• شنبه / ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۳:۵۴
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1400062719988
  • خبرنگار : 50233

پر کردن شکاف اشتغال به مدد رویکرد نوآورانه جهاددانشگاهی

پر کردن شکاف اشتغال به مدد رویکرد نوآورانه جهاددانشگاهی

ایسنا/سمنان رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان از تلاش برای پر کردن شکاف و "گپ" به‌وجود آمده در اشتغال این ستان به مدد رویکرد نوآورانه جهاددانشگاهی در قالب رویکردهای نوین به حوزه‌های استارتاپی، اشتغال‌زایی، فعالیت‌های مهارت‌محور و...خبر داد.

حسن رهایی در اختتامیه رویداد استارتاپی جهاددانشگاهی از سمنان به عنوان استانی با ظرفیت‌های متنوع و متلون نام برد و اظهار کرد: نیروی انسانی خلاق و تحصیل‌کرده یکی از مهمترین این ظرفیت‌های بالقوه در استان است که اگر به آن توجه ویژه شود می‌تواند به تحولی بنیادین در استان منجر شود.

وی ادامه داد: استان سمنان چه از نظر نرخ جوانان تحصیل‌کرده دانشگاهی و چه از نظر تعدد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و شاخص "نسبت جمعیت به دانشجو" از استان‌های پیشرو در کشور است.

عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی از نرخ بالای بیکاری فارغ‌التحصیلان به عنوان یکی از جدی‌ترین چالش‌های فرا روی کشور و استان نام برد و افزود: استان سمنان با وجود اینکه به دلیل صنایع متعدد امروزه در برخی مشاغل و رده‌های شغلی مرتبط با صنایع و معادن با کمبود نیروی انسانی و کارگری روبرو است و نیروی مورد نیاز خود را از دیگر استان‌ها تامین می‌کند اما توأمان از کمبود شغل متناسب با تحصیلات نیروی انسانی جوان و تحصیل‌کرده خود، رنج می‌برد و از همین رو به یک استان مهاجرفرست از نظر نیروی جوان تحصیل‌کرده تبدیل شده است.

وی با اشاره به "گپ" و شکاف اشتغالی ایجاد شده در این بخش در استان گفت: استان سمنان برای عبور از این شرایط باید به دنبال اشتغال خوداتکاء جوانان و اشتغال مبتنی بر مهارت و دانش‌بنیان باشد.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان ادامه داد: استان سمنان به دلیل رویکرد غیرعلمی به برخی حوزه ها سبب شده که از یک سو به مقصدی برای مشاغل صنعتی و کارگری و از طرفی به استانی مهاجرفرست در حوزه جوانان تحصیل‌کرده که شغل متناسب با علاقه و تخصص خود را نمی‌یابد، تبدیل شده است و همین سبب شده که به تدریج نیروهای جوان و متخصص از استان خارج شوند.

رهایی راه عبور از این معضل را در توجه جدی به اشتغال نوآور و دانش‌بنیان ارزیابی و خاطرنشان کرد: تحول بنیادین در اشتغال جوانان و حل معضل اشتغال تحصیل‌کردهای استان بدون توجه به مراکز علمی و فناور ممکن نیست.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان از تلاش‌های این نهادانقلابی برای کمک به اشتغال جوانان تحصیلکرده خبر داد و اظهار کرد: راه‌اندازی مرکز نوآوری و شتابدهی "منش"جهاددانشگاهی سمنان و استقرار تیم‌های فناور و نیروی صاحب ایده در این مرکز نمودی از تلاش‌های این نهاد انقلابی در استان برای توجه به نیروهای جوان متناسب با تاکیدات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم است.

وی از تلاش برای توجه به مشاغل ایده‌محور در استان خبر داد و گفت: جهاددانشگاهی استان در همین ارتباط در یک هم‌افزایی با اداره کل ورزش و جوانان و دیگر دستگاه‌های متولی به دنبال توجه به اشتغال‌ دانش‌بنیان و تحول بنیادی در این حوزه است. ضمن اینکه همکاری جهاددانشگاهی استان با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در طرح مشاغل خانگی نیز نمودی دیگر از این رویکرد نوین به حوزه اشتغالزایی در استان است.

وی با بیان اینکه دولت در ایجاد اشتغال با تنگنا و سختی‌هایی مواجه است افزود: ایجاد اشتغال با رویکردهای سنتی نیازمند صرف هزینه‌های بالا است و این درحالی است که توجه به اشتغال خوداتکاء جوانان با مهارت‌افزایی جوانان می‌تواند نقش بسیار مهمی در حل مشکل اشتغال کشور و خصوصا اشتغال نیروهای تحصیل‌کرده داشته باشد و جهاددانشگاهی استان سمنان نیز در هم‌افزایی با دستگاه‌های همراهی همانند ورزش و جوانان و تعاون و کار و رفاه اجتماعی استان و...به دنبال پر کردن این شکاف بوجود آمده در حوزه اشتغال جوانان است که امید می‌رود با همکاری و همراهی دیگر دستگاه های اجرایی استان منشا خدمات بیشتری در این بخش باشیم.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha