• دوشنبه / ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۳:۲۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400062921629
  • خبرنگار : 50303

رئیس مرکز نوآوری دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه فردوسی مطرح کرد

پژوهش؛ لازمه کارآفرین شدن

پژوهش؛ لازمه کارآفرین شدن

ایسنا/خراسان رضوی رئیس مرکز نوآوری دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اموزش کارافرینی لازمه کارافرین شدن هست اما کافی نیست بلکه لازمه کارافرین شدن پژوهش است. برای کارافرین شدن ایده‌ای را انتخاب کنید که در آن خوب هستید، جامعه به آن نیاز دارد و می‌توانید در آن زمینه کارکنید.

فرنوش اعلامی، در وبیناری با موضوع «کارآفرینان آموزشی، تحول آفرینان اجتماعی»، اظهار کرد: کارآفرینی در معنای محدود خود به راه اندازی کسب و کارهای نوآورانه و ارزش آفرینی اطلاق می‌شود. لزوما کارآفرینی منجر به ثروت و اشتغال نمی‌شود. ممکن است ثروتی که کارآفرینی ایجاد می‌کند از جنس پول نبوده و از جنس دانش، ارزش یا تحول در یک نظام باشد.

وی در خصوص تفاوت میان «آموزش کارآفرینی» و «کارآفرینی آموزشی»، افزود: بسیاری از بزرگان با تفاوت میان این دو اصطلاح تمایز قائل نیستند. آموزش کارآفرینی  به معنای آموزش کارآفرینی و مباحث علمی مربوط به آن است. آموزش کارآفرینی در خصوص تیم سازی، شبکه سازی، ارتباطات، فراهم سرمایه، داشتن ایده و فرصت است که می‌توانید از آن کمک بگیرید. مباحث مرتبط با خلاقیت و نوآوری هنر این علم است.

سرپرست معاونت مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: آموزش در سنین پایین بیشتر بر مبنای فعالیت است. با بالا رفتن سن و رسیدن به مقطع دبیرستان و دانشگاه آموزش‌های ارائه شده بیشتر برای کارآفرین شدن است. بنابراین در سنین پایین بیشتر کارآفرینانه آموزش می‌دهیم و هرچه سن بالا می‌رود آموزش‌ها در رابطه با کارآفرینی است. در آموزش در رابطه با کارآفرینی مباحثی در خصوص کارآفرینی ارائه داده می‌شود و در طی آن یکسری مهارت آموزش داده می‌شود. اما مبحث دیگر درخصوص آموزش با کمک کارآفرینی است.

اعلامی با اشاره به اینکه کارآفرینان آموزشی همان کارآفرینان اجتماعی هستند، بیان کرد: کارآفرینان اجتماعی برخلاف کارآفرینان اقتصادی به دنبال حل مسائل و مشکلات اجتماعی هستند. این موضوع به این معنی نیست که این فعالیت‌ها کاملا به شکل داوطلبانه انجام می‌شود بلکه مربوط به فعالیت‌هایی است که به صورت پایدار ایجاد می‌شود. کارآفرینی اجتماعی به تغییراتی اطلاق می‌شود که توانسته است در زمینه‌های مختلف برای حل مسائل و مشکلات یک راه حل پایدار ارائه داده و درآمدزایی کند.

رئیس مرکز نوآوری دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد تشریح کرد: بسیاری از نظریه پردازان معتقدند کارآفرینان آموزشی در حیطه کارآفرینان اجتماعی قرار دارند. کارآفرینان آموزشی در وهله اول به دنبال ایجاد تغییرات در سیاست‌ها، سیستم و فرایند اموزشی هستند. اگر معلمی توانسته است که در سیستم تغییر ایجاد کند کارافرین است. کمک به ذی نفعان برای تغییر در نحوه تفکر و کسب مهارت‌های لازم برای فعالیت نیز کارافرینی محسوب می‌شود. برخی طراحی روش‌های تدریس و یادگیری جدید به نحوی که خروجی‌ها را توانمند کند را کارافرینی اموزشی می‌دانند.

وی خاطرنشان کرد: یک مدرسه کارآفرین و یک مدرسه کارآفرینانه داریم. در مدرسه کارافرینانه یک فرهنگ وجود دارد که دانش آموز، مدیر، معلم و همه کسانی که در آن مدرسه کار می‌کنند را مشتاق تحول و نوآوری می‌کند. مدرسه کارآفرین نیز مانند «مدرسه کارآفرین اصفهان» مدارسی هستند که دانش آموزان دارای ایده را پذیرش کرده و به افراد کمک می‌کنند ایده‌های خود را تجاری سازی کنند. یکی از مشاغلی که دانشجویان رشته علوم تربیتی می‌توانند داشته باشند در زمینه «منتورینگ» است. کسانی که در زمینه کسب و کار موفق هستند ممکن است ندانند چطور مباحث مرتبط با کسب و کار را آموزش دهند. در این زمینه معلمان می‌توانند این آموزش را تسهیل کرده و مشاوره دهند.

یک معلم کارآفرین تجربه منحصر به فردی برای دانش‌آموزانش ایجاد می‌کند

سرپرست معاونت مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه شهید بهشتی گفت: «معلم کارآفرین» یک ذهنیت است که به توسعه و رهبری می‌پردازد. یک معلم خلاق که هم معلم و هم کارآفرین است می‌تواند خدمات و آموزش‌های نوآورانه را تولید کرده و حتی تجاری سازی کنند. یک معلم کارآفرین تجربه منحصر به فردی برای دانش‌آموزانش ایجاد می‌کند. معلم کارآفرین موج‌های مختلفی دارد که شامل موج اول نقش‌های مدیریتی، موج دوم نقش‌های آموزشی، موج سوم نقش‌های حمایتگر و موج چهارم معلم کارآفرینی می‌شود. موج چهارم معلم کارآفرین می‌گوید که معلم کارآفرین برای معلمان فضایی ایجاد می‌کند تا بتوانند مسائل و چالش‌های آموزشی را حل کنند.

وی اظهار کرد: برخی معلم کارآفرین‌ها در کلاس درس برخی معلم کارآفرین کسب و کاری هستند که به شدت نیاز به آن‌ها در مدارس حس می‌شود. همچنین معلم کارآفرین‌های آنلاین هدایت و رهبری آموزش را در فضای مجازی برعهده دارند. معلم کارآفرینان آنلاین به دنبال این هستند با سایر معلمان در ارتباط بوده و دانش خود را در اختیار آن‌ها قرار دهند. خیر بودن در حوزه آموزش بسیار زیباست زیرا به آگاهی افراد کمک می‌کند.

اعلامی در خصوص منابع تامین مالی معلمان، افزود: برخی معلمان کارآفرین زمان خود را در کلاس درس می‌گذرانند. برخی معلم‌ها کسب و کاری هستند و به دانش‌آموزان خود برای کارآفرین شدن کمک می‌کنند. معلم کارآفرینان آنلاین نیز دسته دیگری از معلمان هستند که هدایت و رهبری آموزش را در فضای مجازی به طور حرفه‌ای برعهده دارند. معلم کارآفرینان آنلاین به دنبال کارآفرینی هستند و با دیگر معلمان در ارتباط بوده و دانش خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهد. معلم می‌تواند محصول آموزشی تولید کند. یک معلم زبان برای دانش آموزان، والدین، موسسات زبان محتوای آموزشی تولید می‌کند. معلمان در قالب وبینار، سمینار و «سرگرم آموزشی» آموزش می‌دهند. سرگرم آموزشی شامل تمام فعالیت‌هایی می‌شود که در حین سرگرمی به ارائه آموزش می‌پردازد.

رئیس مرکز نوآوری دانشکده علوم تربیتی و روانشانسی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: مدیر با تفکر کارآفرینی بسیار پویا و فعال است. کسی که قصد دارد به حوزه کارآفرینی ورود پیدا کند باید در شبکه اجتماعی ورود پیدا کند و ذی‌نفع داشته باشد. یکی از لازمه‌های ورود به کارآفرینی این است که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنید. اگر یک معلم به دنبال کارآفرینی اجتماعی باشد قطعا در جامعه خود موثر واقع خواهد شد. کارآفرینی آموزشی شامل محتوا و روش تدریس، سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و خدمات پشتیبانی و آموزشی است.

وی خاطرنشان کرد: خدمات ارائه شده در حوزه آموزشی و پشتیبانی مانند پیمانکاران مدارس، سرویس‌ مدارس، سرویس‌های بهداشتی و تمام این موارد همگی نیازمند آموزش برای نحوه برخورد با دانش آموزان هستند. خدمات آماده‌سازی معلم برای حضور در کلاس نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. ایجاد کسب و کار مدرسه‌ای در کنار مدارسی مانند فنی و حرفه‌ای که دانش آموزان می‌توانند در آن‌ها محصولات تولیدی خود را در به فروش برسانند نیز از جمله ایده‌های بسیار خوب است. دانشگاه نیز به عنوان یک سازمان کارآفرینی شناخته می‌شود و از افرادی که در آن حضور دارند انتظار کارآفرینی می‌رود. آموزش کارآفرینی لازمه کارآفرین شدن است، اما کافی نیست. دانشگاهی که نوآور و ریسک‌پذیر است کارآفرین است. لازمه کارآفرین شدن پژوهش است. برای کارآفرین شدن بر علایق و رویاهای خود تمرکز کنید. بدانید که کارآفرینی همراه با ریسک است. ایده‌ای را انتخاب کنید که در آن خوب هستید، جامعه به آن نیاز دارد و می‌توانید در آن زمینه کارکنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.