• شنبه / ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۳
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1400062719877
  • خبرنگار : 50180

کشت "کاملینا" در کشور توسعه می‌یابد

کشت "کاملینا" در کشور توسعه می‌یابد

ایسنا/کرمانشاه مجری طرح ملی کشت گیاه کاملینا از توسعه کشت این گیاه روغنی در کشور، به ویژه در استان‌های زاگرس‌نشین خبر داد.

دانیال کهریزی در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه توسعه کشت گیاه روغنی کاملینا در برنامه وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته، گفت: در حالیکه سال گذشته در پنج استان کشور کاملینا کشت شده بود، امسال احتمالا اراضی زراعی  16 استان کشور با اولویت استان های زاگرس نشین زیر کشت کاملینا خواهد رفت.

 کهریزی با بیان اینکه سال گذشته در مجموع 500 هکتار کاملینا در کشور کشت شد، گفت: امسال پیش بینی می شود کشت گیاه روغنی کاملینا در کشور به چهار هزار هکتار برسد.

مجری طرح ملی کشت گیاه کاملینا با اشاره به حمایت از کشاورزان متقاضی کشت این گیاه در کشور، گفت: هر کشاورزی که تمایل به کشت کاملینا داشته باشد، می تواند اقدام به کشت قراردادی کاملینا به صورت خرید تضمینی با قیمت هر کیلو 16 هزار و 500 تومان بکند.

وی با بیان اینکه بذر و سایر نهاده ها در اختیار کشاورزان قرار می گیرد، ادامه داد: کشاورزانی که کاملینا کشت کنند، بلافاصله بعد از فصل برداشت و تحویل محصول مطالبات خود را دریافت خواهند کرد.

کهریزی اضافه کرد: علاوه بر این حمایت‌های دیگری مثل تخصیص تسهیلات چهار درصدی و یا امتیازاتی برای بیمه محصولات کشاورزی برای کشاورزانی که کاملینا کشت کنند با ارائه قرارداد کشت کاملینا در نظر گرفته شده است.

کهریزی در ادامه اشاره ای به کشت کاملینا و مزیت های آن داشت و اظهار کرد:  گیاه کاملینا که در بخش هایی از اروپا کشت می شود، به روش های علمی اصلاح و بومی سازی شده و در سال های گذشته نیز با همکاری مراکز تحقیقاتی و دانشکده های کشاورزی نسبت به کشت آن در استان های مختلف و از جمله استان کرمانشاه اقدام شده  و سازگاری آن در دیم زارها به اثبات رسیده است.

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه با اشاره به دیم زار بودن بخش زیادی از اراضی کشور، تصریح کرد: در حال حاضر بجز کاملینا هیچ گیاه روغنی که در شرایط دیم بتواند رشد کند، در کشور وجود ندارد.

کهریزی سپس با اشاره به وارداتی بودن 95 درصد از روغن خوراکی کشور، افزود: این موضوع توسعه کشت کاملینا به عنوان یک گیاه روغنی را در کشور ضروری می کند.

وی با بیان اینکه روغن این گیاه جزو با کیفیت ترین روغن‌ها است، گفت: این گیاه 40 درصد امگا 3 و 20 درصد امگا6 در روغن خود دارد و 95 درصد اسیدهای چرب اشباع مفید در روغن آن موجود است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه روغن این گیاه علاوه بر مصرف خوراکی مصرف دارویی نیز دارد، افزود: کنجاله این گیاه نیز می تواند به عنوان غذایی مناسب برای دام، طیور و آبزیان مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: گیاه کاملینا بسیار مقاوم در برابر سرما، گرما، خشکی، شوری زمین، آفات و امراض و... است، ضمن اینکه خاصیت ضدسرطانی آن هم به اثبات رسیده است.

گیاه کاملینا توسط یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه رازی(در قالب شرکت دانش بنیان) اصلاح و کشت شده و سازگاری آن در شرایط دیم برای تمامی اقلیم‌های کشور تایید شده است. 

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha