• پنجشنبه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ / ۰۹:۱۷
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1400062518608
  • خبرنگار : 50178

/گزارش/

لاستیک‌سازی همچنان رویاست

لاستیک‌سازی همچنان رویاست

ایسنا/لرستان احداث کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد جزو مصوبات سفر هیأت دولت یازدهم به لرستان در خرداد ۹۳ بود و دقیق یک‌سال بعد این پروژه با حضور محمد شریعت‌مداری، معاون وقت اجرایی رئیس جمهور و برخی مسئولان استان کلنگ‌زنی شد.

از این کارخانه به‌عنوان پروژه‌ای یاد می‌شود که در صورت بهره‌برداری، بیش از یک‌هزار فرصت شغلی ایجاد می‌کند و قرار بود بهمن ۹۷ به بهره‌برداری برسد اما در حال حاضر که فقط روی کاغذ می‌تواند به تولید برسد.

این پروژه در شهرک صنعتی شماره «۳» خرم‌آباد قرار دارد و هر چه جلوتر می‌رویم فقط قابلیت بهره‌برداری روی "کاغذ" آن‌هم براساس وعده را دارد.

محمد شریعت‌مداری که در زمان کلنگ‌زنی معاون اجرایی رئیس جمهور بود، سپس وزیر صنعت و پس از آن وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد، بارها قول رفع مشکلات این پروژه را داده اما در عمل اتفاق خاصی رخ نداده است.

شریعت‌مداری اسفند ۹۷ نیز در جریان سفر خود به لرستان در خصوص این پروژه گفت: در وزارت تعاون هم دنبال کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد خواهم بود که از مسئولیت‌های شرکت ایمیدرو با مشارکت بخش خصوصی است.

وی تاکید کرده بود: قدم‌های اولیه خوبی برای احداث این کارخانه برداشته شده اما روند اجرایی پروژه به دلیل تغییرات نرخ ارز کند است.

این قدم‌های اولیه در عمل مشاهده نمی‌شود و هنوز مشکلات زیرساختی این پروژه به طور کامل رفع نشده است.

شعارهای زمان کلنگ‌زنی و پس از آن

قدرت‌اله ولدی، رئیس وقت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان خرداد ۹۴ در حاشیه کلنگ‌زنی این کارخانه گفته بود: با احداث کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد ۱۳۴۴ فرصت شغلی مستقیم ایجاد می‌شود و مدت زمان اجرای این کارخانه ۳۶ ماه است.

وی با بیان اینکه کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار احداث می‌شود، اضافه کرد: ۱۳۲ میلیون یورو اعتبار ارزی برای احداث این کارخانه درنظر گرفته شده و ۲۲۳۱ میلیارد اعتبار ریالی برای اجرای این پروژه پیش‌بینی شده است.

هوشنگ بازوند، استاندار پیشین لرستان دی ماه ۹۴ تاکید کرده بود: یکی از کارخانجات لاستیک‌سازی که احداث آن نهایی شده، لاستیک‌سازی خرم‌آباد است و تحت هیچ شرایطی نباید نگران تسهیلات صندوق توسعه ملی به این پروژه باشیم.

وی با تأکید بر اینکه موقعیت زمین منطقه ویژه اقتصادی برای احداث این کارخانه مناسب است، یادآور شد: قرار است این کارخانه توسط تیمی از مهندسان چینی احداث شود و این جای خرسندی دارد، چراکه چینی‌ها بزرگترین کارخانجات لاستیک‌سازی دنیا را طراحی کرده‌اند.

بازوند یادآور شد: این کارخانه اولین پروژه از لحاظ صنعتی بوده که دولت در لرستان ایجاد کرده و مردم استان توقع دارند که با شتاب بیشتری به انجام برسد.

استاندار لرستان اضافه کرده بود: قرار است وزیر صنعت، معدن و تجارت جلسه‌ای را برای نهایی کردن پروژه‌های عمرانی تشکیل دهد که قطعاً یکی از آنها، لاستیک‌سازی خرم‌آباد است.

به دنبال آن برخی دیگر از مسئولان مثل نمایندگان مجلس، استاندار پیشین و فعلی لرستان و برخی دیگر از مسئولان ملی و استانی وعده‌های گوش‌نواز و تعیین زمان افتتاح و غیره دادند اما پروژه همچنان در قدم‌های اولیه مانده است.

نبود زیرساخت‌ها برنامه‌ریزی را به هم زد

نادری، مسئول سایت کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد در این خصوص گفت: ما در بدو کار متوجه شدیم که آن منطقه آب ندارد و هر چه جلوتر می‌رفتیم مشکلات بیشتر می‌شد و در چنین شرایطی انگیزه سرمایه‌گذار گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: ما برنامه‌ریزی کرده بودیم در بهمن ۹۷ این پروژه به بهره‌برداری برسد که به دلایل مشکلات زیرساختی مثل آب، برق، گاز و غیره و افزایش قیمت‌ها و نرخ ارز، هزینه‌ها چند برابر شد و عملاً امکان شروع کار هم وجود نداشت.

اصلی‌ترین مشکل تامین آب است

جعفر طولابی فرماندار خرم‌آباد در خصوص این پروژه به ایسنا گفت: عمده مشکل کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد بحث تامین منابع و زیرساخت‌ها بوده که برخی از آنها مثل گاز و راه دسترسی رفع شده است.

وی ادامه داد: اصلی ترین مشکل تامین آب است که چند پیشنهاد و گزینه برای رفع این مشکل وجود دارد و شرکت آب منطقه‌ای لرستان برای رفع آن پیگیر است.

طولابی افزود: پروژه الان تقریباً فعال است و پس از اینکه تکلیف آب مشخص شود شرایط بهتر خواهد شد.

کاهش وعده‌ای تولیدات کارخانه

مهرداد ویسکرمی، نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی در این خصوص اظهار کرد: لاستیک‌سازی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند و برای رفع آنها در چند وقت اخیر اقداماتی انجام شده است.

وی با یادآوری اینکه ابتدا ظرفیت تولید این کارخانه ۶ میلیون حلقه در سال اعلام شده بود، افزود: به سبب شرایط بد اقتصادی و کندی روند پروژه، تولیدات این پروژه به ۶۰۰ هزار قطعه در سال تقلیل یافته است.

ویسکرمی تاکید کرد: پیگیری مشکلات این پروژه همچنان در دستور کار است و تلاش می‌شود که روند تکمیل آن شتاب بگیرد.

به گزارش ایسنا، این پروژه همان‌طور که از ابتدا مشخص بود فقط روی کاغذ می‌توانست تا بهمن ۹۷ به بهره‌برداری برسد و با توجه به شرایط و اینکه در حال حاضر حدود ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، سال‌های زیادی باید بگذرد که به تولید برسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.