• یکشنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400062820610
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

برگزیده جشنواره جنگلبان نمونه استان اصفهان:

مردم داوطلب حفظ طبیعت شوند

مردم داوطلب حفظ طبیعت شوند

ایسنا/اصفهان برگزیده پنجمین جشنواره جنگلبان نمونه استان اصفهان گفت: بخشی از امنیت جامعه در سایه امنیت غذایی و امنیت زیستی تأمین می‌شود که حفاظت از آب، خاک، منابع طبیعی و محیط زیست کشورها ضامن این حفاظت است.

سید تقی عمارتی نوش‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با وجود آنکه سازمان‌های رسمی برای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی انجام وظیفه می‌کنند، اما مردم به عنوان شهروندان این جامعه با عزم همگانی و مسئولیت‌پذیری باید در این زمینه ایفای نقش کنند.

وی افزود: نیروهای مردمی برای مشارکت در حفظ، احیا و توسعه منابع طبیعی و ترویج فرهنگ حفظ محیط زیست می‌توانند به‌طور داوطلبانه به‌ عنوان همیار طبیعت به‌طور افتخاری همکاری کنند.

برگزیده پنجمین جشنواره جنگلبان نمونه استان اصفهان، تصریح کرد: آگاهی دادن به افراد جامعه به ویژه در مناطق همجوار منابع طبیعی، جمع کردن زباله در سفرهای شخصی، کاشتن یک بذر در طبیعت یا حتی ریختن کمی آب به پای بوته‌ها و درخت‌ها کار سختی نیست فقط باید عاشق باشی و از کار خودتان لذت ببرید.

عمارتی نوش‌آبادی تاکید کرد: سعی می‌کنیم که دامداران را آگاه کنیم که به‌جای چراندن گوسفند و شترها در یک منطقه خاص بتوانند دام ها را به مناطق مختلف هدایت کنند تا بوته ها و درختچه‌ها لگدکوب نشوند یا به جای پرورش بز که گیاه را از ریشه می‌کند، گوسفند نگهداری کنند.

وی افزود: خانواده‌ها و طبیعت‌گردها اگر همراه خود یک شیشه یک لیتری آب اضافه برداشته و همراه با فرزندان خود به بوته های مسیر خود آب بدهند، یا چاله های سنگی برای بوته ها و حیوانات درست کنند هم بوته ها و جانورها سیراب می‌شوند و هم فرهنگ حفظ محیط زیست و منابع طبیعی در جامعه ترویج می‌شود.

برگزیده پنجمین جشنواره جنگلبان نمونه استان اصفهان، افزود: گروه‌های طبیعت گردی و کوهنوردی می‌توانند در مناطق کویری نیز جنگل‌هایی با هدف تولید چوب، ایجاد مناظر طبیعی، حفظ آب‌ و خاک‌، ایجاد مناطق تفریحی و تفرجگاهی ایجاد کنند که نمونه آن، جنگل اکالیپتوس در استرالیا است 

وی با اشاره به جنگل‌های کویر تاکید کرد: سال‌هایی که بارندگی بیشتر بود، در دامنه تپه های شنی و امتداد رودخانه‌های فصلی، جنگل‌های تاغ، اسکنبیل، شوره گز، اشنو، درمنه و پده یافت می‌شد که مردم از آنها زغال تهیه می‌کردند و به مصرف سوخت می‌رسانند.

عمارتی نوش‌آبادی، اظهار کرد: بنا به تحقیقات، بیش از ۲۰۰ نوع گیاه در مناطق کویری و بیابان قابل رشد هستند که به آب کمی احتیاج دارند و بسیار مقاوم هستند مثل کاج، توت، اکاسیا، بنه، انجیر، بادام‌کوهی و درمنه که باعث حفظ سفره های زیرزمینی می‌شوند.

برگزیده پنجمین جشنواره جنگلبان نمونه استان اصفهان، گفت: ایران، گهواره ماست و باید برای حفظ آن، همه مشارکت کنیم و من به عنوان یک معلم بازنشسته یا یک کوهنورد، یا یک همیار طبیعت از همه شهروندانی که بخشی از وقت خود را در طبیعت می‌گذرانند، دعوت می‌کنم اگر هیچ تعلقی به محیط زیست ندارند، لااقل زباله‌های خود را در محل تفریح خود رها نکنند.

به گزارش ایسنا، پنجمین آیین روز ملی جنگلبان روز ۲۳ ماه جاری، در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان برگزار شد که در این از سید تقی عمارتی نوش‌آبادی به عنوان جنگلبان نمونه افتخاری، تجلیل شد. سید تقی عمارتی بازنشسته فرهنگی است که سال گذشته نیز به واسطه فعالیت‌های مستمر در جهت حفظ و احیای منابع طبیعی در شهرستان کاشان و جلب مشارکت کوهنوردان سراسر کشور، به عنوان همیار طبیعت از سوی سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری معرفی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha