• سه‌شنبه / ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400063022474
  • خبرنگار : 71415

فرانسه: آمریکا هرگز خبر از تشکیل ائتلاف امنیتی جدید نداده بود

فرانسه: آمریکا هرگز خبر از تشکیل ائتلاف امنیتی جدید نداده بود

کاخ الیزه فرانسه در واکنش به شرایطی که از سوی واشنگتن برای لغو قرارداد خرید زیردریایی‌های اتمی از سوی استرالیا عنوان شده، اعلام کرد، آمریکا هرگز صحبتی از ابتکار عملی برای تشکیل یک ائتلاف امنیتی جدید نکرده بود و هرگز به هیچ یک از سوالهای فرانسه درباره این موضوع پاسخ نداد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، بعد از آنکه آمریکا، انگلیس و استرالیا در ۱۵ سپتامبر تشکیل یک پیمان امنیتی سه جانبه بین خود را اعلام کردند، روابط فرانسه با این سه همپیمانش ضربه خورد. این توافق کانبرا را به لغو یک معامله نظامی با پاریس به ارزش ده‌ها میلیارد دلار واداشت.

یک سخنگوی کاخ ریاست جمهوری فرانسه گفت، هنگامی که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه اواسط ماه ژوئن با اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا در شهر پاریس دیدار کرد موریسون هیچ اشاره‌ای به اینکه کانبرا به لغو یک معامله پرسود زیردریایی با فرانسه اقدام خواهد کرد، نکرد.

این سخنگو بیان داشت: زمانی که ما تردیدهای جدی پیدا کردیم مساله هند-اقیانوسیه و زیردریایی‌ها را در همه سطوح از ماه ژوئن مطرح کردیم. این ابتکار رئیس جمهور فرانسه بود که از موریسون در ماه ژوئن دعوت کند. موریسون به او هیچ چیز نگفته و هیچ صحبتی از لغو احتمای قرارداد نکرد و آنها بر سر تداوم کارها توافق کردند. رئیس جمهور مفصلا به موریسون با هدف طرح نگرانی‌هایش نامه نوشت. پاسخ موریسون صرفا کند بود.

پیشتر استرالیا و فرانسه بر سر یک قرارداد ۴۰ میلیارد دلاری ساخت یک ناوگان متشکل از ۱۲ زیردریایی رزمی برای نیروی دریایی استرالیا توافق کرده بودند. چند روز پیش این قرارداد در آخرین لحظه و بعد از آنکه موریسون و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به همراه بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس تشکیل پروژه جدید تامین زیردریایی در راستای یک معاهده نظامی جدید سه جانبه را اعلام کردند، به طرزی غیرمنتظره لغو شد. طبق این توافق این زیردریایی‌ها قرار است در استرالیا و با استفاده از تکنولوژی راکتور هسته‌ای انگلیس و آمریکا ساخته شوند.

فرانسه شدیدا این اقدام را محکوم کرده و در اعتراض به آن سفرایش در استرالیا و آمریکا را از بابت آنچه که "رفتار غیرقابل قبول بین همپیمانان و شرکا" فراخواند. ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه این پیمان دفاعی را "خنجر از پشت" خواند.

همچنین در راستای تبعات لغو این قرارداد مسائل دیگری نظیر لغو یک اجلاس نظامی انگلیس-فرانسه، اشاره قانونگذاران فرانسوی به اعمال تاخیر در امضای توافق تجارت آزاد استرالیا-اتحادیه اروپا ازسوی پاریس و حتی درخواست چند سیاستمدار اپوزیسیون فرانسه برای بیرون آمدن این کشور از ائتلاف ناتو مطرح شده‌اند.

انتظار می‌رود مقامهای آمریکایی و انگلیسی طی روزها و هفته‌های آینده برای ترمیم روابطشان با فرانسه تلاش کنند و اخیرا سخنگوی دولت فرانسه گفت که امانوئل ماکرون و جو بایدن قرار است در آینده نزدیک گفتگوی تلفنی داشته باشند. بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس هم روز دوشنبه گفت که لندن نسبت به روابطش با پاریس "بسیار بسیار مفتخر" است و این روابط را "بسیار دوستانه" و "کاملا حیاتی برای خود" خواند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha