• چهارشنبه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ / ۲۳:۱۷
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1400062418512
  • خبرنگار : 50040

در نشستی مطرح شد؛

لزوم تقویت روحیه کارآفرینی در دختران جوان و فارغ التحصیل

لزوم تقویت روحیه کارآفرینی در دختران جوان و فارغ التحصیل

ایسنا/گیلان وبینار آموزشی «زنان کارآفرین، الگوها و دورنمای نوین کسب و کار» ویژه دانشجویان، دانش آموختگان و فارغ التحصیلان دختر برگزار شد.

فریبا مهدیون در نشست مجازی «زنان کارآفرین، الگوها و دورنمای نوین کسب و کار»، با اشاره به فعالیت مشترک و یکپارچه انجمن صنفی زنان مدیر و کارآفرین و انجمن ملی زنان کارآفرین، اظهار کرد: ۱۷ سال از فعالیت انجمن ملی زنان کارآفرین می گذرد و کلیه قوانین حقوقی لازم از جمله برگزاری مجامع و انتخابات هیئت مدیره را انجام می دهیم.

وی هدف اصلی از راه اندازی انجمن زنان کارآفرین را ترویج و توسعه کارآفرینی ویژه دختران جوان و فارغ التحصیل دانست و افزود: همچنین به دنبال توان افزایی زنان صاحب کسب و کار و کارآفرین هستیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن ملی زنان کارآفرین، با اشاره به عضویب ۱۱۱ نفر در این انجمن از سراسر کشور، تصریح کرد: اعضا سرمایه ما هستند و در حال حاضر سه نمایندگی در استان های گیلان، گلستان و کرمانشاه داریم.

مهدیون، انجمن زنان کارآفرین را یک نهاد مدنی غیر دولتی دانست که کلیه فعالیت های آن داوطلبانه و توسط زنان صاحب کسب و کار و کارآفرین انجام می شود و اضافه کرد: هشت کمیته داریم که این کمیته ها به عنوان بازوان انجمن فعالیت دارند.

وی با تاکید بر لزوم شناسایی و الگوسازی زنان کارآفرین در حوزه های مختلف صنایع دستی، علمی، کشاورزی، فناوری اطلاعات و... در قالب برگزاری همایش های سالانه، گفت: تاکنون ۱۵ همایش و کارگاه آموزشی برگزار کردیم و مخاطب اصلی این همایش ها دختران جوان و فارغ التحصیل دانشگاه ها هستند.

رئیس هیئت مدیره انجمن ملی زنان کارآفرین، شناسایی زنان صاحب کسب و کار و تقویت شبکه زنان کارآفرین در قالب بازدید از کسب و کارها در استان ها را رویکرزد انجمن زنان کارآفرین دانست و عنوان کرد: به دنبال تشکیل بانک اطلاعات زنان صاحب کسب و کار و کارآفرین و ایجاد روحیه کارآفرینی در دختران هستیم.

شناسایی حدود ۸۰۰۰ زن کارآفرین گیلانی

زینب نعمت زاده، معاون دفتر امور بانوان و خانواده استانداری گیلان نیز، با بیان اینکه نیمی از جمعیت دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفری استان گیلان را زنان تشکیل می دهند، تصریح کرد: زنان گیلانی همواره در همه عرصه ها دوشادوش مردان حاضر بودند و در جایگاه های بالای علمی و فرهنگی و اجرایی قرار دارند.

وی نرخ مشارکت اقتصادی زنان گیلان را ۲۰.۴ درصد دانست که چهار درصد بالاتر از میانگین کشوری است و اضافه کرد: نرخ باسوادی زنان در استان گیلان نیز ۸۳.۶ درصد است.

معاون دفتر امور بانوان گیلان، از فعالیت ۹۶ صندوق خرد زنان روستایی در استان خبر داد و گفت: ۲۶۲۷ نفر در این صندوق ها عضویت دارند.

نعمت زاده، در ادامه به شناسایی حدود ۸۰۰۰ زن کارآفرین در استان گیلان اشاره کرد و گفت: هشت بازارچه خوداشتغالی ویژه بانوان داریم؛ همچنین شش تعاونی روستایی با محوریت فارغ التحصیلان دانشگاهی فعالیت می کند.

وی زنان گیلانی را زنانی پرتلاشو صبور و با پشتکار دانست و متذکر شد: مشارکت زنان در حوزه کارآفرینی نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی استان و کشور دارد.

معاون دفتر امور بانوان گیلان، با اشاره به راه اندازی سامانه انتخاب زنان کارآفرین در معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری، خاطرنشان کرد: استان گیلان در هر ۱۰ دوره برگزار شده دارای نماینده بوده و تاکنون ۱۴ زن کارآفرین گیلانی به انتخاب مردم معرفی شدند که هفت زن روستایی و هفت زن شهری بودند.

وی کسب و کارهای جدید را موجب رشد اقتصادی دانست و اظهار کرد: باید فارغ التحصیلان دانشگاهی را از کارجو به کارآفرین تبدیل کنیم و ظرفیا بازار کار در استان و کشور را بالا ببریم.

ویدا دیلمی، کارآفرین و مسئول روابط عمومی انجمن زنان کارآفرین نیز در ادامه، با بیان اینکه کسب و کار خودم در حوزه تولید و بازرگانی مواد شیمیایی را از سال ۹۴ آغاز کردم، گفت: انجمن زنان کارآفرین فرصتی را فراهم کرده تا تجربه های کاری خودم را با زنان صاحب کسب و کار که قطعا کارهای بزرگی را در آینده انجام خواهند داد، تقسیم کنم.

وی از زنان کارآفرین خواست محوریت کسب و کار خود را جوانان قرار دهند و اضافه کرد: کار کردن ساده نیست، اما می توانیم در کنار هم همه مشکلات را حل کنیم.

نیاز کارآفرینی به ۱۲ مهارت زندگی

کتایون سپهری، از اعضای انجمن زنان کارآفرین نیز، یکی از مهمترین عوامل در پیشرفت فردی و اجتماعی از جمله کسب و کار را شبکه سازی دانست و عنوان کرد: بعد از توسعه فردی باید به شبکه سازی بپردازیم تا نشان دهیم که تنها نیستیم و یک محیط امن داریم.

وی کارآفرینی را نیازمند چهار مولفه «همخوانی بنیانگذار - بازار»، «همخوانی مشکل - راهکار»، «همخوانی ایده - بازار» و «همخوانی محصول - بازار» دانست و بیان کرد: مهارت های زندگی از جمله خودآگاهی، تفکر خلاق، حل مسئله، ابراز وجود، کنترل استرس، همدلی، تفکر نقادانه، تصمیم گیری، برقراری ارتباط، کنترل هیجانات منفی، شهروندی و حفظ محیط زیست لازمه کارآفرینی است.

وی با تاکید بر لزوم شناخت خود، شناخت همراهان و نقش ویژگی های شخصیتی در تیم سازی، گفت: برای ورود به فضای کسب و کار به ۱۰ مهارت هوش هیجانی، مذاکره و ارتباط موثر، توانایی جابجایی ذهن میان مفاهیم مختلف و مدیریت نیروها نیاز داریم.

فاطمه فدایی، مدیر اجرایی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی استان گیلان نیز در این نشست، انجمن زنان کارآفرین را فرصتی برای گرد هم جمع شدن زنان موفق دانست و یادآور شد: زنان صاحب کسب و کار و کارآفرین باید برند خودشان را در جامعه بسازند و با آن برند شناخته شوند.

وی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی را یک تشکل دانشجویی دانست که بر توانمندسازی و مهارت افزایی دانشجویان تمرکز دارد و گفت: استقبال دانشجویان دختر از فعالیت این سازمان بیشتر است.

مدیر اجرایی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی گیلان، دوران تحصیل در دانشگاه را زمان طلایی برای شبکه سازی دانست و یادآور شد: دانشجویان می توانند در کنار درس خواندن مهارت یاد بگیرند.

فدایی، مرکز فرهنگی - دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی، مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران و مرکز ملی گفت‌وگو و آزاداندیشی را از جمله مراکز سه گانه سازمان دانشجویان دانست و تصریح کرد: مدرسه بازی پردازی و باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی؛ همچنین چهار کانون مهربانان(حمایت از محرومان و نوآوری های اجتماعی)، جهش(سلامت روانی و اجتماعی)، مفاخر(میراث فرهنگی، مشاهیر و مفاخر) و دیار پاک(محیط زیست طبیعی و مجازی) از دیگر فعالیت های سازمان دانشجویان در گیلان است که در مجموع ۱۱۰ عضو دارند.

وی زنان را بنیان خانواده دانست و تاکید کرد: رشد و توسعه فردی زنان رشد خانواده و در نهایت رشد جامعه را در همه ابعاد به دنبال دارد.

به گزارش ایسنا، این نشست از سوی انجمن زنان کارآفرین و با همکاری معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان و دفتر امور بانوان و خانواده استانداری گیلان برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha