• شنبه / ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۵:۲۴
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1400062720109
  • خبرنگار : 50444

تعطیلی روزنامه خراسان شمالی پس از ۳۶۳۰ شماره؛

چراغی که باید روشن بماند

چراغی که باید روشن بماند

ایسنا/خراسان شمالی سه شنبه ۱۶ شهریور ماه جاری بود که روزنامه خراسان شمالی پس از سه هزار و ۶۳۱ شماره انتشار مستمر در این استان، تعطیل شد.

نخستین شماره ویژه نامه خراسان شمالی ۲۹ تیر سال ۱۳۸۳ پس از تقسیم استان خراسان و تأسیس استان خراسان شمالی به عنوان ضمیمه روزنامه کشوری خراسان منتشر شد و از مهر ماه سال ۱۳۸۷ نیز به صاحب امتیازی موسسه فرهنگی هنری خراسان با مدیرمسئولی محمد سعید احدیان، مجوز انتشار به عنوان روزنامه استانی را گرفت.

این روزنامه همانند سایر رسانه‌های چاپی و الکترونیکی استان، نقش موثری در بیان، پیگیری مشکلات و همچنین اطلاع رسانی به مردم استان داشت که اکنون با حدود ۴۰ نفر نیرو تعطیل شده است.

همه ما به این موضوع پی برده‌ایم که رسانه‌ها همراهان غیر قابل گریز زندگی روزمره بوده و منابعی ارزشمند و متنوع‌اند که ما را در مواجهه با موقعیت‌های اجتماعی و مشکلات فردی یاری می‌دهند.

 عصر حاضر را عصر سلطه ارتباطات می‌نامند. به ویژه طی سال‌های اخیر که نفوذ فضای مجازی بین گروه‌های مختلف جامعه گسترش یافته و اخبار ضد و نقیض و کذب به سادگی بین افراد جامعه منتقل می‌شود.

خبر تعطیلی

سردبیر استانی روزنامه خراسان شمالی خبر از تعطیلی این نشریه پس از حدود ۱۷ سال فعالیت داد.

علی ولی زاده در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: آخرین نسخه اینترنتی روزنامه خراسان شمالی روز سه شنبه، ۱۶ شهریور ماه منتشر شد و بعد از آن ما انتشار نداشتیم تا اینکه از روز شنبه، ۲۰ شهریور ماه برای روزنامه ما رسماً اعلام تعطیلی شده است.

وی دلیل اصلی تعطیلی روزنامه خراسان شمالی را مسئله مالی عنوان کرد و گفت: مسئله اصلی ما برای تعطیلی روزنامه، تأمین هزینه‌های مالی بود، در این مدت نیز راه‌هایی را که می‌توانستیم از لحاظ صرفه جویی انجام بدهیم دریغ نکردیم ولی متاسفانه نتوانستیم مخارج لازم را برای ادامه فعالیت روزنامه تأمین کنیم و مجبور به تعطیلی شدیم.

ولی زاده همچنین خاطرنشان کرد: روزنامه خراسان شمالی علاوه بر عدم انتشار کاغذی، از این پس به شکل اینترنتی هم منتشر نخواهد شد؛ به دلیل اینکه به خاطر مسائل مالی پرسنلی نداریم که بخواهیم فعالیت اینترنتی داشته باشیم و فکر نمی‌کنم مشکل مالی روزنامه به این زودی‌ها حل شود.

سردبیر استانی روزنامه خراسان شمالی در پایان تصریح کرد: متاسفانه در این استان، رسانه‌ها مدافع ندارند.

ورود اصحاب رسانه

پس از این خبر بود خانه مطبوعات خراسان شمالی وارد شد بتواند از تلخی این موضوع برای تمامی اهالی رسانه این استان بکاهد.

خبرنگاران نیز در جلسات مختلف از مسئولان پیگیر این موضوع شده و از آن‌ها درخواست اقدامی عاجل نمودند.

استاندار پیگیر شد

استاندار خراسان شمالی نیز نسبت به تعطیلی این روزنامه ابراز تأسف کرد.

محمدعلی شجاعی در گفت و گویی اظهار کرد که مسئولان دفترش را پیگیر جمع آوری اطلاعات نسیت به این رسانه و مشکلاتی که با آن درگیر هستند، کرده است.

وی افزود: نه اداره ارشاد و نه خود این رسانه درخواستی نسبت به مشکلاتشان نداشتند و حداقل شخصاً تا پیش از تعطیل شدن این رسانه، اطلاعی از مشکلات آن‌ها نداشتم اما اکنون پیگیر هستیم.

وی با بیان اینکه با مسئولان آن‌ها حتماً جلساتی را برای بررسی و پیگیری مشکلات خواهیم گذاشت گفت: زیبنده استان خراسان شمالی نیست که یکی از روزنامه‌های آن که چندین سال سابقه انتشار دارد تعطیل شود.

امیدواریم به گونه‌ای حرکت کنیم که مجدداً شاهد انتشار این روزنامه در سطح استان باشیم.

نگاه مدیریت استان، استمرار فعالیت روزنامه خراسان شمالی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی گفت: نگاه و اهتمام مجموعه مدیریت اجرایی و سایر اجزای حاکمیت استان، استمرار فعالیت‌های این رسانه مکتوب است.

احمد برادران در نشست بررسی مشکلات روزنامه خراسان شمالی با بیان اینکه آمادگی در استان برای حمایت‌های لازم و فعالیت مجدد روزنامه خراسان شمالی وجود دارد، اظهار کرد: رسانه به عنوان یکی از ارکان دموکراسی از جایگاه و اهمیت بالایی برخوردار است و باید تلاش کنیم شاخص رسانه‌ای استان به ویژه در رسانه‌های مکتوب بهبود یابد.

استفاده از ظرفیت صنایع و سرمایه گذاران

برادران با تاکید بر اینکه رسانه مربوطه باید توجه جدی به موضوع بهره وری از نیروی انسانی داشته باشد، گفت: برای ادامه فعالیت این روزنامه باید از تمامی ظرفیت‌ها به ویژه سرمایه گذاران، بخش خصوصی و صنایع استان در انعکاس اخبار و فعالیت آنها بهره مند شویم.

از رسانه‌ها حمایت کنیم

نمانیده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد نیز برضرورت حمایت از رسانه‌ها در کشور تاکید کرد.

حجت الاسلام رضا نوری در جلسه شورای اداری استان که با حضور ویدئو کنفرانسی وزیر کشور برگزار شد بر ضرورت حمایت از رسانه‌ها در کشور تاکید کرد و گفت: اخیراً روزنامه خراسان شمالی در استان تعطیل شده است که جای نگرانی دارد.

وی افزود: این روزنامه از ابتدای تأسیس استان همواره فعالیت کرده و به اطلاع رسانی و پیگیری مشکلات پرداخته است و اکنون به خاطر مشکلات مالی به تعطیلی کشیده شده؛ اما کاری کنیم که آن را مجدداً در گیشه روزنامه فروشی‌ها ببینیم.

آمادگی ۲ سرمایه گذار

مدیرعامل خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان شمالی گفت: با گذشت پنج روز از اعلام تعطیلی روزنامه خراسان شمالی و پیگیری‌های خانه مطبوعات استان، دو سرمایه گذار بومی آمادگی مشروط خود را برای قبول انتشار روزنامه خراسان شمالی اعلام کردند.

علی خادمی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: طی هفته آتی پیشنهاد این سرمایه گذاران به هیات امنای موسسه فرهنگی و هنری روزنامه خراسان اعلام خواهد شد تا تصمیمات لازم در مورد راه اندازی مجدد روزنامه بررسی و تصمیم گیری شود.

مدیرعامل خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان شمالی گفت: بعد از اعلام تعطیلی این نشریه اولین مصاحبه‌ها با خبرگزاری‌های ایرنا و و سپس نشست‌های متعدد با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و گفت‌وگو با برخی از همکاران روزنامه خراسان شمالی انجام شد.

خادمی تصریح کرد: وظیفه خانه مطبوعات، ارائه خدمات مختلف به اعضای این خانه که خبرنگاران و فعالان رسانه در نشریات مکتوب، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری و همچنین سرپرستی‌های رسانه‌های دارای مجوز هستند، بوده و این خانه در مورد تصمیمات صاحبان امتیاز و مدیران مسئول رسانه‌ها در مورد انتشار و یا عدم انتشار رسانه آنان مسئولیتی ندارد؛ اما وظیفه و تکلیف ما حمایت از جامعه خبری و خبرنگار است.

وی با توجه به تعطیلی همزمان دو روزنامه خراسان شمالی و جنوبی افزود: هیات امنای موسسه فرهنگی هنری خراسان به عنوان صاحب امتیاز این موسسه از بزرگانی از جمله صالحی، وزیر سابق ارشاد تشکیل شده است که تمامی آنان به مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی روزنامه‌های زیرمجموعه خود اشراف دارند و تصمیم آنان قابل احترام است و اگر قرار است در مورد علت تصمیم گیری آنها در مورد تعطیلی روزنامه اظهارنظری بشود، باید از خود آنان دعوت می‌شد تا علت آن را دقیق‌تر اطلاع‌رسانی کرد.

به گفته وی، مدیر مسئول محترم روزنامه خراسان سراسری و سه روزنامه استانی خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، جناب آقای احدیان است که علاوه بر مسئولیت مدیرمسئولی روزنامه‌های فوق عضو هیات امنای موسسه فرهنگی هنری خراسان هستند و نظر ایشان یقیناً در جلسه هیات امنا مطرح و بعد از بررسی‌های لازم تصمیم گیری شده است.

خادمی گفت: اگردر مورد تعطیلی روزنامه‌های خراسان شمالی و جنوبی که همزمان هر دوی آنها بر اساس تصمیم هیات امنا تعطیل اعلام شده است قرار بود موضع گیری شود؛ دکتر احدیان حتماً در این خصوص اظهار نظر می‌کرد.

وی افزود: بنده نه بر اساس وظیفه قانونی بلکه از سر دلسوزی و برای جلوگیری از بیکاری جمعی از خبرنگاران عزیز این روزنامه که عضو خانه مطبوعات هستند، موضوع را پیگیری کرده و تا حصول نتیجه پیگیری خواهم کرد.

مدیرعامل خانه مطبوعات و رسانه‌های استان تصریح کرد: امیدواریم دیدگاه و نظرات سرمایه گذاران استانی با هیات امنای محترم موسسه فرهنگی و هنری خراسان به نتیجه مطلوبی برسد که ثمره آن راه‌اندازی مجدد روزنامه خراسان شمالی باشد.

وی اظهار امیدواری کرد که روزنامه خراسان شمالی به زودی به چرخه فعالیت و انتشار برگردد و موجبات خوشحالی خبرنگاران عزیز این رسانه را فراهم کند.

خادمی گفت: موسسه فرهنگی هنری خراسان در سال‌های قبل نیز چند نشریه زیرمجموعه خود را در استانهای سیستان و بلوچستان و گلستان بنا به تشخیص خود تعطیل و اخیراً نیز بنا به مصالح جمعی اعضا، هیات امنا روزنامه‌های خراسان شمالی و جنوبی را تعطیل اعلام کرده است.

مشکل ما، عدم حمایت از رسانه هاست

سرپرست روزنامه خراسان شمالی گفت: به علت عدم حمایت مسئولان و اطلاع نداشتن از جایگاه رسانه‌ها، روزنامه خراسان شمالی دچار چنین وضعیتی شده است.

یوسف پرهیزگار در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: مسئولان نه تنها حمایتی از رسانه‌ها در استان نمی‌کنند بلکه هرکجا اعتبار کم می‌آورند، آن را با کسر اعتبارات مربوط به رسانه‌ها جبران می‌کنند.

وی ادامه داد: صنایع استان نیز به رغم اینکه در این استان فعالیت کرده و تأثیر آلودگی‌ها و مضراتشان را در این خطه می‌گذارند اما توجهی به مباحث داخلی استان نداشته و هزینه آگهی‌های خود را به رسانه‌های خارج از استان می‌دهند تا با این توجیه، هیچ حمایتی از رسانه‌های محلی نداشته باشند.

وی تاکید کرد: هم اکنون پیگیر رفع بخشی از مشکلات با حضور سرمایه گذاران هستیم تا بتوانیم ۲۵ پرسنل مستقیم و بیمه شده این مجموعه را در کنار سایر نیروها حفظ کنیم تا همکارانمان پس از سال‌ها تلاش، دچار مشکل نشوند و مردم استان نیز از قلم این افراد حرفه‌ای بی بهره نمانند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha