• جمعه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۶:۴۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1400062619319
  • خبرنگار : 71234

با اشاره به عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری شانگهای

موسوی: همه اضلاع «مربع قدرت شرق» کامل شد

موسوی: همه اضلاع «مربع قدرت شرق» کامل شد

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت که با پیوستن رسمی ایران به سازمان همکاری شانگهای همه اضلاع «مربع قدرت شرق» کامل شد.

سید نظام الدین موسوی در گفت وگو با ایسنا در توضیح اهمیت پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای، تاکید کرد: در سازمان شانگهای کشورهای مختلف آسیایی حضور دارند که تاکنون روسیه، چین و هند مهمترین آنها بودند و اکنون با پیوستن جمهوری اسلامی ایران به این سازمان ضلع چهارم «مربع قدرت شرق» نیز کامل شد.

وی افزود: سه قدرت قبلی حاضر در سازمان شانگهای، به لحاظ اقتصادی و نظامی جایگاه بالایی در سطح جهانی دارند اما پیوستن ایران به این سازمان به عنوان قدرت چهارم با توجه به موقعیت سوق الجیشی، ذخایر انرژی و بویژه اثرگذاری سیاسی و معنوی آن در جهان اسلام، به لحاظ راهبردی حائز اهمیت فراوان است.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با تشریح اهداف و ابعاد تعاملات موجود در سازمان شانگهای گفت: این سازمان بر خلاف نمونه غربی آن یعنی سازمان آتلانتیک شمالی(ناتو) صرفا” یک پیمان نظامی و امنیتی نیست بلکه در طی زمان ابعاد مختلفی از همکاری در حوزه های مختلفی چون اقتصادی، تجاری، فرهنگی، انرژی ‌و نیز مقابله با تروریسم و قاچاق را نیز شامل شده است.

وی ادامه داد: ایران اکنون عضو رسمی یک سازمان همکاری با بازاری حدودا” سه میلیارد نفری است که به لحاظ اقتصادی فرصتی کم نظیر برای ما به شمار می آید ‌و باید برای بهره گیری از این فرصت، یک نقشه راه و برنامه راهبردی و بلندمدت تدوین کنیم.

موسوی تصریح کرد: پیوستن رسمی ایران به سازمان شانگهای به رغم فشارها و تهدیدهای متعدد رژیم ایالات متحده آمریکا نشان داد که عصر یکجانبه گرایی در روابط بین الملل به پایان آمده و شاهد شکل گیری نظم جدیدی در جهان هستیم که مربع قدرت شرق از بازیگران اصلی و تاثیرگذار آن به شمار می آید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha