• دوشنبه / ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۴:۴۵
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1400062216410
  • خبرنگار : 50219

بازگشایی مجازی مدارس و تداوم دغدغه خانواده‌ها

بازگشایی مجازی مدارس و تداوم دغدغه خانواده‌ها

ایسنا/یزد هر چند اخیراً سرپرست وزارت آموزش و پرورش از برگزاری مجازی مهر امسال و آغاز سال تحصیلی خبر داده و عنوان کرده تلاش داریم بازگشایی مدارس خیلی آرام، بی دغدغه و با شکوه انجام شود ولی دغدغه خانواده‌ها در مورد آموزش حضوری یا غیرحضوری و حتی ترکیبی از این دو برای تحصیل دانش‌اموزانشان برقرار است و حتی نوعی سردرگمی را در بین مسئولان ادارات اموزش و پرورش شاهدیم.

روزی که خبر رسید کرونا به کشورمان وارد شده است، اولین جایی که درهایش بسته شد تا مبادا بیماری سرایت بیشتری نداشته باشد، مدارس بود ولی از آن روز تا به امروز، بارها موضوع بازگشایی مجدد مدارس حتی به صورت مقطعی برای رفع اشکال دانش‌آموزان مطرح شد ولی نه مسئولان راهکاری برای این مهم تدبیر کردند و خانواده‌ها به دلیل واهمه از بیماری فرزندانشان از آن استقبال چندانی داشتند و باز در آستانه فصل بازگشایی مدارس پس از قریب به دو سال شیوع این بیماری هستیم.

وزارت آموزش و پرورش تلاش می‌کند هر چه زودتر مدارس کشور را برای بازگشایی در موعد مقرر آماده کند چرا که کارشناسان این حوزه معتقدند که تعطیلی مدارس و مجازی شدن آموزش‌ها موجب تاثیرات سوء مختلفی از جمله عقب افتادن برخی دانش‌آموزان از تحصیل و در حوزه تربیتی نیز بروز چالش‌هایی شده است ولی با این حال هنوز نگرانی خانواده‌ها پابرجاست و بسیاری حاضر نیستند فرزندان خود را حتی با وجود واکسینه شدن معلمان روانه مدرسه کنند.

«سمانه ابویی» مادر یکی دیگر دانش‌اموزان مهریز ی که امسال به کلاس هفتم می‌رود هم می‌گوید: هرچند فرآیند واکسیناسیون در کشورمان سرعت گرفته است ولی به شدت نگران ابتلای فرزندم به این بیماری هستم لذا برگزاری غیرحضوری کلاس‌های درس را ترجیح می‌دهم.

وی روش مطلوب‌تر در برگزاری کلاس‌های امسال را ترکیبی از کلاس‌های حضوری و استفاده از فضای مجازی ذکر می‌کند و می‌گوید: از این طریق دانش‌آموزان با معلم خود بهتر ارتباط می‌گیرند و تلاش بیشتری در خواندن درسهایشان و رفع اشکالات خود خواهند داشت.

وی عنوان می‌کند: هرچند آموزش مجازی نقاط قوت و ضعف متعددی داشت ولی یکی از نقاط قوت آن آشنایی خانواده‌ها با تلاش ستودنی معلمان برای آموزش دانش‌اموزان بود.

«سمیه بیک» مادر یک دانش‌آموز کلاس هشتمی در مهریز به خبرنگار ایسنا می‌گوید: مدارس باید امسال به صورت حضوری برگزار شود تا کوتاهی‌هایی که به وی‍ژه در سال‌ گذشته هم از سوی معلمان و هم از دانش‌آموزان در حوزه تحصیل اتفاق افتاد، جبران شود.

وی معتقد است که ترکیبی کردن آموزش‌ها به صورت بخشی حضوری و قسمتی غیرحضوری یا مجازی هم تاثیر بسزایی نخواهد داشت چرا که نمی‌تواند افت تحصیلی دانش‌آموزان در دروسی مانند ریاضی را جبران کند.

این مادر مهریزی ادامه می‌دهد: رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از سوی تمام دانش‌اموزان و خطر ابتلای آنان به کرونا بخصوص در فصول سرد، کمبود تجهیزاتی مانند تلفن همراه برای خانواده‌های چند دانش‌آموزی و مواردی از این قبیل نیز دغدغه‌هایی است به دنبال تحصیل حضوری به خانواده‌ها فشار خواهد آورد.

وی نقاط قوت آموزش‌های آنلاین و مجازی را تنها رفع نگرانی خانواده‌ها از مبتلا فرزندانشان به کرونا و حذف دغدغه‌ رفت و آمد آنان به مدرسه برمی‌شمارد و می‌گوید: در مقابل این نقاط قوت شاهد ضعف‌ها و چالش‌هایی مانند کاهش کیفیت ارائه آموزش‌ها و افت سطح یادگیری دانش‌آموزان به خصوص در دروسی مانند ریاضی و علوم، کوتاهی برخی معلمان با رها کردن دانش‌آموزان کند ذهن و افزایش تقلب در بین دانش‌آموزان در این نوع آموزش بودیم.

بیک عملکرد برنامه شاد آموزش و پرورش را نیز با توجه به لحاظ اینترنت رایگان که هزینه‌های اقتصادی خانواده‌ها را در این رابطه بسیار کاهش داده بود، تاکنون مطلوب ارزیابی می‌کند.

«افسانه زارع» مادر امیرحسین کلاس پنجمی هم آموزش مجازی را دارای ضعف‌های زیادی می‌خواند و اظهار می‌کند: بهتر است که برخی دروس به صورت حضوری تدریس شود و با توجه به ترس و نگرانی خانواده‌ها در خصوص ابتلای فرزندانشان به کرونا می‌توان مدارس را به صورت ترکیبی بازگشایی کرد.

وی ادامه می‌دهد: اگر قرار باشد مدارس به صورت غیرحضوری برگزار شود، حداقل باید در شهرهایی که وضعیت بحرانی ندارند در مقطعی کوتاه مدت مثلاً دو ماه کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار شود تا هم دانش‌آموزان با شیوه تدریس معلمان جدید خود آشنا شوند و هم لازمه تدریس آنلاین فراهم شود.

زارع خواستار برگزاری حضوری امتحانات حتی در صورت برپتیی کلاس‌ها به صورت مجازی برای ترغیب بیشتر دانش‌اموزان به درس خواندن است.

وی در عین حال دغدغه‌هایی مانند افت یادگیری و افزایش تقلب را برای آموزش‌های غیرحضوری ذکر می‌کند و می‌گوید: البته آموزش حضوری و بازگشایی مدارس هم با توجه به کم اهمیت شدن رعایت موازین بهداشتی از سوی دانش‌اموزان نگرانی از ابتلای آنان به این بیماری نحس را به دنبال خواهد داشت.

« سمیرا ابویی» مادر زینب‌السادات که امسال به کلاس دوم ابتدایی می‌رود هم معتقد است تا کرونا هست، مدارس باید غیرحضوری حتی با وجود دشواری برای والدین دانش‌آموزان، برگزار شود.

وی برگزاری ترکیبی آموزش‌ها را مطلوب می‌داند و می‌گوید: البته در سال تحصیلی گذشته برنامه شاد با مشکلات زیادی همراه بود و بیشتر با سایر پیامرسان‌ها مانند اسکای روم و واتساپ برنامه‌های کلاسی را دنبال می‌کردیم که امیدوارم امسال عملکرد بهتری را در این رابطه شاهد باشیم.

خبرنگار ایسنا در این مورد نیز به سراغ مسئولان آموزش و پرورش شهرستان رفت ولی تنها پاسخ آنان در مورد نحوه برگزاری کلاس‌های مدارس در سال جدید تحصیلی این بود که هنوز دستورالعملی برای آنها ابلاغ نشده لذا هیچ اظهارنظری در این مورد نمی‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۲ ۱۹:۰۹

بسه دیگه این مدت مجازی درس خوندن بخدا هیچی نمیشه یاد گرفت. درس من نقشه کشیه و باید عملی انجام بشه و اصلا با کار عملی آشنا نشدم و از طرف دیگر هم بعضی معلمان اصلا آنلاین نمی شدند و درس نمیدن اگه حضوری باشه مجبور میشن بیان درس بدن لطفا کلاسها را حضوری کنید

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۲ ۱۹:۵۷

فقط مجازی تا بچه هامون واکسن نزنن نمیفرستیم مدرسه جون بچه هامون واجب تر از درسه...

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۲ ۲۳:۲۸

من اصلا نمی‌ذارم بچم بره مدرسه و هیچ دغدغه ای هم ندارم

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۳ ۰۳:۱۱

کاش مدرسه دوباره فعالیت ها رو شروع کنن