• دوشنبه / ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۳:۱۹
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1400062921620
  • منبع : روابط عمومی برنامه

۱۰ روزشمار جنگ ایران و عراق و تحولات انقلاب اسلامی رونمایی می‌شود

۱۰ روزشمار جنگ ایران و عراق و تحولات انقلاب اسلامی رونمایی می‌شود

مدیر گروه مطالعات تاریخی و روزشمار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: با تلاش همکاران در گروه مدیریت مطالعات تاریخی و روزشمار، قرار است در مراسم «یادها و نام‌ها» از ۱۰ عنوان روزشمار رونمایی شود که ۴ عنوان مربوط به روزشمار جنگ ایران و عراق و ۶ عنوان مربوط به روزشمار تحولات انقلاب اسلامی است.

به گزارش ایسنا، محمدعرفان کریمی در آستانه هفته دفاع مقدس، از انتشار مجلدات جدید روزشمارهای جنگ ایران و عراق و تحولات انقلاب اسلامی و رونمایی از آنها در مراسم «یادها و نام‌ها» خبر داد و گفت: با تلاش همکاران ما در گروه مدیریت مطالعات تاریخی و روزشمار، قرار است از ۱۰ عنوان روزشمار رونمایی شود که از این تعداد، ۴ عنوان مربوط به روزشمار جنگ ایران و عراق و ۶ عنوان مربوط به روزشمار تحولات انقلاب اسلامی است.

وی سپس به ذکر مشخصات این آثار پرداخت و افزود: «انقلاب دوم» عنوان جلد اول از کتاب پنجم روزشمار جنگ ایران و عراق است که وقایع ۱۳ آبان ۱۳۵۸ تا ۱۰ آذر ۱۳۵۸ را در بردارد. تألیف این کتاب در ابتدا برعهده دکتر حسین یکتا بوده و سپس دکتر علیرضا محسنی آن را تکمیل کرده است. البته کتاب روزشمار پنجم در دو جلد تدوین شده و جلد دوم آن در دست اقدام است.

مدیر گروه مطالعات تاریخی و روزشمار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ادامه داد: جلد اول کتاب هفدهم روزشمار جنگ ایران و عراق با عنوان «نبرد در شیاکوه» به قلم نعمت‌الله سلیمانی‌خواه روزشمار دیگری است که در این مراسم رونمایی می‌شود. این کتاب مشتمل بر رخدادهای دی‌ماه سال ۱۳۶۰ می‌باشد. جلد دوم روزشمار هفدهم نیز با عنوان «نبرد چزابه» به اهتمام نعمت‌الله سلیمانی‌خواه شامل حوادث و رویدادهای بهمن‌ماه ۱۳۶۰ است.

کریمی همچنین افزود: کتاب «عملیات کربلای ۱۰» تألیف آقایان محمدحسین جمشیدی و احمد نصرتی، عنوان جلد اول کتاب چهل‌وهشتم از مجموعه روزشمار جنگ ایران و عراق می‌باشد که دوره زمانی آن از ۲۳ فروردین‌ماه ۱۳۶۶ تا ۱۳ اردیبهشت‌ماه ۱۳۶۶ است.

وی با اشاره به انتشار ۴ مجلد جدید از مجموعه بزرگ روزشمار جنگ ایران و عراق در نیمه نخست سال جاری، اظهار کرد: با انتشار چهار روزشمار جدید، مجموع روزشمارهای منتشرشده در رابطه با جنگ ایران و عراق به ۴۵ عنوان رسیده است. امیدواریم با تلاش پژوهشگران و همکاران ما در این حوزه، این مجموعه ارزنده به‌زودی تکمیل و در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

مدیر گروه مطالعات تاریخی و روزشمار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در ادامه به روزشمارهای انتشاریافته در حوزه تحولات انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در این حوزه ۶ عنوان کتاب منتشر و آماده رونمایی شده است. جلد اول کتاب روزشمار سال ۱۳۶۸ با عنوان «عزل قائم‌مقام رهبری؛ چهارمین دور گفت‌وگوهای صلح ایران و عراق» به قلم محمد فردی به وقایع ۱ فروردین تا ۳۱ اردیبهشت ۱۳۶۸ می‌پردازد.

وی درباره دیگر کتاب‌های روزشمار تحولات انقلاب اسلامی افزود: «پویش در دیپلماسی، چالش در سیاست داخلی» عنوان جلد اول کتاب روزشمار سال ۱۳۷۵ است و دکتر حسن شهسواری آن را به رشته تحریر درآورده است. دوره زمانی این کتاب سه‌ماهه نخست سال ۱۳۷۵ می‌باشد. کتاب دیگری که در این حوزه رونمایی خواهد شد جلد اول کتاب روزشمار سال ۱۳۸۳ با عنوان «قطعنامه شورای حکام» تألیف دکتر لیلا نعمتی است و مقطع فروردین تا خرداد سال ۱۳۸۳ را در بر می‌گیرد.

کریمی درخصوص انتشار روزشمار سال ۱۳۸۸ اظهار کرد: جلد اول و دوم روزشمار سال ۱۳۸۸، با عناوین «انتخابات ۸۸» و «از حماسه تا فتنه» به همت احمد امامی کورنده تدوین شده است. این کتاب‌ها به ترتیب بازه زمانی ۱ فروردین تا ۲۳ خرداد ۱۳۸۸ و ۲۴ خرداد تا ۳۱ شهریور ۱۳۸۸ را شامل می‌شوند.

وی درخصوص ششمین کتابی که قرار است در مراسم «یادها و نام‌ها» در حوزه تحولات انقلاب اسلامی رونمایی شود گفت: «تحکیم انسجام و همدلی ملی» عنوان جلد اول کتاب روزشمار سال ۱۳۹۸ به قلم دکتر یحیی نیازی است که رویدادهای سه‌ماهه نخست سال ۱۳۹۸ را در برمی‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha