• چهارشنبه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400062417954
  • خبرنگار : 30054

پمپ دیافراگم پنوماتیک چیست و چگونه کار می کند؟

پمپ دیافراگم پنوماتیک چیست و چگونه کار می کند؟

سیالات نقش پررنگی در توسعه صنایع دارند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام نیکا کورپ، در هر فضای صنعتی و یا جریان تولید هر پروسه مکانیکی که حاضر باشید، حضور پررنگی از سیالات را مشاهده می‌ کنید. تمام صنایع پتروشیمی، فولاد، صنایع غذایی و داروسازی و... به‌ ترتیبی از حضور سیالات استفاده می ‌کنند. البته زمانی در کار با سیالات موفق هستند که بتوانند این ترکیبات را به‌ طور مؤثر با حجم بالا جابجا کنند. برای این منظور به انواع پمپ نیاز دارند. پمپ دیافراگم پنوماتیک یکی از نمونه ‌های فوق صنعتی است که در زمینه ‌های جابجایی سیالات خاص کاربرد گسترده ‌ای دارد.

از پمپ دیافراگم پنوماتیک در سطح بسیاری از صنایع بالادستی برای جابجایی مطمئن و پرفشار عموم سیالات استفاده می ‌شود. قاعده طراحی پمپ دیافراگم بادی اصولاً با پمپ ‌های معمولی متفاوت است. این پمپ‌ ها عملکردی با کمترین خرابی تحت تأمین دبی حداکثری دارند و می ‌توانند در ضریب ایمنی بالا برای جابجایی سیالات انفجاری استفاده شوند.
در این مطلب همراه با تجارت و مهارت متخصصان شرکت نیکاکورپ فعال در عرصه فروش تجهیزات صنعتی هستیم تا ببینیم که یک پمپ دیافراگم پنوماتیک دقیقاً چیست؟ چگونه کار می ‌کند؟ و چه زمینه‌ های کاربردی دارد؟

آشنایی با پمپ دیافراگم پنوماتیک

در جابجایی سیالات گاها با شرایط بسیار خاصی مواجه هستیم. مثلاً سیالی گازی با قابلیت انفجار را تجسم کنید. قطعا در مسیر جابجایی چنین سیالی باید تمامی تجهیزات از بالاترین ضریب اطمینان برخوردار باشند. حالا همین مثال ساده را برای سیالات خاص دیگر مانند سیالات اسیدی، بازی، سمی، خورنده و... در نظر بگیرید.
پمپ دیافراگم پنوماتیکی یک نوع پمپ با طراحی خاص برای جابجایی سیالات خاص است. این پمپ ‌ها قابلیت مکش بسیار بالایی دارند. لذا می‌ توانند در خطوط با دبی سنگین سیالات نصب شوند. از طرفی عملکرد آنها بدون نیاز به هواگیری می ‌باشد. لذا در کار هرگز دچار اختلال پمپاژی نمی‌ شوند. به ‌این ‌ترتیب عملکرد یکپارچه و کاملاً مطمئنی دارند. در عین ‌حال این پمپ ‌ها بدون نیاز به مکانیکال سیل طراحی می‌ شوند. در واقع برای طراحی آنها هیچ بخش مکانیکی متحرکی وجود ندارد. لذا در کار با کمترین خرابی همراه هستند و از طرفی به ‌علت نبود قطعات مکانیکی متحرک و مکانیکال سیل، عاری از هر گونه نشتی سیال می ‌باشند. حذف بخش های مکانیکی جدا از بحث طراحی برتر باعث شده تا قیمت پمپ دیافراگمی به نسبت رقبا از انواع پمپ هیدرولیکی کمتر باشد.
این ویژگی یعنی عدم نشتی سیال، باعث شده تا زمینه ‌های استفاده از پمپ دیافراگم پنوماتیکی برای جابجایی سیالات خاص و خطرناک فراهم باشد. لذا از این نوع پمپ برای انتقال سیالات اسیدی، انفجاری، سمی و... استفاده می‌ شود. 

قاعده طراحی پمپ دیافراگم پنوماتیکی

سبک طراحی تمامی پمپ های دیافراگمی یکسان است. در تمامی آنها از دو بخش دیافراگمی برای مکش و پمپاژ سیال استفاده ‌شده است. تفاوت انواع پمپ دیافراگمی در نحوه تامین قدرت برای به حرکت انداختن صفحات دیافراگمی است. برای عملکرد پمپ دیافراگم بادی از قدرت هوای فشرده در جابجایی دیافراگم ها استفاده‌ شده است. هر پمپ دیافراگم پنوماتیک از دو مجموعه صفحات دیافراگمی دارد. هر کدام از این دیافراگم ها به یک مدخل ورودی و یک مدخل خروجی متصل هستند. دیافراگم ها در داخل یک محفظه قرار می ‌گیرند. این دیافراگم ها فضای داخل محفظه را به دو بخش کاملاً مجزا از هم تقسیم می‌ کنند.
یک سمت دیافراگم ها در ارتباط با سیال است و سمت دیگر این دیافراگم ها تحت تاثیر قدرت هوای فشرده قرار دارد. عملکرد دو دیافراگم عکس یکدیگر است. یعنی مرحله مکش یک دیافراگم با مرحله پمپاژ دیافراگمی دیگر آغاز می ‌شود.

در طراحی پمپ پنوماتیک هیچ بخش مکانیکی حضور ندارد. یعنی در این پمپ ‌ها به ‌مانند نمونه‌ های کلاسیک شاهد جابجایی سیلندرها و پیستون ‌ها نیستیم. کل ماجرا در یک شیر پنوماتیک خلاصه ‌شده است. این شیر وظیفه دارد تا جریان هوای فشرده در پشت صفحات دیافراگمی را تحت کنترل با یک بازه زمانی معین قطع و وصل کند. عملیات مکش و پمپاژ سیال از طریق جابجا شدن صفحات دیافراگمی توسط قطع و وصل شدن هوای فشرده برقرار می ‌شود. به ‌این ‌ترتیب هیچ قطعه مکانیکی در حال جابجا شدن نیست. لذا نیازی به مکانیکال سیل نداریم. در نتیجه خطر نشتی سیالات در عملکرد پمپ دیافراگم پنوماتیک بسیار کم است.

ویژگی ‌های فنی در طراحی پمپ دیافراگم پنوماتیک

عملکرد پمپ دیافراگم پنوماتیک به جابجایی صفحات دیافراگمی بستگی دارد. این صفحات از طریق یک میله رابط با یکدیگر در ارتباط هستند. طبعا عملکرد انقباضی یک صفحه به عملکرد انبساط صفحه دیگر می ‌انجامد و به ‌این ‌ترتیب در دو سیکل کاری صفحات دیافراگمی عملیات پمپاژ سیال انجام می‌ شود. این نوع کارکرد باعث می ‌شود که خروجی پمپ حرکت سیال یکنواخت و بدون ضربه باشد.
در طراحی هر پمپ دیافراگم پنوماتیک یک شیر توزیع هوا قرار دارد. هوای فشرده از طریق این شیر وارد محفظه پشت دیافراگم ها می ‌شود. در نتیجه عملکرد شیر توزیع هوا در نحوه هدایت هوا باعث عملکرد نهایی صفحات دیافراگمی می‌ شود. حالا با تزریق و تخلیه هوای فشرده، صفحات دیافراگمی نیز حرکتی رفت و برگشتی دارند که باعث ایجاد پمپاژ در سمت دیگر صفحات می ‌شود. با هر بار تخلیه هوای فشرده و حرکت رو به عقب دیافراگم ها مقداری از سیال مکیده شده که با حرکت رو به جلوی دیافراگم ها به سمت مدخل خروجی پمپ با فشار بالا پمپاژ می ‌شود. میزان قدرت هوای فشرده در دبی و فشار سیال خروجی پمپ دیافراگم پنوماتیک تاثیرگذار است.
انواع پمپ دیافراگم پنوماتیک در دسته مدل های متفاوت طراحی می شوند. هر تیپ طراحی مناسب یک سبک طراحی خاص با شرایط متنوع سیالات است. قطعا در استفاده از این پمپ ها به طیف کامل از اطلاعات نیاز دارید. برای این منظور می توانید از فضای آموزشی سایت نیکا کورپ استفاده کنید. در این فضا طیف کاملی از مقالات برای شناخت هر چه بهتر پمپ دیافراگمی ارائه شده است.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha