• شنبه / ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۴:۴۵
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1400062720065
  • خبرنگار : 71451

انتشار ۱۲ عنوان کتاب در حوزه مطالعات و جغرافیای نظامی در هفته دفاع مقدس

انتشار ۱۲ عنوان کتاب در حوزه مطالعات و جغرافیای نظامی در هفته دفاع مقدس

مدیر گروه مطالعات و جغرافیای نظامی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: در سومین دوره مراسم «یادها و نام‌ها» ۱۲ عنوان کتاب از گروه مطالعات و جغرافیای نظامی این مرکز اسناد رونمایی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، اکبر رستمی، با اشاره به برگزاری سومین دوره مراسم «یادها و نام‌ها» و رونمایی از آثار منتشرشده بیان کرد: در این مراسم ۱۲ عنوان کتاب از گروه مطالعات و جغرافیای نظامی رونمایی خواهد شد. این آثار دوازده‌گانه شامل ۳ عنوان اطلس، ۵ عنوان شناسنامه یگان‌ها، یک عنوان نبرد یگانی و ۳ عنوان کتاب موضوعی هستند.

مدیر گروه مطالعات و جغرافیای نظامی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به‌اختصار به معرفی این آثار پرداخت و  توضیح داد «اطلس نبردهای هور» به نویسندگی نادر زارع زاده به کل عملیات‌ها و اقداماتی که در جغرافیای هور در طول دوران دفاع مقدس انجام شده می‌پردازد. «اطلس لشکر ۳۳ المهدی (عج)» با تلاش محمدکریم مشغول که از رزمندگان و جانشین مخابرات این یگان بوده است، آماده و منتشر شده و در آن به عملکرد لشکر ۳۳ المهدی از بدو تأسیس تا پایان جنگ پرداخته است. «اطلس لشکر ۱۱ امیرالمؤمنین» نیز با زحمات محمدتقی قاسمی، رئیس ستاد لشکر ۱۱ امیرالمؤمنین در دوران دفاع مقدس منتشر شده و در آن عملکرد لشکر ۱۱ امیرالمؤمنین از بدو تأسیس تا پایان جنگ بررسی شده است.

رستمی به آثار منتشر شده در حوزه شناسنامه یگان‌ها اشاره کرد و گفت: پمج شناسنامه یگانی و قرارگاهی قرار است در مراسم «نام‌ها و یادها» رونمایی بشود. در آثار شناسنامه‌ای گروه با بهره‌گیری از اسناد دست‌اول و مصاحبه با افراد مؤثر، فعالیت‌های یگان در سه حوزه روند شکل‌گیری، عملیات‌های آفندی و مأموریت‌های پدافندی مورد کنکاش قرار می‌گیرد. این شناسنامه‌ها عبارت‌اند از: «شناسنامه لشکر ۸ نجف» که با زحمات عباسعلی داوری از فرماندهان زرهی این یگان آماده و منتشر شده است. «شناسنامه لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص)» که با تلاش‌های حجت شیری آماده انتشار شده است. «شناسنامه لشکر ۲۵ کربلا» به نویسندگی سید علی موسوی که از رزمندگان این لشکر است، آماده و رونمایی خواهد شد. «شناسنامه لشکر ۳۳ المهدی (عج)» به قلم محمدکریم مشغول است که همزمان با اطلس لشکر ۳۳ المهدی (عج) آماده چاپ و رونمایی است.

وی ادامه داد: آخرین شناسنامه‌ای هم که در این حوزه قرارگاهی است رونمایی شود «شناسنامه قرارگاه کربلا» است. این شناسنامه با زحمات فضل‌الله ناصرپور از فرماندهان پدافند هوایی قرارگاه کربلا و در دو جلد منتشر شده است و تنها شناسنامه یگانی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس است که در دو جلد منتشر شده است.

مدیر گروه مطالعات و جغرافیای نظامی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به آثار در حوزه نبرد یگانی اشاره و عنوان کرد: در این مراسم از یک نبرد یگانی رونمایی خواهد شد. «نبرد حمرین» عنوان این کتاب است که به نویسندگی عبدالحمید امانی از پژوهشگران لشکر ۸ نجف می‌باشد. این کتاب به عملکرد لشکر ۸ نجف در عملیات محرم می‌پردازد.

وی با بیان اینکه سه عنوان اثر موضوعی نیز در هفته دفاع مقدس رونمایی می‌شود، در خصوص این کتاب‌ها توضیح داد و گفت: «مباحث استراتژیک جنگ» تا پایان سال ۱۳۶۱ به قلم علیرضا لطف‌الله زادگان از راویان مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس است و مربوط به مشروح مذاکرات فرماندهان در مقطع پایانی سال ۱۳۶۱ است. همچنین کتاب «عملیات خیبر؛ تفکری نو در جنگ» به کوشش مرحوم حسین اردستانی است که با چند سال وقفه امسال منتشر شده است. این کتاب شامل مصاحبه‌های مرحوم اردستانی با سردار غلامعلی رشید پیرامون عملیات خیبر است.

رستمی از کتاب «درس‌ها و دستاوردهای جنگ» به‌عنوان سومین اثر موضوعی گروه مطالعات نظامی که در مراسم «یادها و نام‌ها» رونمایی خواهد شد نام برد و اظهار کرد: کتاب «درس‌ها و دستاوردهای جنگ» در گفتگو با فرماندهان و مسئولین جنگ است که به قلم محمد درودیان نگاشته شده است و در آن ۲۴ گفتگو پیرامون دستاوردهای دوران دفاع مقدس با فرماندهان سپاه، ارتش و شخصیت‌های مهم غیرنظامی انجام و تدوین شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha