربان قلب شما را افزایش دهد.
  • بعد از نشستن یا ایستادن طولانی مدت که می تواند بر ضربان قلب شما تأثیر بگذارد، ضربان قلب را اندازه‌گیری نکنید. 

همچنین می توانید از انواع مختلف مانیتور ضربان برای بررسی ضربان قلب خود استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که اکثر این دستگاه‌ها آزمایش صحت را انجام نداده‌اند. یک گزینه ردیاب تناسب اندام دیجیتال است. معتبرترین آن‌ها از یک حسگر بی‌سیم روی نواری که دور سینه خود می‌پیچید، استفاده می‌کنند. 
حسگر، نبض شما را به صورت الکترونیکی تشخیص می دهد و دادهها را به یک گیرنده شبیه به ساعت مچی ارسال می کند که ضربان قلب شما را نمایش میدهد. برخی دیگر دارای سنسورهایی در پشت خود ساعت مچی هستند. این سنسورها که کمی دقت کمتری دارند، با اندازه گیری جریان خون در پوست، ضربان قلب شما را تعیین می کنند.
همچنین، انواعی از برنامه‌های تلفن همراه، برای اندازه‌گیری ضربان قلب وجود دارند. در بیشتر موارد، انگشت خود را روی لنز دوربین گوشی قرار می دهید، که با هر بار تپش قلب، تغییرات رنگی را در انگشت شما تشخیص می دهد.
تردمیلها، دستگاه‌های دوی ثابت و سایر تجهیزات ورزشی موجود در مراکز تناسب اندام و برخی از اتاق‌های تمرین خانگی اغلب دارای مانیتور ضربان قلب هستند. این دستگاه‌ها به مقدار عرق کف دست و فلز روی دسته‌ها برای تشخیص سیگنال الکتریکی ضربان قلب شما متکی هستند. اما کارشناسان این موارد را برای بررسی ضربان قلب توصیه نمیکنند، زیرا نتایج آنها نادرست است.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.