• شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400070301114
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

مواجهه دشت کاشان با بدترین شرایط بارش و دما در نیم‌قرن گذشته

مواجهه دشت کاشان با بدترین شرایط بارش و دما در نیم‌قرن گذشته

ایسنا/اصفهان رییس اداره هواشناسی کاشان گفت: دشت کاشان سال زراعی بدی را پشت سر گذاشت، به طوری که بنا به آمار، یکی از بدترین سال‌های پنجاه سال اخیر در زمینه آب و هوایی بود.

عباس ارغوانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کاهش چشمگیر بارش، نبود پوشش برف در ارتفاعات منطقه، افزایش زیاد دما به صورت مکرر، کاهش رطوبت هوا و خاک، افزایش روزهای طوفانی و کاهش شدید منابع آبِ این دشت، نتیجه موقتی شرایط آب و هوایی سال زراعی گذشته بوده است.

وی افزود: مجموع بارش سال زراعی ۱۳۹۹ مقدار ۶۴.۹ میلی‌متر  ثبت شد در حالی که متوسط بارش سالانه بلند مدت این شهر ۱۳۴.۱ میلی‌متر و بارش سال زراعی ۹۸ برای دشت کاشان ۱۹۶.۶ میلی‌متر بوده است که نسبت به بلندمدت ۵۱ درصد و نسبت به سال قبل از آن ۶۷ درصد کاهش داشته است.

رییس اداره هواشناسی کاشان، تصریح کرد: بیشترین میزان کاهش بارش از مجموع ۲۰ ایستگاه سینوپتیک استان اصفهان مربوط به کاشان با ۶۷ درصد است و اردستان با ۶۰ درصد و زرین شهر با  ۵۷.۲ درصد در جایگاه بعدی کم‌آبی قرار دارد.

ارغوانی گفت: بررسی بارش‌های ماهانه نشان می‌دهد به غیر از آذرماه بقیه ماه‌های سال بارش‌های کمتر از نرمال داشته‌اند. در دوره آماری نیم‌قرن گذشته، هیچ سالی فروردین و اردیبهشت بدون بارندگی نبوده است، اما در سال زراعی ۱۳۹۹ این دو ماه بدون بارندگی گزارش شده است.

وی در مورد دمای دشت کاشان افزود: دمای شش ماه دوم سال زراعی ۱۳۹۹ بیش از نرمال ثبت شد و حتی دمای ماه‌های فروردین، اردیبهشت، خرداد و شهریور طی ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه و به صورت دمای حدی ثبت شده است.

ارغوانی تصریح کرد: با وجود افزایش دما در اکثر نقاط کشور، اما مقدار افزایش دمای کاشان قابل ملاحظه است، به این صورت که میانگین افزایش دمای حداکثر شش ماه دوم سال در کاشان ۲.۹ درجه سانتیگراد بود که فروردین با بیشترین افزایش ۴.۳ درجه سانتیگراد و مرداد با کمترین افزایش۱.۲ درجه سانتیگراد گزارش شده است.

وی افزود: میانگین دمای بیشینه استان اصفهان ۱.۱ درجه افزایش داشته و در جایگاه چهاردهمین استان کشور است، اما کاشان ۲ درجه افزایش دما داشته است و می‌تواند در رتبه چهارم کشور پس از استان‎ های آذربایجان شرقی و غربی و گلستان قرار گیرد.

 وی گفت: مساحت دشت کاشان در یک سال گذشته حدود  ۹۸درصد و طی ۱۰ سال گذشته حدود ۷۴ درصد درگیر خشکسالی بوده است که باعث کاهش محسوس منابع آب و افزایش مخاطرات جوی مانند سیل، طوفان و ... شده است که پژوهشگران این رشته آن را به تغییر اقلیم و تشدید آن را به عدم مدیریت صحیح مرتبط می‌دانند.

رییس اداره هواشناسی کاشان درباره پیش‌بینی فصلی دما و بارش پاییز در مناطق مختلف کاشان و آران و بیدگل، افزود: آخرین خروجی مدل‌های پیش‌بینی فصلی نشان می‌دهد که بارش‌های پاییزی مؤثر بر منابع آب، با تأخیر آغاز خواهد شد.

وی تصریح کرد: مجموع بارش در فصل پاییز کمتر از مقدار نرمال خواهد بود به طوری که بیشترین کاهش بارش کمتر از نرمال مربوط به آبان ماه پیش‌بینی می‌شود، بنابراین از شهروندان درخواست داریم در مصرف آب و انرژی، الگوی مدیریت مصرف را رعایت کنند.

ارغوانی گفت: انتظار می‌رود که تداوم دوره خشکسالی بیشتر از شرایط نرمال باشد و شرایط کم بارشی حداقل تا نیمه اول پاییز ادامه خواهد داشت. میانگین دما حدود ۱ تا ۱.۵ درجه سانتیگراد بالاتر از حد نرمال خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha