• چهارشنبه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ / ۰۹:۰۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400062417755
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی مدارس دانشگاه اصفهان

رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی مدارس دانشگاه اصفهان

ایسنا/اصفهان با گذشت نیم‌قرن از شروع فعالیت مجتمع مدارس دانشگاه اصفهان، در مراسمی از کتاب تاریخ شفاهی فرهیختگان این مجتمع رونمایی شد.

امیر پویانفر، مدیر مجتمع مدارس دانشگاه اصفهان، در این مراسم که روز گذشته (سه‌شنبه_۲۳ شهریورماه) در سالن اجتماعات دبیرستان عدالت برگزار شد، گفت: از ابتدای تیرماه سال جاری، دکتر شهرزاد عنایتی پروژۀ تهیه کتاب تاریخ شفاهی فرهیختگان مجتمع مدارس دانشگاه اصفهان را آغاز کرد و جا دارد ابتدای کلام، از همه کسانی که در این راه همکاری کردند تا گوشه‌ای از تاریخ مجتمع مدارس به‌عنوان مرکزی در قلب دانشگاه ثبت شود تشکر کنم.

وی، با اشاره به تاریخچه مجتمع مدارس دانشگاهی ادامه داد: این مجتمع در دهه پنجاه پایه گذاری شد و کار خود را با یکی دو واحد آموزشی بین‌المللی آغاز کرد. اگر دیدگاه مثبت مسئولان دانشگاه بعد از انقلاب نبود نیز، امروز شاهد وجود این مجتمع نبودیم.

مدیر مجتمع مدارس دانشگاه اصفهان تصریح کرد: کسانی که به‌شدت مخالف حضور مدارس در دانشگاه هستند، معتقدند که دانشگاه باید دانشجو تربیت کند و این در جای خود بحث درستی است، اما اعتقاد ما نیز بر این است که تعلیم و تربیت زنجیره‌ای به‌هم‌پیوسته است که از ابتدای تولد نوزاد تا پایان تحصیلات او را شامل می‌شود.

هوشنگ طالبی، رئیس دانشگاه اصفهان، نیز که خود یکی از نخستین دانش‌آموختگان دبیرستان دانشگاه اصفهان بوده، در این مراسم پشت تریبون رفت و ابراز امیدواری کرد که با بهبود شرایط، جشن نیم‌قرن فعالیت مجتمع مدارس دانشگاه با حضور دانش‌آموختگان و خدمتگزاران آن برگزار شود.

وی با اشاره به نام چند تن از شخصیت‌های بزرگی که فارغ‌التحصیل این مدارس بوده‌اند، پیشنهاد داد انجمن دانش‌آموختگان مجتمع مدارس دانشگاه اصفهان تشکیل و از سرمایه بزرگ این دانش‌آموختگان استفاده شود.

رئیس دانشگاه اصفهان یادآور شد: بعد از انقلاب دستورالعملی کلی برای لغو فعالیت تمام مدارس غیردولتی و واگذاری آن به آموزش‌وپرورش صادر شد اما افرادی مانند مرحوم فیض و آقایان انشایی، قرائتی و... به‌عنوان هیئت مؤسس مدرسه، پیگیر ادامه فعالیت مدارس دانشگاه شدند و تلاششان به ثمر نشست.

طالبی، با تحسین توسعه مجتمع مدارس دانشگاهی، تأکید کرد که باید بین مجموعه مدارس دانشگاه و آموزش‌وپرورش تعامل و همکاری متقابل باشد، به‌طوری‌که آمدن و رفتن‌ها و تغییرات مدیریتی لطمه‌ای به این همکاری‌ها وارد نکند.

حسنعلی بختیار نصر آبادی، مدیر مجتمع مدارس دانشگاه اصفهان نیز در این مراسم گفت: مدارس ما نیاز به تحول، افق آفرینی، جهش و پویایی دارند و کسی که عاشق نیست، نباید وارد وادی تربیت کودکان و نوجوانان شود.

وی ادامه داد: شاگردان امروز دیگر پذیرشی نیستند بلکه تعاملی هستند و معلم به‌عنوان کسی که از نظر شناخت، توانش و ارزش در پله بالاتر است باید با تعامل دانش‌آموز را از مرتبه پایین خود بالاتر ببرد تا او فاعل رخدادها شود و استعدادش را شکوفا کند.

مدیر پیشین مجتمع مدارس دانشگاه اصفهان، تزکیه را فراهم آوردن زمینه مناسب برای رشد استعداد تعریف کرد و توضیح داد: ایجاد زمینه و امکانات برای اهداف تربیتی اهمیت دارد اما اگر هدف به‌وسیله تبدیل و یا هدف، بدون امکانات فراهم شود، مشکل پدید می‌آید.

 نصر آبادی با انتقاد از یکسونگری در آموزش‌وپرورش گفت: نباید افتخار مدیران ما این باشد که چند دانش‌آموز در کنکور داشته‌ایم و کدام رتبه آورده‌اند چراکه اگر مدرسه توانش را برای ارزش و یا ارزش را برای دانش فدا کند، کوتاهی کرده است.

وی مدرسه مطلوب را مدرسه‌ای دانست که دارای سه ایستگاه باشد؛ در ایستگاه نخست ارتباط دانش‌آموز با جامعه باید برقرار باشد تا مدرسه درد جامعه را بشناسد و جامعه نیز مدرسه را درک کند و در سایه این توجه، دانش‌آموختگانی بی‌خبر نداشته باشیم. ایستگاه دوم، آوردن مسائل زندگی در حیطه آموزش و پژوهش است، به‌طوری‌که دانش‌آموز بتواند مسئله ایجاد و روی آن پژوهش کند تا در مسیر این جستجو به بالندگی برسد. ایستگاه سوم نیز خلاقیت است که در صورت درست طی شدن ایستگاه‌های قبلی، باعث حل مشکلات جامعه خواهد شد.

مدیر پیشین مجتمع مدارس دانشگاه اصفهان، با آرزوی اتمام تربیت دانش‌آموز تستی در مدرسه و تربیت دانشجوی مدرک دار بی کارایی در دانشگاه، ابراز امیدواری کرد که دست‌اندرکاران مجتمع مدارس دانشگاه بتوانند در مسیر این سه ایستگاه حرکت کنند.

محمدرضا نظریان، مدیر آموزش‌وپرورش ناحیه سه اصفهان، از دیگر سخنرانان این مراسم، توسعه اجتماعی را بر توسعه انسانی و اقتصادی مقدم دانست و مبدأ آن را سرمایه اجتماعی معرفی کرد.

وی سرمایه اجتماعی را یک ثروت ملی دانست که از پیوند عوامل انسانی، زیربنایی و ساختاری پدید می‌آید و مسیر پرورش آن از مدرسه و دانشگاه می‌گذرد.

مدیر آموزش‌وپرورش ناحیه سه اصفهان، با تأکید بر اینکه یک‌جانبه نگریستن، روح متعالی دانش‌آموز را نادیده می‌گیرد، اظهار کرد: در سند چشم‌انداز آموزش‌وپرورش به تربیت تمام ساحتی، مدرسه تمام ساحتی و رشد همه‌جانبه دانش‌آموزان توجه شده و وظیفه ماست که این اهداف را اجرایی کنیم.

نظریان، رشد همۀ ابعاد وجودی دانش‌آموز را در گرو تربیت صحیح در سطح ایده آل دانست و از همگان خواست تا با تغییر نگرش خود نسبت به دانش‌آموزان، کمک کنند نیروی آنان در مسیر صحیح قرار بگیرد.

در ادامۀ مراسم، مسعود کثیری، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه اصفهان، از مرحوم عباس ادیب و قاسم معتمدی دو تن از بنیان‌گذاران دانشگاه اصفهان به نیکی یاد کرد و عبدالعلی قرائتی، یکی از مدیران پیشین مجتمع مدارس دانشگاه اصفهان نیز با بیان خاطراتی که از پیگیری مجدانه برای ادامه فعالیت مدارس دانشگاه داشت، به همگان توصیه کرد که هر گاه حق را یافتند آن را بیان کنند و در این راه از هیچ‌چیز نترسند، چراکه خداوند حمایتشان خواهد کرد.

رونمایی از کتاب «تاریخ شفاهی فرهیختگان مجتمع مدارس دانشگاه اصفهان» پایان‌بخش این مراسم بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.