• شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۰ / ۰۷:۱۵
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1400063123780
  • خبرنگار : 71640

یک کارشناس مسائل حقوقی:

ضابط تحت امر قاضی است

ضابط تحت امر قاضی است

یک کارشناس مسائل حقوقی با بیان این‌که ضابط تحت امر و آموزش قاضی است و خودش حق ندارد اقدام کند گفت: متاسفانه در عمل، ضابط همه کاره شده است و برای بازپرس تصمیم می‌گیرد.

محمود علیزاده طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با اظهارنظر دادستان کل کشور درباره ارتباط قضات با ضابطین و تهیه دستورالعمل همکاری با ضابطین عام و خاص گفت: قانونی که در زمینه همکاری قضات با ظابطین وجود دارد هیچ اشکالی ندارد اما متاسفانه مشکل در اجرای قانون است. آقای اژه‌ای هم به این مسئله اشاره کردند پس نیاز به هیچ دستورالعملی هم در این زمینه نیست.

این کارشناس مسائل حقوقی با بیان این‌که ضابط تحت امر و آموزش قاضی است و خودش حق ندارد اقدام کند، گفت: متاسفانه در عمل، ضابط همه کاره شده است و برای بازپرس تصمیم می‌گیرد. من چند بار هم به بازپرس‌ها گفته‌ام که شما باید به ضابط آموزش دهید که تحت امر شما کار تحقیق را انجام دهد نه این‌که ضابط تصمیم بگیرد چه تحقیقی انجام شود. اما بازپرس در جواب می‌گوید متاسفانه انقدر به ماموران امنیتی قدرت داده شده که اگر یک گزارش علیه قاضی دهد قاضی به دردسر می‌افتد. در صورتی که دستگاه قضا باید به قضات خود بیش از ضابطین اعتماد داشته باشد و قضات تصمیم‌گیرنده باشند نه ضابطین.

وی با تاکید بر این‌که نیازی به دستورالمعل در رابطه با همکاری قضات با ضابطین نیست، گفت: بحث نحوه همکاری اصلا مطرح نیست. روشن است که ضابط تحت امر است و قاضی به او می‌گوید چه تحقیقی انجام دهد و عین آن تحقیق باید انجام شود اما متاسفانه اسم ضابط «کارشناس» شده است درحالی که ضابطین، «کارشناس» نیستند. «کارشناس» متخصص بی‌طرفی است که موضوع را بررسی می‌کند و نظر کارشناسی می‌دهد اما ضابطین بایستی تحقیقات انجام دهند تا ذهن قاضی را روشن کنند.

این وکیل دادگستری گفت: یک زمانی مرحوم آیت‌الله شاهرودی می‌گفتند به جای این‌که ضابطین تحت امر دستگاه قضا باشند، دستگاه قضا تحت امر ضابطین است و ایشان یک مقدار دست ضابطین را کوتاه کرد اما دوباره در دوره آقای لاریجانی قدرت و اختیار ضابطین بیشتر شد و قضات محدودتر شدند.

علیزاده طباطبایی در پایان گفت: هم قضات باید آموزش درست ببینند که مرعوب ضابط نباشند هم ضابطین باید آموزش ضابط بودن را ببینند. متاسفانه ضابطین سر خود اقداماتی می‌کنند و بازپرس هم هرچه آن‌ها می‌خواهند دستور می‌دهد. من فکر می‌کنم رئیس قوه قضائیه و دادستان کل کشور باید بیشتر از قضات خود حمایت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha