• یکشنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ / ۰۸:۵۶
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1400062820436
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

خسارات غیرقابل جبران فرونشست زمین در دشت‌ها

خسارات غیرقابل جبران فرونشست زمین در دشت‌ها

ایسنا/چهارمحال و بختیاری دبیر انجمن آب‌شناسی ایران با اشاره به اینکه از ۶۰۹ دشت کشور بیش از ۴۰۰ دشت در حالت بحرانی قرار دارند، گفت: به مرور ظواهر فرونشست زمین در این دشت‌ها در حال نمایان شدن است، عموما خسارات ناشی از فرونشست زمین در دشت‌ها قابل جبران نیست.

رسول میرعباسی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تبعات فرونشست زمین، اظهار کرد: تبعات این مسئله به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شود، در واقع فرونشست زمانی رخ می‌دهد که تراز آب‌های زیر زمینی در دشت‌ها دچار افت شود، در فرونشست زمین محل‌های ذخیره پر می‌شود و اگر احیا در چند سال بعد ترسالی رخ داد و سفره‌های آب زیرزمینی به هر نحوی تغذیه شد، محل‌های ذخیره آبی که در گذشته پر شده بودند برای تغذیه دشت با مشکل مواجه می‌شوند، این اتفاق در موسل عراق نیز رخ داده است.

دانشیار گروه مهندسی آب دانشگاه شهرکرد ادامه داد: دومین دسته تبعات فرونشست زمین مربوط به تاسیسات ایجاده شده در دشت‌ها است، زمانی که دشت دچار فرونشست شود، به خانه‌ها، ریل راه‌آهن، لوله‌های انتقال آب، گاز و ....، جاده‌ها و سایر تاسیساتی که در این دشت‌ها احداث شده است، خسارت وارد می‌شود، به‌خصوص زمانی‌که فرونشست همسان نباشد.

وی با تاکید بر اینکه عموما خسارات ناشی از فرونشست زمین در دشت‌ها قابل جبران نیست، گفت: اگر به تاسیسات احداث شده در دشت در زمان فرونشست غیرهمسان خسارت وارد شود باید این تاسیسات تخریب و مجددا احداث شود، در بسیاری از نقاط کشور با این تبعات مواجه هستیم.

میرعباسی با اشاره به اینکه از ۶۰۹ دشت کشور بیش از ۴۰۰ دشت در حالت بحرانی قرار دارند، عنوان کرد: به مرور ظواهر فرونشست زمین در این دشت‌ها در حال نمایان شدن است، دشت‌های چهارمحال و بختیاری بحرانی هستند و وضعیت آن‌ها نسبت به میانگین کشوری بحرانی‌تر است.

رئیس مرکز تحقیقات منابع آب دانشگاه دانشگاه شهرکرد تاکید کرد: وقتی یک دشت دچار فرونشست می‌شود از نظر زمین‌شناسی نیز دچار تحول خواهد شد، مثلا اگر دشت در حالت عادی باشد یک زلزله چهار ریشتری خسارتی به سازه‌های احداث شده وارد نمی‌کند، اما اگر دشت دچار فرونشست باشد، زلزله سه و یا چهار ریشتری به اندازه یک زلزله شش ریشتری و یا بیشتر خسارت وارد می‌کند زیرا سازه‌ها متزلل هستند.

وی با بیان اینکه طبق پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی پاییز پربارشی در انتظار چهارمحال و بختیاری نیست، تصریح کرد: یکی از دلایل فرونشست زمین بحث کاهش بارش و خشکسالی بوده، اما دلیل اصلی فرونشست بحث بهره‌برداری بی‌رویه و نبود مدیریت صحیح در برداشت از آب‌های زیرزمینی است.

میرعباسی تاکید کرد: باید دخل و خرج باهم بخواند تا بیلان دشت برقرار باشد، در چهارمحال و بختیاری برداشت از آب‌های زیرزمینی بالا است، این مسئله تبعات فرونشست را وخیم‌تر می‌کند، در این شرایط حتی اگر ترسالی هم رخ دهد، بهبودی حاصل نخواهد شد، باید میزان برداشت کنترل شود.

دبیر انجمن آب‌شناسی ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر امکان توقف کامل برداشت از آب‌های زیرزمینی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: زیرا امرار معاش کشاورزان به این منابع وابسته است، باید با برنامه‌ریزی سالانه پنج درصد برداشت از منابع آب زیرزمینی کاهش پیدا کند تا در یک افق ۳۰ ساله بیلان دشت برقرار و دشت نرمال شود.

وی با تاکید بر اینکه چهارمحال و بختیاری در دورانی ۱۰ درصد آب موردنیاز کشور را تامین می‌کرد، تصریح کرد: اما این استان کاملا متکی بر آب‌های زیرزمینی بوده و نتوانسته است از آب‌های سطحی موجود بهره‌برداری مناسبی داشته باشد، باید از ابتدا سرمایه‌گذاری در این استان برای تامین آب بر روی آب‌های سطحی صورت می‌گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha