• سه‌شنبه / ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۶:۳۱
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1400063022752
  • خبرنگار : 80001

یک کارشناس مسکن:

ترکیه آش‌دهن سوزی نیست!

ترکیه آش‌دهن سوزی نیست!

یک کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه در ترکیه و دوبی بعضا مشکلات شغلی و معیشتی زیادی وجود دارد گفت: ترکیه آش دهن‌سوزی نیست اما بسیاری از هموطنان که در این کشور اقدام به خرید ملک می‌کنند به قصد باز شدن روزنه‌ای جهت اقامت یا رفتن به کشوری دیگر این کار را صورت می‌دهند.

حسن محتشم در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: عمده خریدهای ملک که توسط ایرانیان در ترکیه، دوبی، قبرس یا دیگر کشورها انجام می‌شود توسط متقاضیان مصرفی و به قصد دریافت اقامت است. اهداف سرمایه‌گذاری در درجه دوم اهمیت قرار دارد. علت اصلی هم به شرایط اقتصادی، تورم همه کالاها از جمله مسکن و نبود شغل در کشور خودمان مربوط است.

وی افزود: الان در مناطق معمولی شهر تهران برای خرید یک آپارتمان ۸۰ متری باید ۲.۵ تا ۳ میلیارد تومان هزینه کنید. با کمتر از این مبلغ می‌توان در ترکیه واحد خریداری کرد. علت این است که اقتصاد آنجا ثبات نسبتا بهتری دارد. دولت ترکیه هم تلاش می‌کند از هر طریقی مثل جذب توریست یا فروش ملک، سرمایه‌های خارجی را وارد کشور خود کند. این یک موضوع بدیهی است که همه کشورهای جهان سعی می‌کنند سرمایه‌ها را به سمت خودشان بکشند.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه اسپانیا، ترکیه یا فرانسه تسهیلات و مشوقهایی برای اتباع دیگر کشورها به منظور خرید ملک در این کشورها قائل می‌شوند گفت: در ترکیه مشکلاتی مثل نبود شغل مناسب و مسائل معیشتی برای اتباع خارجی ایجاد می‌شود اما اینکه چرا ایرانی‌ها به بزرگترین گروه خریداران ملک در این کشور تبدیل شده‌اند به اهداف دیگری برمی‌گردد. عمده هموطنان می‌خواهند از طریق خرید ملک، اقامت ترکیه را دریافت کنند یا به کشور ثالث بروند.

محتشم همچنین با اشاره به هزینه بالای نگهداری آپارتمان در دوبی تصریح کرد: زمانی که بحران اقتصادی سال ۲۰۰۹ اتفاق افتاد بسیاری از ایرانی‌ها بدون تحقیق و اطلاعات کافی اقدام به خرید آپارتمان در دوبی کردند که بعدا به خاطر مسائل متعددی مثل هزینه شارژ یا اقساط بالای خرید آن مجبور به برگشت شدند. به طور مثال با توجه به گرمای ۵۵ درجه کشور امارات در تابستان، هزینه‌های سنگینی برای خنک کردن برجها صرف می‌شود که شارژ ماهیانه ساختمان در دوبی تا ۲۰ برابر شهر تهران است.

وی افزود: همچنین دیده شد که برخی افراد مبالغی را برای پیش‌خرید آپارتمان در دوبی پرداخت کردند که بعدا در اقساط آن دچار مشکل شدند و با صرف نظر کردن از پیش پرداخت خود، واحد را فروختند تا خود را از تعهدات آن خلاص کنند.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران، نداشتن آگاهی از قوانین کشورهای مقصد را از دیگر مشکلات مهاجران دانست و گفت: کلاهبرداری از طریق فروش املاک در گرجستان، قبرس، دوبی یا ترکیه وجود دارد. مثلا خریدار بعد از ثبت سند متوجه شده که آپارتمان مدنظرش این واحد نبوده است. از نظر قانونی هم نمی توانند هیچ کاری بکنند چون سند به ثبت رسیده است. اگر خریداران وکیل نداشته باشند ممکن است گرفتار بسیاری از این تقلب‌ها شوند.

محتشم با بیان اینکه علت اصلی مشکلات اقتصادی ایران، تورم کالاها از جمله مسکن است، تاکید کرد: سطح درآمدها به اندازه تورم افزایش نداشته، از آن طرف نرخ بیکاری بالا رفته است. با وجود آنکه نرخ اجاره به نسبت قیمت مسکن رشد نکرده، همین اعداد و ارقام هم از عده مستاجران خارج است. لذا بسیاری از زوجین، ساختن آینده‌ای روشن را در مهاجرت می‌بینند که آن هم مشکلات خودش را دارد. اگر دولت در یک برنامه میان مدت و بلندمدت، تعادلی بین هزینه‌های جاری و درآمد افراد ایجاد کند هیچکس از ایران نمی‌رود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۶-۳۰ ۲۳:۲۱

ای کاش مردم خودمون پولهاشونو تو شهرهای خودمون خرج میکردن و بیخود ترکیه رو پولدار نمیکردن تازه برامون کلاس هم بزارن فکر کنن کسی هستن که نیستن

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۳۱ ۱۹:۳۴

ترکیه بدون حضور مردم ایران هم کشور ثروتمند وبا کلاسی هست. باید قدردان کشوری بود که میزبانی هزاران پناهجوی مسلمان را در وسع خودش هست. ایشالا هر روز قوی تر و پیشرفته تر از روز قبل خواهد بود.

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۱ ۰۹:۳۶

درست می فرماید

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۲ ۰۷:۲۰

علیرضا جان صرف نظر از اینکه اونها کسی هستند که نیستند یا واقعا کسی هستند که نشون میدن، این ای کاش گفتن اول متن شما چقدر با جمله ی آخر متن ایسنا بهم جور میشن. دقیقا این متن(اگر دولت در یک برنامه میان مدت و بلندمدت، تعادلی بین هزینه‌های جاری و درآمد افراد ایجاد کند هیچکس از ایران نمی‌رود)

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۲ ۰۹:۰۰

موافقم

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۳۰ ۲۳:۲۶

کاش مملکتمان طوری بود که هیچکس فکررفتن درسر نداشتند منم آرزوی رفتن دارم ولی پولش نیست

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۳۰ ۲۳:۳۵

اگر در کشور به خواسته و کمی ازادی به مردم اهمیت بدهند پول و سرمایه کشور به تاراج نمیرود ایران غنی ترین فرهنگ تاریخی را دارد چرا اینچنین باید شود که سرمایدار مهندس پزشک نخبه پشت به ملک خیش کند اواره سر گردان قربت گردد

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۳۱ ۰۰:۰۸

اگر دولت در یک برنامه میان مدت و بلندمدت، تعادلی بین هزینه‌های جاری و درآمد افراد ایجاد کند هیچکس از ایران نمی‌رود.... .

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۳۱ ۰۶:۴۸

حالا دیگه زورشون میاد کسی اینجا خونه نخره اتفاقا اونور بهتره

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۳۱ ۰۹:۱۴

البته این اقایون که در دوبی یا در ترکیه خرید مسکن کردن یک پول پاد اورده به حساب می اید یعنی اکسر اینها پول زحمت نیست بابا پول باد اورد ه دارد دست به هر کاری می زند پول سالم نیست

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۳۱ ۲۱:۳۶

همه اینطور که میگین نیستن ..ممکنه ارث بهش رسیده باشه ..

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۳۱ ۰۹:۱۴

صدای ساز از دور خوش است

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۲ ۱۴:۰۱

تور ایرانی کلاه برداره به ترکیه چه ربطی داشت

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۳۱ ۱۰:۲۴

اخیرا از گیلان به استانبول رفته بودم و برخلاف تبلیغات آژانسهای مسافرتی و گردشگری و فریبکاری برخی افراد در فضای مجازی مشکلات عدیده داشتیم اولا تور پنج روزه را وارد روز کردند و روز آخر صبح زود مجبور ترک هتل کردیم دوما هتل سه ستاره را بجای پنج ستاره دادند و در آخر لیدر یا ترانسفر فرودگاهی تورهای شهری و کشتی شبانه و.. دوبرابر قیمت در مسیر فرودگاه به هتل و کلاهبرداری کرد که در حال پیگیری از سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری هستیم. از تجربیات دوستان و نزدیکان استفاده کنید و قول تبلیغات رو نخورید

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۳۱ ۲۱:۳۷

با نظر شما کاملا موافقم

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۳۱ ۲۰:۳۹

الان کرایه خونه توی یه شهرکوچیک مثل نفرشهیرکه یک خوابه باشه و گازنداشته باشه.ماهی پانصد تاهشتصدلیر هست.ترکیه دونوع خونه داره کوموری وگازی. گازخیلی گرونه. دولت توزمستون کومور میده یاهمون زغال.ولی مردمش خیلی خوبن.ازماتو دوران قرنطینه کرونا پول کرایه خونه نگرفتن.

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۳۱ ۲۳:۲۶

همه دارن از ایران میرن.و برای کسی هم مهم نیست.فرار سرمایه ومغز ونیروی کار

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۱ ۰۴:۲۹

اگر دهن سوزنیست چراازاول سال تاکنون ۹۱۱ خانه ازطرف ایرانیان خریداری شده. لطفا انعکاس دهید

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۱ ۰۴:۳۸

من اوایل امسال که رکودمسکن شروع میشد دوتا خونه فروختم جمعا ۴میلیارد. و تو ترکیه یک مغازه ۳۰متریخریدم الحمدالله دیگه دغدغه معیشت ندارم و ماهانه حدودا ۶۰میلیون درآمد دارم .اگرپول دارین امتحانش کنید ضرر نمی کنید

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۱ ۰۸:۴۷

ترکیه و هیچ کجا ایران نمیشه. اگه آنقدر به کت و شلوار ورزشی بانوان گیر ندیم و به داد ملت برسیم .. کمی تامل

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۱ ۰۸:۵۶

به نظر بنده این عکسی نمایش دادین غیر منصفانه هست من ترکیه با پول یه خونه تو نظام آباد تو یه مجتمع استخردار در محله بیلیک دوزو خونه و ماشین خریدم. به جای این اخبار ریشه های پوسیده اقتصاد باید درست شود

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۱ ۰۹:۳۸

من استانبول زندگی می کنم و واقعاً باید بگم آش دهن سوزی نیست. خود اهالی اینجا معمولاً آرزوی رفتن از ترکیه رو دارند و ما ایرانی ها دیگه خیلی مشکلات داریم که میاییم اینجا ترکیه. معمولاً اطلاعاتمون قبل از اومدن هم اطلاعات اشتباهی هستش و هزینه هامون بسیار بیش از اندازه ای میشه که برآورد کردیم.

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۱ ۱۰:۱۶

حتما اش دهن سوزایرانه بااین تورم ثانیه ای. خوش به حال اونایی که رفتن ومیخوان برن .

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۱ ۱۰:۴۹

این عکس رو چرا گذاشتید ؟ تو هر کشوری یه محله فقیر پیدا می شود . ولی آیا همه جای ترکیه شبیه به این عکس است ؟ واقعیت این است که در شهر های بزرگ ایران با یک میلیارد تومان‌آپارتمان مناسبی نمی توان خرید . ولی در استانبول ترکیه با این پول می توان در قسمت اروپایی استانبول آپارتمان خوبی خرید .

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۱ ۱۱:۴۸

اگه دهن سوز نیست چرا مردم می رن وخیلیا موفق میشن

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۱ ۱۳:۱۳

اگر تو کشور خودمون قیمتها ثابت بود و میشد خونه خرید کمتر کسی این کار را میکرد قیمتها تو کشور ما بیخود و بدون کنترل بالا رفته ارزش واقعی خیلی کمتره و کسی هم رسیدگی نمیکنه چون به نفع خیلی هاست بخصوص سازندگان ملک و بنگاههای ملک واقعا بی عدالتی و بی نظارتی تو کشور باعث فرار مردم شده

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۱ ۱۶:۳۶

اگر آنجا کاخ داشته باشی و درآمدت روزی بیست میلیون هم باشه ، آخرش مهاجری و نگاهی که به شما میشود مانند نگاهی است که در ایران به یک افغان میشود ، البته نه ترکیه هر جای جهان که باشی همینه

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۱ ۲۲:۵۷

اول اینکه میخواهم بنویسم که در ترکیه بیشتر ترکهای جوان میخواهند از ترکیه بروند و مهاجرت کنند و اینکه ترکیه این چنین خوب است دروغ محض است. ترکیه فقط آنتالیا و استانبول نیست بروید ترکیه را بگردید یک کشور جهان سومی است که با زغال خودشان را در زمستان گرم میکنند آن ایرانیهای غرب گرای هم که میروند و سرمایه ایران را در آنجا می گذارند چه بهتر که از شرشان خلاص میشویم

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۲ ۱۴:۵۱

هرچند یک تبریزی متعصب هستم ولی بسیار زیبا و دقیق گفتین ولی اقتصاد ایران باید درست شود وگرنه بجز افغانستان و برخی کشورهای آفریقایی مثل سومالی مهاجرت برای همه کشورهای دنیا بخصوص برای اتفاقا تحصیل نکرده ها که کارهایی مثل گارسونی و رانندگی و صندوقداری و پادویی دارند بنظرم خیلی هم بد نیست حالا ترکیه یا هر کجا که بشود .

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۲ ۱۵:۱۱

کسی که رفته اونجا زندگی میکنه نوشته اش دهن سوزی نیست تجربه اش را به دوستان میگوید ولی خیلی ها باور ندارن . گفتند انکس که راه داردو بی راه میرود .. بگذار تا به چاه مذلت فرو رود . مثل برادر من هر چه بهش گفتیم نرو گوش نکرد تمام زندگیش را فروخت رفت همه ثرونش را به باد داد حالا روی برگشت ندارد مستاق همین ضرب ال مثل شد

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۲ ۱۶:۰۶

اکر زندکی در ترکیه اینقدر عالیست چرا اینقدر ترک فراری و پناهنده در المان و اتریش و دانمارک و……وجود دارد