جهانگیر مرادی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: اگرچه در شرایط کنونی به واسطه احتمال بالای شیوع بیماری کرونا امکان بازگشایی مدارس به شکل کاملا حضوری وجود ندارد، اما آموزش و پرورش می تواند با برنامه ریزی برای حضور دانشآموزان سر کلاس درس حتی به میزان یک روز در هفته هم که شده گام مهمی در جهت آموزش دانشآموزان در شرایط کرونایی بردارد.
این مشاور تحصیلی با اشاره به کارایی بالای آموزش حضوری، تاکید کرد: به جرات می گویم یک ساعت آموزش حضوری شاید به اندازه چندین ساعت آموزش غیرحضوری کارایی داشته باشد، لذا تقسیم دانشآموزان به گروه های کوچک و آموزش حضوری آنها می تواند تا حد زیادی خلاهای آموزش غیرحضوری در روزگار کرونا را جبران کند.
مرادی اضافه کرد: اگر دانشآموزان در قالب گروه های 10 نفره و حتی کمتر فقط یک روز در مدرسه حاضر شده و بقیه آموزش ها را از طریق غیرحضوری دریافت کنند، یادگیری آنها به میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.
این کارشناس ارشد علوم تربیتی تاکید کرد: معتقدم بهترین شیوه آموزش در شرایط کنونی ترکیبی از آموزش حضوری و غیرحضوری است، به این معنا که دانشآموزان به میزان محدود هم که شده به مدرسه بروند و با معلم های خود دیدار داشته باشند تا روند تحصیل دانشآموزان جدیتر مورد ارزیابی قرار بگیرد.
وی ادامه داد: وقتی دانشآموزی با معلمش رودررو می شود، احساس تعهد بیشتری به انجام تکالیف درسی و مطالعه خواهد داشت و این موضوع می تواند در فرآیند تعلیم و تربیت دانش آموزان در شرایط کرونایی مفید باشد.
مرادی یادآوری کرد: همچنین حضور در فضای مدرسه و قرار گرفتن در کنار گروه همسالان با رعایت پروتکل های بهداشتی به دانش آموزان برای تلاش بیشتر برای یادگیری انگیزه می دهد.
وی با تاکید بر اینکه خیلی از کشورها در این شرایط تلفیقی از آموزش حضوری و غیرحضوری را در دستور کار فرآیند تعلیم و تربیت دانش آموزان قرار دادهاند، گفت: باید از تجربیات این کشورها در فرآیند آموزش و پرورش دانشآموزان در شرایط کرونایی الگوبرداری کنیم تا دانش آموزان لطمه نبینند.
مرادی همچنین با اشاره به افت قطعی تحصیلی دانش آموزان در دوران کرونا، گفت: اگرچه افت تحصیلی دانش آموزان در شرایط کرونایی گریز ناپذیر است، اما باید تلاش کنیم تا این افت را به حداقل برسانیم.
انتهای پیام
نظرات