• چهارشنبه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۰:۵۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400062417877
  • خبرنگار : 99999

نمایندگان پارلمان انگلیس مانع ورود سفیر چین شدند

نمایندگان پارلمان انگلیس مانع ورود سفیر چین شدند

برخی از اعضای مجلس عوام و افرادی که قبلا از سوی پکن مورد تحریم قرار گرفته بودند، مانع ورود سفیر چین به ساختمان پارلمان انگلیس شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از تلگراف، لیندزی هویل، رئیس مجلس عوام و لرد مک‌فال، رئیس مجلس اعیان به علت "سوء استفاده چین از حقوق بشر" با یکدیگر توافق کردند که از ورود ژنگ ژگوآنگ، سفیر چین به ساختمان پارلمان انگلیس جلوگیری کنند.

ریچارد گراهام، رئیس گروه چین در مجلس انگلیس علیرغم اینکه چین پنج تن از نماینده‌های محافظه کار و دو تن از اعضای مجلس اعیان انگلیس را تحریم کرده بود، از سفیر چین برای بازدید از ساختمان پارلمان انگلیس در وستمینستر دعوت به عمل آورده بود. روزنامه تلگراف پی‌برده که گراهام از قبل از هیچکس برای این دعوت اجازه نگرفته بود.

در پاسخ، سفارت چین در لندن پارلمان انگلیس را متهم کرده و گفته است: "این حرکت ناشی از کوته‌فکری، بی‌اعتنایی و ترس شما است. بازی‌ها و حقه‌های سیاسی را متوقف کنید. اوضاع را فقط برای خود بدتر می‌کنید."

ممنوعیت ورود سفیر چین به پارلمان انگلیس در پی تحریم نمایندگان پارلمان از جمله "ایان دانکن اسمیت"، رهبر سابق حزب محافظه کار که توسط چین تحریم شده بودند، اتفاق افتاد. وی به پارلمان نامه‌ای نوشت و این دیدار را محکوم کرد.

رئیس مجلس عوام به تلگراف گفت که وی به‌طور منظم با سفیران کشورهای مختلف نشست‌ها و گفت‌وگوهای متعددی جهت تعمیق روابط بین کشورها برقرار می‌کند. اما در حال حاضر خود را شایسته‌ ملاقات با سفیر چین که برخی تحریم‌ها را علیه اعضای پارلمان انگلیس اعمال کرده، نمی‌بیند.

وی افزود: اگر تحریم‌ها برداشته شود، هیچ مسئله خاص دیگری در میان نیست. لازم به ذکر است که منظور من عدم برگزاری این جلسه نیست، منظور من این است که در حال حاضر این جلسه در کشور ما اتفاق نخواهد افتاد.

یک سخنگوی رئیس مجلس اعیان در پارلمان انگلیس نیز اضافه کرد: روسای هر دو مجلس با هم توافق دارند که چنین دیداری در حال حاضر باید در جای دیگری صورت گیرد.

چین در ماه مارس تحریم‌هایی را علیه سیاستمداران انگلیسی شامل یین دانکن اسمیت، تام تاگندهام، نیل اُبرین و تیم لوتن که در خط مقدم کمپین تحریم چین به دلیل نقض حقوق مسلمانان اویغور قرار داشتند به همراه ۱۰ نهاد انگلیسی به‌ علت انتشار "دروغ و شایعاتی" مبنی بر سوء استفاده‌ی چین از حوق بشر، اعمال کرد.

همچنین بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس بلافاصله همبستگی خود را نشان داد و گفت: آزادی بیان مخالف با سوء استفاده اساسی است و من قاطعانه در کنار آنها هستم.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha