• شنبه / ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400062719658
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

در قالب یک پژوهش بررسی شد؛

چگونگی کاهش اضطراب مادران باردار از آزمایش‌های غربالگری

چگونگی کاهش اضطراب مادران باردار از آزمایش‌های غربالگری

ایسنا/اصفهان نتایج یک پژوهش نشان می دهد که آموزش الکترونیک و نمایش آزمایش های غربالگری جنین به شکل انیمیشن یا پویانمایی، می تواند بر کاهش اضطراب و نگرانی مادران باردار، تأثیر مثبت و معنی داری داشته باشد.

ناهنجاری‌های مادرزادی، یکی از نقایص تکاملی جنین و عامل مهم در مرگ و میر نوزادان در زمان تولد است که به میزان ۲-۳ درصد بروز می کند اما با انجام غربالگری در دوران بارداری و درمان به موقع، می توان از بروز این بیماری ها و مشکلات بعدی ناشی از آنها، پیشگیری کرد. از سویی دیگر  انجام آزمایش های غربالگری، می تواند باعث ایجاد اضطراب و نگرانی در زنان باردار شود.

الهام مجلسی، علی نویدیان، مریم نوائی و مصطفی منتظر ظهوری در پژوهشی نیمه تجربی به  بررسی «تأثیر آموزش آزمایش های غربالگری به صورت انیمیشن بر سطح اضطراب و نگرانی زنان باردار» پرداختند.

این پژوهش بر روی ۱۲۰ زن باردار ۷-۹ هفته به طور تصادفی در قالب دو گروه مورد و شاهد انجام شد. در گروه مورد، آموزش به صورت انیمیشن هفت دقیقه ای در گروه های ۵-۱۰ نفره به صورت حضوری انجام شد و سپس، بر روی گوشی همراه آنها ارسال شد. در حالی که گروه شاهد، تنها مراقبت های معمول دوران بارداری را دریافت  کردند. قبل و ۲ هفته پس از آموزش، اضطراب و نگرانی خانم های باردار به کمک پرسش نامه اضطراب Spielberger و نگرانی Cambridge مورد ارزیابی قرار گرفت و داده ها تجزیه و تحلیل شد.

نتیجه مطالعه حاضر نشان داد در مقایسه با گروه شاهد، مداخله به کار گرفته شده یعنی، آموزش الکترونیک، آزمایش های غربالگری جنین به شکل انیمیشن یا پویا نمایی، می تواند بر کاهش اضطراب و نگرانی مادران باردار، تأثیر مثبت و معنی داری داشته باشد.

این محققان نتیجه گیری کردند که با توجه به مؤثر بودن روش آموزش الکترونیک در کاهش اضطراب و نگرانی زنان باردار پیرامون آزمایش های غربالگری جنین، می توان از این روش آموزشی برای آموزش آزمایش های غربالگر ی و همچنین تشویق مادران باردار به انجام این آزمایش ها استفاده کرد. همچنین، با توجه به نو بودن روش های الکترونیک و محبوبیت بیشتر در بین افراد به دلیل جذابیت، کوتاه بودن، کاربردی بودن، قابل استفاده تر بودن و تأثیرگذاری بیشتر و مشارکت همسر در تماشای انیمیشن نسبت به آموزش های حضوری، استفاده از روش آماوزش الکترونیک پیشنهاد می شود.

این پژوهشگران، عدم پیگیری و ارزیابی میزان مراجعه برای انجام روش های غربالگری سلامت جنین و کوتاه بودن زمان انیمیشن را می توان از جمله محدودیت های این مطالعه عنوان کردند.

نتایج این مقاله با عنوان «تأثیر آموزش آزمایش های غربالگری به صورت انیمیشن بر سطح اضطراب و نگرانی زنان باردار» در شماره ۶۲۶ مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال ۱۴۰۰ منتشر شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.