• جمعه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ / ۰۴:۲۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1400062619068
  • خبرنگار : 71021

توئیت ضرغامی از تاجیکستان

توئیت ضرغامی از تاجیکستان
جمع ایرانیان مقیم در تاجیکستان

عزت‌الله ضرغامی که همراه رییس‌جمهور به تاجیکستان سفر کرده است، با اشاره به ایران‌هراسی در این کشور فارسی‌زبان، گفت: گردشگری بین ایران و تاجیکستان به دلیل برخی سوءتفاهم‌ها بسیار عقب مانده است.

به گزارش ایسنا، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهور را در سفر به تاجیکستان برای شرکت در نشست سران اجلاس شانگهای همراهی می‌کند، در توئیتر نوشت: «امروز همراه رئیس‌جمهور به تاجیکستان آمده‌ام. گردشگری بین ما و آن‌ها به دلیل برخی سوءتفاهم‌ها بسیار عقب مانده است. باید زیر میز ایران‌هراسی بزنیم و ایران‌دوستی را جایگزین کنیم.

تاجیک‌ها خیلی خوبن!

تندیس‌های بزرگ رودکی و اسماعیل سامانی در میادین بزرگ شهر دوشنبه خاطره‌انگیز است.»

ایران و تاجیکستان اشتراکات فرهنگی و تاریخی بسیاری دارند که گاه تحت تاثیر روابط سیاسی دو کشور قرار گرفته و برخی فعالیت‌های فرهنگی، همچون مدارس فارسی‌زبان را متوقف و تعطیل کرده و سبب اختلاف‌های فرهنگی بین دو کشور نیز شده است و یا، ادعاهایی که تاجیکستان درباره مالکیت رودکی، شاعر پارسی‌زبان دارد؛ شاعری که زادگاهش در جغرافیای ایران فرهنگی بوده و در نزدیکی شهر دوشنبه آرامیده است.  

نادیده نباید گرفت که اشتراکات فرهنگی دو کشور گاهی سبب پیوند شده است، همچون نوروز باستانی که پرونده مشترک آن از سوی ایران و ۱۲ کشور از جمله تاجیکستان در یونسکو ثبت شد یا ثبت جشن مهرگان در یونسکو که ایران درحال آماده‌سازی پرونده آن است و ثبت مشترک آن را به تاجیکستان پیشنهاد کرده است.

به باور کارشناسان سیاسی، روابط ایران و تاجیکستان را که در مقاطعی تحت تاثیر فرمان‌های تحریم نیز بوده است، با تقویت پیوند فرهنگی و گسترش تعاملات گردشگری بین دو کشور که زبان مشترک نیز دارند، می‌توان عمیق‌تر کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۶ ۱۰:۴۵

ببینیم و تعریف کنیم

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۶ ۱۳:۳۰

بسیا عالی دورود بر پارس زبانان

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۶ ۱۷:۵۷

اونها هم مالک رودکی هستن هم مالک تاریخیه ساسانیان هخامنشیان سامانیان حافظ سعدی فردوسی و هر آنچه که تاریخ پارسها میباشد. همه مردم پارسی زبان ایران تاجیکستان بخارا سمرقند هرات بلخ پنجشیر و.....صاحب و مالک تاریخ پارسیان هستن

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۶ ۲۰:۲۳

پیدا کردن اشتراکات فرهنگی با کشورهای همسایه خیلی خوبه، ولی جناب آقای وزیر لطفاً یه وقتی هم برا کارکنان میراث‌فرهنگی استان‌ها بزار که دارن زیر فشار باند بازی های امور اداری و کارگزینی وزارتخانه نابود میشن .