• چهارشنبه / ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ / ۰۷:۴۹
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1400063123009
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

مردان بی‌ادعایی که جانانه جنگیدند...

مردان بی‌ادعایی که جانانه جنگیدند...

ایسنا/چهارمحال و بختیاری هشت سال دفاع مقدس الگوی جاودانه و نصرت‌آفرین ایران اسلامی برای عبور از سختی‌های ناشی از فتنه انگیزی‌ها و توطئه چینی‌های نظام سلطه و استکبار است، این دوران گنجینه تمام نشدنی از مقاومت، ایثار و سلحشوری جوانان، پیران و خرد و کلان این مرز و بوم است که برای همیشه تاریخ جاودانه خواهد ماند.

به گزارش ایسنا، با گذشت ۳۳ سال از پایان جنگ تحمیلی و هجوم همه جانبه استکبار جهانی علیه انقلاب اسلامی و ملت ایران که با شکست توطئه بزرگ جبهه متحد دشمنان اسلام و میهن اسلامی همراه بود، پرچم مقاومت و ایستادگی این سرزمین، پررنگ‌تر و معنادارتر از همیشه برافراشته شده و از یک سو معاندان و بدخواهان جمهوری اسلامی را مغموم و عصبانی و از سوی دیگر خرسندی و مباهات علاقمندان و ارادتمندان به ایران اسلامی را رقم زده است.

جنگی که برای خاموشی انقلاب اسلامی، نابودی استقلال و عزت ملی، تجزیه و تضعیف کشور توسط رژیم بعثی صدام و ائتلاف شیطانی ابرقدرت‌های شرق و غرب و اقمار وابسته و پیوسته آن‌ها برنامه‌ریزی و عملیاتی شده بود، با الطاف الهی به سد پایداری و ایستادگی مردم و رزمندگان عاشورایی این سرزمین برخورد کرد و نه تنها به تجزیه و جدایی حتی یک وجب از خاک مقدس ایران منجر نشد، بلکه این تهدید بزرگ به فرصت تاریخی برای تولید اقتدار و خودباوری ملی و فراهم شدن بسترهای مطمئن بالندگی، پیشرفت قله‌های ممتاز جهانی تبدیل شد.

هفته دفاع مقدس بهانه‌ای شد تا رشادت‌های افرادی که جانانه در میدان جنگ حضور یافتند و جنگیدند، بار دیگر بازگو شود تا نسل حاضر از گفته‌های آن‌ها عبرت بگیرند و در دفاع از کشور نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

محمد خورشیدی فرزند علمدار متولد سال ۱۳۴۰ از شهر هفشجان یکی از فرماندهان دوران جنگ تحمیلی در عملیات والفجر چهار، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: دوران تحصیلات ابتدایی را در شهر هفشجان گذراندم، بعد از آن دوران راهنمایی و دبیرستان را در شهرکرد سپری کردم، در سال ۱۳۵۹ دیپلم گرفتم، یکسال بعد از آن یعنی سال ۱۳۶۰ وارد جهاد سازندگی شدم و به عنوان حمایت از محرومان و مناطق دوردست در جهاد سازندگی فعالیت داشتم.

وی افزود: در سال ۱۳۶۱ به جبهه جنگ اعزام شدم، در آن سال‌ها، جهاد سازندگی چهارمحال و بختیاری ستاد عملیاتی جنگی در منطقه غرب کشور در شهر مریوان استان کردستان را تشکیل داد و ما به آن‌جا اعزام شدیم که فعالیت‌های ما در بحث سنگرسازی، جاده‌سازی، انجام کارهای فرهنگی و ... بود، البته علاوه بر این فعالیت‌ها به دلیل محروم بودن منطقه از لحاظ فرهنگی، جهاد سازندگی اقدامات بسیاری در بحث فرهنگی و بهداشت را نیز بر عهده داشت.

این بازنشسته سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان کرد:جهادسازندگی فعالیت‌های فرهنگی را آغاز و با ایجاد جاده و راه برای روستاییان ثابت کرد که هدف نیروهای جهادی خدمت است و این خدمت برای آنها ارزشمند شد، به طوریکه طی هشت سال جنگ تحمیلی امنیت در منطقه کردستان برقرار شده بود که این اتفاق به واسطه خون شهدایی است که توسط ضد انقلابیون و صدام ریخته شد و حدود ۶۴ نفر از نیروهای جهاد سازندگی چهارمحال و بختیاری در کردستان به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

این جهادگر دوران دفاع مقدس با اشاره به حساس بودن منطقه کردستان در آن سال‌ها، گفت: تمام افرادی که در دوران انقلاب اسلامی با دولت و ملت ایران مخالفت داشتند در کردستان که منطقه‌ای محروم بود، جمع شده بودند و احزاب معاند مختلفی را در آن‌جا ایجاد کرده بودند، از طرفی تردد در جاده از ساعت هشت صبح تا چهار بعدازظهر به خوبی انجام می‌شد، اما جاده شب‌ها در دست ضد انقلاب قرار داشت.

وی ادامه داد: صبح که قصد عبور از جاده را داشتیم به دلیل اینکه ضد انقلاب در شب فعالیت داشت و در جاده مین‌گذاری می‌کرد، اگر کسی با ماشین یا پیاده در آن جاده یا حتی روستا عبور می‌کرد و از روی مین‌ها رد می‌شد منفجر و به شهادت می‌رسید، از طرفی در جاده کمین می‌زدند، نیروهای ما را به اسارت می‌گرفتند و به عراقی‌ها می‌فروختند.

خانواده در ابتدا برای اعزام به جبهه مخالفت نکردند؟

خورشیدی اضافه کرد: چون حضور در جنگ همانند کار فرهنگی بود، خانواده‌ها معتقد بودند که اگر سستی صورت گیرد، نظام یا جان افراد به خطر می‌افتد به همین دلیل مقاومت‌هایی که صورت می‌گرفت در ابتدای اعزام بود، البته بسیاری از خانواده‌ها مقاومت برایشان معنایی نداشت و فرزند خود را به جبهه می‌فرستادند، در این میان ابتدا مادرم اندکی مخالفت داشت و بعد از آن متوجه شد حضور نیروهای جهادی و بسیجی در مناطق جنگی کشور ضروری است مخالفتی نکرد.

این جهادگر دوران دفاع مقدس افزود: سال ۶۳ ازدواج کردم و با مقاومت‌هایی از سوی همسرم برای حضور در جبهه روبرو شدم، ولی بعد از آن دیگر مقاومتی صورت نگرفت و من تا سال ۶۴ در منطقه کردستان حضور داشتم.

در سال‌های جنگ در چه عملیاتی حضور داشتید؟

وی گفت: در پاکسازی جاده سنندج، مریوان به سقز و روستاهای کردستان، عملیات والفجر چهار، والفجر۹ و والفجر ۱۰ حضور داشتم.

خاطره‌ به یادماندنی از دوران دفاع مقدس...

این فرماندهان دوران جنگ تحمیلی در عملیات والفجر چهار توضیح داد: همه دوران جنگ برای رزمندگان جزو خاطرات شیرین در آن سال‌ها میحسوب می‌شود، زمانیکه با بچه‌ها بودیم، از در کنار هم بودن لذت می‌بردیم، حتی آن روزهایی که در ارتفاعات کردستان در سنگر با چراغ والر که بسیار دود می‌کرد، سرمای هوای زیر ۲۰ درجه را برای مقابله با دشمن تحمل می‌کردیم، البته جنگ سختی‌هایی همچون دوری از خانواده را داشت، اما از لحاظ معنوی برایمان بسیار حائز اهمیت بود.

وی بیان کرد: در سال ۶۴ به همراه امام جمعه فرخشهر و دیگر نیروها با ماشین و با خیال امن بودن مسیر، در جاده پاوه در حرکت بودیم، ۱۴ نفر بودیم که ساعت چهار بعدازظهر در کمین نیروهای دشمن افتادیم، به محض مشاهده آن‌ها آیه‌ "وَجَعَلْنَا مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ سَدًّا وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَیْنَاهُمْ فَهُمْ لَا یُبْصِرُونَ" را مدام میخواندم، در ماشینی که سوار بودم ۵۰ گلوله به آن اصابت کرد، اولین گلوله به طرف من زده شد که شیشه شکسته شد و گلوله به پشت بازوی من خورد، اما هفت نفر از همرزمانم به شهادت رسیدند، این خواست و عنایت خداوند بود که آن‌ها به شهادت برسند و من زنده بمانم  تا امروز خاطرات دوران جنگ تحمیلی را تعریف کنم.

خورشیدی ادامه داد: بعدازظهر یکی از روزهای بهمن سال ۶۳ در یکی از ارتفاعات کردستان که هوا شرایط مساعدی نداشت برای تهیه امکانات به پایین در حرکت بودیم که هوا تاریک شده بود و برف و بوران همه جا را فراگرفته بود، وسط راه درگیر بهمن شدیم و من وسط بهمن گرفتار شدم، یعنی عملا زنده به گور شده بودم و در آن زمان جدا شدن روح از جسمم را مشاهده کردم، جسدم را پیدا کردند و وسط برف زنده شدم که امدادهای الهی و غیبی در تمام لحظات دوران جنگ اتفاق می‌افتاد.

مهمترین نقطه عطف دوران دفاع مقدس چه بود؟

این جهادگر دوران دفاع مقدس تاکید کرد: دورانی که جوانان ۱۶ تا ۲۵ ساله توانستند در برابر دنیا مقاومت کنند و با رهبری و درایتی که امام امت و رهبر معظم انقلاب داشتند توانستند در برابر دنیا ایستادگی کنند و پرچم اسلام را سربلند کنند، قطعا نقطه عطف دوران دفاع مقدس است، البته کشورهای معاند قصد دارند آن دوران را به گونه‌ای دیگر ترسیم کنند، اما باید گفت جنگ واقعیتی بود که در کشور اتفاق افتاد و خوشبختانه امنیت موجود به واسطه مقاومت و رشادت بسیجیانی بود که جانانه جنگیدند و به شهادت رسیدند تا امنیت در کشور حاکم باشد.

و کلام آخر...

وی خاطرنشان کرد: سخن در مورد جنگ بسیار است، اما تنها چیزی که در آن سال‌ها مشاهده کردم اخلاص و گذشت نسل جوان در زمان جنگ و انقلاب اسلامی بود که امروزه کمتر می‌توان آن را مشاهده کرد، البته وجود فضای مجازی و توانمندی جوانان امروزی بر کسی پوشیده نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha