• سه‌شنبه / ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۷:۲۲
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1400063022786
  • خبرنگار : 71603

رئیس دانشگاه امیر کبیر:

دانشگاهیان نقش کلیدی در جبهه‌ها داشتند

دانشگاهیان نقش کلیدی در جبهه‌ها داشتند

رئیس دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه انقلاب ما انقلاب جوانان بود، افزود: حفظ انقلاب نیز عمدتا به دوش جوانان بود و در جبهه‌ها جوانان فعالیت کردند و دانشگاهیان نقش کلیدی داشتند و بهترین افرادی بودند که می‌توانستند به عنوان فرمانده یا مهندس عمل کنند.

دکتر احمد معتمدی در گفت‌وگو با ایسنا، در آستانه آغاز سال تحصیلی و همزمانی آن با هفته دفاع مقدس، با اشاره به نقش، یاد و خاطره شهدا در آموزش عالی دوران فعلی اظهار کرد: خیلی مهم است که بدانیم جایگاه و نقش وتاثیر شهدا در تاریخچه دانشگاه‌ چه بوده است. دانستن این تاریخچه به جوانان ما کمک می‌کند تا آنها بدانند که علاوه بر وظیفه اصلی خود یعنی درس خواندن و تبدیل شدن به یک فرد باسواد در حوزه دانشگاهی،باید با مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه آشنا باشد و هرچه این آشنایی بیشتر باشد، جوان دانشگاهی می‌تواند نقش موثرتری در جامعه ایفا کند.

دکتر معتمدی افزود: در دوران دفاع مقدس بسیاری از جوانان هم در جبهه بودند و هم به تحصیل خود می‌پرداختند. در آن زمان از میان ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ دانشجوی دانشگاه امیرکبیر، این دانشگاه بیش از ۹۰ شهید جبهه و جنگ تقدیم انقلاب کرد. البته نظام آموزش عالی نیز خود را با شرایط تطبیق داده بود.

وی با اشاره به ثبت خاطرات دوران دفاع مقدس اظهار کرد: ثبت این خاطرات جهت انتقال به نسل آتی ضروری است و یک تیم محقق باید راجع به بدنه‌ای که از دانشگاه به جبهه رفته‌اند، در ابعاد مختلف تحقیق کند.

حجت‌الاسلام سید مهدی میراحمدی مسئول نماینده نهاد رهبری در دانشگاه امیرکبیر در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ویژگی شهدایی که از بدنه دانشگاه وارد جبهه‌ها شدند گفت: نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که انقلاب اسلامی کشور ما در تمامی عرصه‌ها یک انقلاب مردم محور است. در عرصه دفاعی و امنیتی نیز مردمی است . چراکه اگر مردمی نبود، نمیتوانست در برابر ابرقدرت‌ها و قدرت‌های غرب و شرق دوام آورد.

وی افزود: در ۵ قرن گذشته، مساحت کشور از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار کیلومتر مربع به یک میلیون و ۷۰۰ هزار کیلومتر مربع رسیده است و هر کدام از حکام با کوچک‌ترین حمله‌ای که به کشور می‌شد، بخشی از کشور را از دست داده‌اند چراکه بنیان آنها مردم محور نبوده است.

حجت‌الاسلام میراحمدی خاطرنشان  کرد:انقلاب ما مردمی بود و در حمله‌ای که از شرق و غرب بود،  مردم به صحنه آمدند. در این ۸ سال دفاع مقدس قریب به ۲۲۶ هزار نفر شهید شدند که بخشی از آنها از جامعه دانشگاهی بودند و بیش از چند هزار نفر شهید دانشگاهی دادیم.

وی اضافه کرد: حدود ۹۰ نفر از این شهیدان مختص دانشگاه امیرکبیر بودند. این شهدا دانشجویانی بودند که از نظر درسی شرایط خوبی داشتند واگر شهید نمی‌شدند جزء اعضای هیات علمی می‌شدند. البته این شهدا بر اساس مسئولیتی که داشتند، به جبهه می‌رفتند.

مسئول نماینده نهاد رهبری در دانشگاه امیرکبیر افزود: در دوران دفاع مقدس همه از اقشار مختلف بودند و این درهم تنیدگی سبب شد ذره‌ای از خاک وطن به دشمن داده نشد. به برکت این شهدا امروزه کسی فکر حمله به ایران نیست.  اما جنگ تمام شدندنی نیست، و دشمن استراتژی خود را تغییر می‌دهد.  اگر دشمنی نداریم که حمله کند، جنگ اقتصادی وجود دارد. امروز عده و عده دشمنان ما متفاوت شده و نوع رزمندگان و نوع پشتیبانی ما نیز باید متفاوت شود و همه مردم در عرصه‌های مختلف یک رزمنده و مدافع باشند. ما در جهاد علمی اساتید و دانشجویانی داریم که با همین نگاه فعالیت می‌کنند و امروز محیط دانشگاه ما، برای آرمان‌های بالاتر و والاترعرضه دفاع مقدس است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha