• چهارشنبه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1400062417914
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

سکانداران چهارمحال و بختیاری از دیروز تا امروز

سکانداران چهارمحال و بختیاری از دیروز تا امروز

ایسنا/چهارمحال و بختیاری از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی افرادی سکان استانداری چهارمحال و بختیاری را بر عهده داشته‌اند، قطعا هر کدام از این افراد تلاشی حتی اندک در راستای زدودن غبار محرومیت از این استان کمتر توسعه‌یافته داشته‌اند، اما نمی‌توان گفت این تلاش‌های صورت گرفته توانسته است این موضوع مهم را محقق کند یا نه؟

به گزارش ایسنا، با اتمام دولت سیزدهم و با روی کار آمدن دولت سیزدهم گمانه‌زنی‌ها برای انتخاب استانداران جدید در سراسر کشور قوت گرفته است، لیست‌های از گزینه‌های پیشنهادی استانداری در سراسر کشور و بر بستر فضای مجازی در حال انتشار است، اما هیچ‌کدام از گزینه‌های پیشنهادی در این لیست‌ها از سوی نهادهای رسمی مورد تائید واقع نشده‌اند.

چهارمحال و بختیاری یک درصد مساحت کشور را به‌خود اختصاص داده است، اما باوجود ظرفیت‌های فراوان شاهد توسعه این استان نبوده‌ایم، پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون ۲۵ استاندار در این سمت قرار گرفته‌اند، حال باید دید ۲۶‌امین استاندار چهارمحال و بختیاری چه کسی خواهد بود.

عباس ظریف اولین استاندار چهارمحال و بختیاری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است که در تاریخ ۲۴ بهمن‌ماه ۵۷ به سمت استانداری این استان منصوب شد، ظریف پس از گذشت یکماه و پس از اتمام دولت موقت در فروردین ۱۳۵۸ این سمت را به عبدالوهاب طالقانی اصفهانی واگذار کرد.

عبدالوهاب طالقانی اصفهانی دومین استاندار چهارمحال و بختیاری است که فعالیت خود در سمت استانداری از تاریخ ۲۷ اسفندماه ۱۳۵۷ در این استان آغاز کرد و پس از گذشت پنج ماه این سمت را به مرحوم مرتضی آزاده واگذار کرد.

 مرحوم مرتضی آزاده به‌عنوان سومین استاندار چهارمحال و بختیاری و اولین استاندار بومی شناخته می‌شود، او فعالیت خود را در این سمت از هفتم شهریور ۱۳۵۸ آغاز و پس از گذشت یکماه این سمت را به احمد هریتاش واگذار کرد.

سکانداری احمد هریتاش به‌عنوان چهارمین استاندار چهارمحال و بختیاری در تاریخ ۱۲ آبان‌ماه در سال ۱۳۵۸ انتخاب شد، مدت زمان زیادی به‌طول نکشید و پس از مدت سه ماه سکان استانداری را در تاریخ ۲۰ دی‌ماه ۵۸ به مهدی استکی واگذار کرد.

مهدی  استکی به‌عنوان پنجمین استاندار چهارمحال و بختیاری منصوب شد و از ۲۰ دی‌ماه  سال ۵۸ به‌مدت ۱۴ ماه خدمت در این سمت، سکان اسکانداری را به احمدرضا کاظمی واگذار کرد.

احمدرضا کاظمی ششمین استاندار چهارمحال و بختیاری در زمان ریاست جمهوری بنی‌صدر و در تاریخ۲۵ اسفندماه سال ۱۳۵۹ به سمت استانداری این استان منصوب شد و به‌مدت دو ماه در این سمت مشغول فعالیت بود و این پست را اردیبهشت سال ۱۳۶۰ به عنایت‌الله اسنایی جهرمی سپرد.

عنایت‌الله سنایی جهرمی هفتمین استاندار چهارمحال و بختیاری است که دوران ریاست‌جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۶۰ به این سمت منصوب شد، اسنایی ۱۰ ماه به‌عنوان استاندار در این استان خدمت کرد.

نصرت‌الله شادنوش هشتمین استاندار چهارمحال و بختیاری بود در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۶۰ به این سمت منصوب شد، او ۲۸ ماه در این سمت قرار داشت، شادنوش متولد ۱۳۲۵ در قم است، استانداری استان‌های گیلان، زنجان و چهار محال و بختیاری، سفیر ایران در نیجریه و بنین، مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی در دوره های چهارم و پنجم، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت بازرگانی، رئیس نهاد شورای نگهبان، عضو هیات علمی دانشگاه، معاون سیاسی – امنیتی ناطق نوری در دفتر بازرسی ویژه مقام معظم رهبری  از سوابق مسئولیتی او بوده است، آخرین مسئولیت شادنوش که عضو هیات علمی دانشکده مدیریت واحد تهران مرکزی نیز است.

علی‌اصغر گرانمایه‌پور نهمین استاندار چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود، او متولد ۱۳۳۱ در کاشان است، او از ۱۳۶۳ به مدت چهار سال و چهارماه سکان استانداری چهارمحال و بختیاری را بر عهده داشت، وی پیشتر، از سال ۱۳۶۰ به مدت ۲ سال و نیم، استاندار استان یزد و از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ استاندار استان مازندران بود، او همچنین در هفتمین و هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کاشان ، آران و بیدگل راهی مجلس شورای اسلامی شد.

گرانمایه‌پور در سال ۱۳۵۰ تحصیلات دانشگاهی خود را آغاز و دوره کارشناسی را در رشته آمار در دانشکده آمار و انفورماتیک دانشگاه شهید بهشتی تهران سپری کرد، دوره دانشجویی وی در زمان حکومت پهلوی بود و او ضمن آشنایی با شهیدانی چون شهید بهشتی، دکتر علی شریعتی، شهید باهنر و شهید مفتح، به جرگه مبارزان انقلابی درآمد. پس از آن فعالیت های انقلابی و مبارزاتی گرانمایه پور سبب شد تا در آبان ماه سال ۱۳۵۴، توسط نیروهای ساواک دستگیر و به ۱۲ سال زندان در بیدادگاه های نظامی محکوم شود.

غلامعلی سفید دهمین استاندار چهارمحال و بختیاری بود که در تاریخ دوم مهرماه ۱۳۶۷ به این سمت منصوب شد، استانداری سفید نیز مدت زمان زیادی به‌طول نکشید و پس از گذشت پنج ماه پست خود را به عباس رضایی واگذار کرد.

سفید دوره ابتدایی را در دبستان سعادت شهر یزد و دوره متوسطه را در دبیرستان رسولیان ( گروه فرهنگی علوی ) گذرانده ‏است. وی از سال ۱۳۵۳ و ۱۳۵۴ در در رشته متالوژی دانشگاه علم و صنعت تهران تحصیل کرده‏ و از سال ۱۳۵۴ تا ۱۳۶۳ در رشته مهندسی راه و ساختمان ادامه تحصیل داده‏ است، وی همچنین کارشناسی ارشد خود را طی سال‏ های ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۸ در مرکز آموزش مدیریت دولتی استان یزد و کرمان گذرانده، او  از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۲( ایام انقلاب فرهنگی ) در حوزه علمیه مجتهدی تهران تحصیل کرده است.

از سوابق مدیریتی غلامعلی سفید می‌توان به دبیر حق التدریس در تهران و همکاری در گزینش و امور تربیتی آموزش و پرورش تهران، کارشناس مسئول امور تربیتی آموزش و پرورش یزد، معاون پرورشی آموزش و پرورش استان یزد، مشاور استاندار چهار محال و بختیاری -سرپرست فرمانداری شهرکرد-معاون برنامه ریزی استانداری چهارمحال و بختیاری، رئیس دانشگاه آزاداسلامی شهرکرد-پیمانکار ماده ۶۷ مسکن و شهرسازی-دبیر دبیرستان معارف اسلامی شهرکرد، استاندار یزد و معاون وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد.

عباس رضایی به‌عنوان یازدهمین استاندار چهارمحال و بختیاری در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی در تاریخ ۲۴ اسفندماه ۱۳۶۷ به این سمت منصوب شد، او به مدت ۱۴ ماه سکان استانداری این استان را در اختیار داشت، او متولد شهرستان خوانسار و دارای مدرک دکترای ایمنی شناسی از انگلستان است، همچنین وی مدیر گروه ایمنی شناسی، دبیر و عضو برد ایمنولوژی کشور، نایب رئیس انجمن ایمنولوژی و آلرژی کشور، عضو جامعه علمی علوم آزمایشگاهی کشور و عضو مجمع استانداران کشور است، عباس رضایی در سال ۹۷ به‌عنوان سومین استاندار استان در دولت تدبیر و امید منصوب شد.

محمود اسلامیان دوازدهمین استاندار چهارمحال و بختیاری بود که از تاریخ ۲۷  اردیبهشت ۶۹ به این سمت منصوب شد و به مدت ۲۷ ماه در این پست قرار داشت، اسلامیان متولد ۱۳۳۵ و دارای دکترای مدیریت صنعتی از دانشگاه ویکتوریا کانادا است، از سوابق مدیریتی اسلامیان می‌توان به مسئول صنایع خودکفایی در استان اصفهان، مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه و مدیرعامل شرکت ملی ذوب آهن ایران اشاره کرد.

فرج‌الله خبیر به‌عنوان سیزدهمین استاندار چهارمحال و بختیاری منصوب شد، او از تاریخ ۲۶ مردادماه  سال ۱۳۷۱به مدت سه ماه سکان‌دار این مسئولیت در چهارمحال و بختیاری بود، خیبر متولد سال ۱۳۳۴ در شهرستان دهلران استان ایلام است، شهردار دهلران، فرماندار دهلران و بدره، معاونت سیاسی و انتظامی استانداری ایلام، معاونت سیاسی امنیتی استان چهارمحال و بختیاری، معاونت سیاسی و امنیتی استان خوزستان، مدیرعامل کارخانه خانه‌سازی خوزستان، معاونت سازمان آب و فاضلاب اهواز، مدیر عامل بنیاد علوی (تهران)، معاونت سیاسی و امنیتی استان فارس، معاونت برنامه ریزی استان فارس، مدیر عامل شرکت عمران و مسکن سازان استان خوزستان (متولی طرح احیای بافتهای فرسوده شهری در استان خوزستان) و معاونت سیاسی و قائم مقام استانداری خوزستان از جمله سوابق مدیریتی و اجرایی وی محسوب می‌شود.

مرحوم سیدعلی نکویی زهرایی در تاریخ ۲۴ آبان‌ماه ۱۳۷۱ به‌عنوان چهاردهمین استاندار چهارمحال و بختیاری منصوب شد، او به‌مدت ۲۰ ماه سکان‌دار استانداری این استان بود، نکویی فعال سیاسی اصلاح‌طلب اردیبهشت ۱۳۱۹ در محله بیدآباد مسجد سید اصفهان دریک خانواده مذهبی به دنیا آمده بود در فروردین‌ماه سال‌جاری به‌علت بیماری سرطان درگذشت.

وی فعالیت‌هایی در مبارزه با رژیم شاهنشاهی و اقدامات سیاسی و فرهنگی داشت و از ابتدای سال ۵۸ از وزارت کشور مأمور و به عنوان اولین فرماندار انقلابی نجف آباد منصوب شد.

حدود سه سال فرمانداری نجف آباد، دو سال مشاور استاندار و رئیس بنیاد امور مهاجران جنگ تحمیلی و سپس مدتی فرماندار اصفهان و پس از آن نیز مسوولیت استانداری باختران (کرمانشاه) از جمله سوابق اجرایی اوست؛ نزدیک به شش سال در کرمانشاه در دوران جنگ تحمیلی و بعد از آن حضور داشت.

نکویی پس از خرداد ۷۶ و انتخاب مجدد هاشمی رفسنجانی به‌عنوان رئیس جمهور مجدد به‌کار دعوت به کار شد و مسوولیت استانداری قزوین را عهده‌دار شد و سپس به عنوان مشاور وزیر و مدیرکل دفتر حوزه وزارتی تا پایان شهریور ۸۴ به فعالیت خود ادامه داد و با بیش از ۴۰ سال خدمت در آموزش و پرورش و وزارت کشور بازنشسته شد.

نادر جلالی به‌عنوان پانزدهین استاندار چهارمحال و بختیاری در تاریخ ۳۰ تیرماه ۶۳ به این سمت منصوب شد، مدت مسئولیت وی نیز ۱۱ روز بود.

عبدالله کوپایی شانزدهمین استاندار چهارمحال و بختیاری بود که در تاریخ دهم مردادماه ۷۳ این سمت را عهده‌دار شد و ۲۴ ماه سال عهده‌دار این سمت بود.

کوپایی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد عمران از دانشگاه تهران است، وی در سال ۱۳۶۱ برای کمتر از یکسال استاندار اصفهان بود، از ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۶ بعنوان استاندار خراسان فعالیت می‌کرد، در فاصله سالهای ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۵ استاندار چهارمحال و بختیاری بود و از ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۶ نیز برای دومین بار استانداری خراسان را عهده‌دار شد.

محسن نیلی هفدهمین استاندار بود که در چهارمحال و بختیاری در تاریخ ۱۲ مردادماه ۱۳۶۳ فعالیت خود را در پست استاندار آغاز کرد و پس از گذشت ۱۳ روز از این سمت برکنار شد.

وی دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی سازه از دانشگاه صنعتی شریف، کارشناسی ارشد سیستم‌های اقتصادی از دانشگاه صنعتی اصفهان و دکتری اقتصاد از دانشگاه منچستر است.، نیلی از سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۰ همچنین در فاصله سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ معاونت امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه را برعهده داشت.، او از ۱۳۷۹ تا ۱۳۹۰ رئیس دپارتمان اقتصاد دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف بود، همچنین نیلی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم مشاور رئیس‌جمهور در امور اقتصادی بود.

علی مبینی دهکردی هجدهمین  استاندار چهارمحال و بختیاری بود که در تاریخ ۲۵ مردادماه ۱۳۷۵ به این سمت منصوب شد و به مدت ۱۵ ماه عهده‌دار این مسئولیت بود، مبینی متولد ۱۳۳۴ در شهرکرد دومین استاندار بومی این استان بود، نمایندگی مجلس در دوره چهارم،  مدیر عامل شرکت بهینه‌ سازی مصرف سوخت و دبیر کمیسیون خاص تدوین چشم‌انداز ملی در مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوابق مسئولیتی وی بوده است.

سید صفدر حسینی نوزدهمین استاندار چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود، حسینی در تاریخ۲۰ آبان‌ماه ۱۳۷۶  و در زمان ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی به این سمت منصوب شد مدت زمان مسئولیت حسینی در این پست ۳۳ ماه بود، او در سال ۱۳۳۳ در ایذه متولد شد، حسینی دارای مدرک دکترای اقتصاد بود، از سوابق مسئولیتی او می‌توان به مشاور سازمان برنامه و بودجه، معاون امور تولیدی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، وزیر کار و امور اجتماعی و وزیر امور اقتصادی و دارایی از سوابق مدیریتی وی است.

عبدالمحمد زاهدی در تاریخ ۱۶ مردادماه سال ۱۳۷۹ به‌عنوان بیستمین استاندار چهارمحال و بختیاری انتخاب شد و به‌مدت ۳۶ ماه عهده‌دار این مسئولیت بود، زاهدی زاده ۲۰ بهمن ۱۳۲۸ در بروجرد است.

زاهدی از سال ۶۰ به‌عنوان کارشناس وارد وزارت کشور شده و سه سال در آن پست خدمت کرده است، وی دو سال مسئول امور استان‌های وزارت کشور، چهار سال و شش ماه معاونت سیاسی استانداری سیستان و بلوچستان و نزدیک به هفت سال معاونت سیاسی استانداری کرمانشاه را بر عهده داشته است.

همچنین او در کارنامه کاری خود سابقه ۱۴ سال استانداری استان‌های ایلام، چهارمحال و بختیاری، مرکزی ، کردستان و قزوین را نیز دارد، او مسئول اداره دوم سیاسی و کارشناس سیاسی وزارت کشور و معاون پشتیبانی شرکت خدمات و پشتیبانی اقتصاد نوین وابسته به بانک اقتصاد نوین را نیز در کارنامه شغلی خود دارد.

آخرین سمت اجرایی که زاهدی قبل از استانداری کردستان در دولت یازدهم عهده‌دار آن بوده استانداری استان مرکزی در سال ۱۳۸۴ و پیش از روی کار آمدن دولت نهم بوده است، وی در تاریخ شش شهریور ماه ۱۳۹۸ از استانداری قزوین بازنشسته شد.

محمود زمانی قمی آخرین استاندار دوران ریاست‌جمهوری سیدمحمد خاتمی در چهارمحال و بختیاری و دارای مدرک کارشناسی ارشد بود که در تاریخ ۲۲ مردادماه سال ۱۳۸۲ به این سمت منصوب شد مدت زمان مسئولیت وی ۲۶ ماه طول کشید، او در کارنامه مدیریتی خود پست‌های استاندار استان یزد در دولت دوازدهم،  استاندار مرکزی در دولت یازدهم، استانداری ایلام، همدان و مدیرکلی فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان را دارد.

رجبعلی صادقی سفیددشتی بیست و سومین و سومین استاندار بومی چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود، او اولین استاندار چهارمحال و بختیاری در دولت محمود احمدی‌نژاد است که تاریخ ۱۸ مهرماه ۱۳۸۴به این سمت منصوب و به‌مدت ۵۴ ماه کلیددار استانداری این استان بود، وی با سابقه‌دار ترین استاندار محسوب می‌شود.

علی‌اصغر عنابستانی بیست و سومین استاندار چهارمحال و بختیاری بود که  در تاریخ ۲۲  فروردین‌ماه ۱۳۸۹ به سمت استانداری این استان منصوب شد و تا تاریخ ۱۴ آبان ۹۲ به‌مدت ۴۳ ماه عهده‌دار این مسئولیت بود، عنابستانی متولد ۱۳۵۰ و متولد خوشاب از توابع خراسان رضوی است.

نماینده مجلس یازدهم از حوزه انتخابیه سبزوار ، مدیرکل امور اجتماعی استانداری خراسان رضوی در دولت نهم، معاون استانداری این استان، فرماندار شهرستان سبزوار و استاندار استان چهارمحال و بختیاری در دولت دهم و معاون امور اجتماعی دستیار ارشد رئیس‌جمهور در نهاد ریاست‌جمهوری از سوابق اجرایی و مدیریتی عنابستانی به‌شمار می‌رود.

قاسم سلیمانی دشتکی بیست و چهارمین و چهارمین استاندار بومی چهارمحال و بختیاری است او در تاریخ ۱۵ آبان‌ماه ۹۲ به این سمت منصوب شد، او متولد ۱۳۳۴ در شهر دشتک از توابع شهرستان اردل است، سلیمانی دشتکی، فعال سیاسی کارگزاران سازندگی، از طرفداران علی اکبر هاشمی رفسنجانی و استاندار چهار محال و بختیاری، ایلام و خوزستان در دولت حسن روحانی بود، وی تحصیلکرده کارشناسی روانشناسیِ دانشگاه اصفهان و کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام‌نور شهرکرد است.

وی فعالیت خود را از سال ۱۳۵۷ در آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری آغاز کرد،  ابتدا دبیر و مدیر دبیرستان‌های اردل و شهرکرد بود، او مناصب اجرایی و مدیریتی مختلف از جمله رئیس گروه آموزشی روانشناسی استان چهارمحال و بختیاری، مدیرکل تعاون چهارمحال و بختیاری (از ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹)، مدیرکل تعاون استان اصفهان (از ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲)، مدیرکل کار و امور اجتماعی استان اصفهان (از ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۳) و معاون برنامه‌ریزی، اداری و مالی استانداری خراسان جنوبی در کارنامه خود دارد.

او در روزهای گذشته از سمت استانداری خوزستان کنار گذاشته شد.

و در آخر اقبال عباسی در حال حاضر سکان‌دار استانداری چهارمحال و بختیاری است، عباسی متولد ۱۳۴۳ و اهل استان اردبیل است که در تاریخ ۱۴ آبان‌ماه ۹۶ به این سمت منصوب شد، عباسی در سوابق سیاسی و اجرایی خود مسئولیت‌های مختلفی از جمله معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار اردبیل، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار اردبیل اردبیل، سرپرست مرکز آموزش و پژوهش استانداری اردبیل، فرماندار شهرستان مشگین‌شهر، فرماندار شهرستان مرزی بیله‌سوار، شهردار مراکز شهرستان‌های بیله‌سوار، نیر و کوثر در استان اردبیل را در کارنامه دارد.

حال باید دید سکان استانداری چهارمحال و بختیاری به دست چه کسی سپرده خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha