• چهارشنبه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۱:۵۱
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1400062417985
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر خبر داد

اهر قطب تولید سیب قره قرمز در کشور

 اهر قطب تولید سیب قره قرمز در کشور

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر از اختصاص یافتن 6200 هکتار معادل 85 درصد از سطح باغات این شهرستان به محصول سیب خبر داد.

محمد اسدی در گفت‌وگو با خبرنگاران در حاشیه بازدید از باغات در حال برداشت سیب قره قرمز اهر، گفت: از مهم‌ترین گونه‌های بومی باغی این شهرستان می‌توان به سیب قره قرمز اهر یا قزل در سطح 500 هکتار که در بین باغداران به رقم شکی آلماسی نیز شهرت دارد اشاره کرد که دارای عطر و طعم و رنگ و بوی خاص و بسیار مطلوب هستند و یک سیب کاملاً تابستانه است و برداشت آن از اواسط مرداد در منطقه ورگهان شروع می‌شود و تا اوایل شهریور در حومه اهر ادامه دارد و اغلب مصرف تازه خوری داشته و تا حدود کمی در تهیه مربا و سرکه سیب مورد استفاده قرار می‌گیرد.


وی با بیان اینکه میانگین عملکرد این محصول در شهرستان 35 تن در هکتار و در برخی باغات باغداران پیشرو این شهرستان تا 140 تن در هکتار نیز برداشت شده است، گفت: در حال حاضر این محصول به با توجه به تولید سالیانه مازاد بر مصرف شهرستان به کشورهای همسایه صادر می‌شود و همچنین به شهرستان‌ها و استان‌های هم جوار عرضه می‌شود.


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر ادامه داد: از مزایای سیب قره قرمز بالا بودن عملکرد در واحد سطح نسبت به سایر ارقام کشت شده، سازگاری بالای این رقم به آب و هوا و اقلیم شهرستان و مقاومت این محصول در برابر شرایط نامساعد محیطی از جمله خطر سرمازدگی و غیره است.


به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، وی با بیان این‌که شهرستان اهر دارای 7250 هکتار باغ از انواع درختان سیب، گردو، گیلاس، آلبالو، هلو و شلیل و سایر گونه‌ها با تولید سالیانه بالغ بر 150 هزارتن محصول سردرختی است، گفت: از جمله عوامل محدود کننده تولید سیب شهرستان بالا بودن هزینه کارگری و سایر نهاده‌های تولید مانند سبد میوه، کودها و سموم شیمیایی و همچنین هزینه سردخانه، ظرفیت کم سردخانه‌های شهرستان که پاسخگوی تولید نبوده و مشکل بازاریابی و صادرات به سایر کشورها است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha