• سه‌شنبه / ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1400062317169
  • خبرنگار : 71594

حسین زهی: استفاده از پتانسیل سیستان و بلوچستان پیشرفت و آبادانی کشور را رونق می بخشد

حسین زهی: استفاده از پتانسیل سیستان و بلوچستان پیشرفت و آبادانی کشور را رونق می بخشد

نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان سرشار از ذخایر، منابع و پتانسیل های بی نظیر خدادادی در بخش های مختلف است، گفت: بی‌تردید بهره گیری صحیح، علمی و بهینه از این مواهب ارزشمند، نه ‌تنها پیشرفت و آبادانی استان بلکه اقتصاد کشور را نیز رونق خواهد بخشید.

به گزارش ایسنا، اسماعیل حسین زهی در نطق خود در جلسه علنی صبح امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی، گفت: آغاز به کار دولت مردمی دکتر رئیسی، کسب رای اعتماد وزرا از مجلس و شروع فصل نوین خدمتگزاری را به آقایان خاندوزی، زاکانی، ساداتی نژاد و قاضی زاده هاشمی تبریک عرض می نمایم. تلاش و پیگیری شبانه روزی دولت طی روزهای اخیر و سفرهای استانی زودهنگام رئیس جمهوری را به فال نیک گرفته و امیدواریم منشا خیرات و برکات باشد. انجام این سفرها با اولویت استان های غیر برخوردار نشانگر عزم و اهتمام جدی دولت و ضرورت توجه ویژه به این مناطق است که شایسته تقدیر و تشکراست.

وی خطاب به نمایندگان بیان کرد: وظایف نمایندگان مجلس در قانون اساسی کاملا واضح و آشکار و در مقوله قانونگذاری و نظارت بر اجرای صحیح قانون متمرکز است. متاسفانه علیرغم میل باطنی وکلای ملت روحیه ای باب گردیده که مطالبات مردم از مسئولین از صحن علنی مجلس بازنشر و پیگیری می گردد، حال آنکه از تریبون از این اقدامات انجام شده سخنی به میان نمی آید. این روند ضمن بزرگنمایی بیش از حد مشکلات و کمبودهای موجود وقت و زمان زیادی را از مجلس گرفته و پرداختن به تکرار مکررات است. از طرفی اگر به علت محدودیت زمانی مشکلات یک روستا و شهر تشریح نشود، نارضایتی ساکنان آن منطقه را به دنبال دارد. قطعا می پذیرید که در کمتر مجلسی در دنیا با این روال جزئیات و مشکلات ابتدایی و ضروری شهروندان بازگو می گردد.

نماینده مردم خاش با مورد خطاب قرار دادن دولتمردان گفت: در دنیای امروز صحن مجلس محل پیگیری حل مشکلات آب، برق، گاز و نظایر آن نیست. بازدید مسئولین و همچنین مکاتبات نمایندگان و پیگیری مستقیم ساکنین از طریق بخشداری ها و فرمانداری ها کمبودها را به خوبی نمایان می سازد. شما بزرگواران با علم و آگاهی نسبت به وجود این مشکلات مسئولیت پذیرفتید و گرچه انگیزه خدمت جهادی شما بر کسی پوشیده نیست انتظار داریم با هماهنگی و تعامل بیشتر شما با مجمع نمایندگان استان ها و انجام نشست های مشترک به منطور برنامه ریزی مبتنی بر توان و شرایط اقتصادی و مالی کشور، پرهیز از وعده های غیر عملی و توزیع منابع موجود تحقیق نموده و طرح های ضروریت دار در هر منطقه با مشورت نمایندگان استان در دستور کار قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: سروران، در شرح پیشنهاد فوق که اعتقاد راسخ به لزوم رعایت آن دارم در این نطق شرح بیان مشکلات حوزه انتخابیه ام را ندارم، امیدوارم که همراهی و همکاری وزرا و مسئولین و پایبندی نمایندگان به این مهم کمک نماید.

حسین زهی تصریح کرد: وضعیت سرانه آموزشی، تخت بیمارستانی، بهره مندی از نعمت برق، آب آشامیدنی سالم بهداشتی، بزرگراه، اینترنت پرسرعت و حتی آنتن دهی خطوط تلفن همراه در سیستان و بلوچستان نامطلوب بوده و با میانگین کشوری اختلاف فاحشی دارد. بحران آب در سیستان و بلوچستان به عنوان یک ابر چالش اجتماعی بزرگ آثار و عواقب ناگواری را بر زیست بوم این استان تحمیل کرده است. پروژه حیاتی انتقال آب در این استان و برنامه بلندمدت و پایدار نیازمند برنامه ریزی و اقدامات ویژه در کوتاه مدت است. همچنین بسیاری از پروژه‌های عمرانی علی‌رغم کلنگ‌زنی در سنوات گذشته، همچنان بلاتکلیف است.

نماینده مردم خاش در ادامه گفت: بهره‌مندی معمول تخصیص اعتبارات و مشکلات سال‌های آتی نیز ماندگار است. مجدداً دست یاری به سوی شما همکاران، ریاست محترم مجلس و روسای کمیسیون ها دراز می‌کنم تا این عقب ماندگی ها را بتوانیم با مساعدت شما در زمان کوتاه تری جبران کنیم.

حسین زهی خطاب به نمایندگان و مسئولان دولتی گفت: سیستان و بلوچستان سرشار از ذخایر، منابع و پتانسیل های بی نظیر خدادادی در بخش های مختلف و حتی دارای موقعیت جغرافیایی خاص و استراتژیک است. اقلیم و شرایط آب و هوایی متنوع این استان در دیگر نقاط کشور نظیر ندارد. بی‌تردید بهره گیری صحیح، علمی و بهینه از این مواهب ارزشمند، نه ‌تنها پیشرفت و آبادانی استان بلکه  اقتصاد کشور را  نیز رونق خواهد بخشید.

وی با بیان اینکه  بزرگترین سرمایه هر جامعه، نیروی انسانی تحصیلکرده و توانمند آن جامعه است، گفت: متاسفانه علی رغم گذشت بیش از  چهار دهه از عمر با برکت انقلاب اسلامی، حضور نیروهای نخبه و متخصص حوزه انتخابیه سیستان و بلوچستان در مناصب مدیریتی در سطح ملی و کلان کشور بسیار پایین بوده که جای بسی تاسف دارد. مردم سیستان و بلوچستان با وعده انتخاباتی رئیس‌جمهور در خصوص رفع این رویکرد تبعیض آمیز، امید بسته اند. آقای دکتر رئیسی به بهره‌گیری از ظرفیت‌های انسانی توانمند همه  شهروندان در مدیریت کشور بالاخص  قوم بلوچ و اهل سنت تاکید داشته که انتظار داریم این وعده در دولت مردمی محقق و اجرایی شود .

نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی گفت: قوم بلوچ به ایثار و جانفشانی برای پاسداشت دستاوردهای انقلاب اسلامی، پایبند به اصول نظام و ولایت فقیه و دفاع از کیان و ارزش‌های اسلامی زبانزد و سرآمد بوده و به ایران و ایرانی بودن و زندگی در زیر پرچم مقدس کشور افتخار می کند. از آنجا که رئیس‌جمهور  از خاندان پیامبر (ص) و فردی صادق، امین و نظام و رهبری به شمار می روند، قطعا تحصیل کردگان و نخبگان بلوچ مورد لطف و عنایت خاص ایشان قرار خواهند گرفت.

در پایان گفت: ضمن آرزوی توفیق برای همه خدمتگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی، امیدوارم دولت سیزدهم شور و نشاط سیاسی و استمرار و رعایت حقوق شهروندی و عدالت اجتماعی را به مفهوم واقعی آن در سطح جامعه تحقق بخشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha