• شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۰ / ۱۲:۱۲
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1400070301296
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

چگونه می‌توان اخبار جعلی را از واقعی تشخیص داد؟

چگونه می‌توان اخبار جعلی را از واقعی تشخیص داد؟

ایسنا/چهارمحال و بختیاری یک دکترای ارتباطات در چهارمحال و بختیاری در خصوص نحوه تشخیص اخبار جعلی از واقعی، گفت: اگر آدرس خبر در زیر آن درج شده باشد، اعموما آن خبر جعلی نیست، اشخاص عادی معمولا لینک خبر را درج نمی‌کنند، باید سبک خبرنویسی و آدرس‌دهی رایج شود تا از انتشار اخبار جعلی جلوگیری شود.

یاسین خدامرادی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نحوه مواجه با اخبار منتشره در فضای مجازی، اظهار کرد: در نخستین برخورد مخاطب باید نسبت به درست بودن آن خبر شک و تردید داشته باشد، بدین معنا که آن متن باید از یک تا صد درصد نادرست باشد.

وی افزود: وقتی شک در ذهن پدید آید، به‌دنبال آن پرسشگری حاصل می‌شود و باید برای تایید درست بودن آن مطلب به‌دنبال منابع مختلف به جست‌وجو پرداخت که در سواد رسانه‌ای به این امر تفکر انتقادی گفته می‌شود که اگر جامعه تفکر انتقادی داشته باشد، به‌هیچ عنوان سریعا هر چیزی را که به خورد آن داده شود، پذیرش نمی‌کند.

این کارشناس رسانه با بیان اینکه خبر یکی از محصولات رسانه است، یادآور شد: خبرها و گزارش‌ها باید عینی باشند، بدین معنا که آن خبر یا گزارش باید به همه زوایا بپردازد و از آن‌جا که محدودیت حواس وجود دارد، در این زمینه معمولا خطا صورت می‌گیرد.

خدامرادی ادامه داد: در فرآیند ارتباط، عنصر منبع مهم‌ترین فاکتور اثرگذار است که اگر منبع اعتبار خوبی داشته باشد، مسلما اعتبار آن خبر نیز تایید می‌شود.

خدامرادی اضافه کرد: خبرنگارها و افرادی که به اصول خبرنگاری مسلط هستند، باید به نوشتن گزارش و خبر بپردازند و در اینجا است که مشخص می‌شود خبری که دارای ساختار و اصول خبرنویسی نیست قطعا یک خبر جعلی و ساختگی است، به‌علاوه آن گزارشگر و خبرنگار در یک مکان کار می‌کند و قطعا دارای رزومه‌ است و دیگران می‌توانند برای دریافت صحت خبر، رزومه شخص را مورد بررسی قرار دهند.

وی در خصوص فعالیت خبرگزاری‌ها، تصریح کرد: خبرگزاری به‌عنوان منبع خبر، باید آدرس اینترنتی داشته، راه‌های تماس آن فعال باشد، روابط عمومی آن باید پاسخگو بوده تا افرادی که به‌دنبال اخبار واقعی هستند، بتوانند از این طریق به مطلوب خود دست پیدا کنند.

این کارشناس رسانه یادآور شد:  اگر آدرس خبر در زیر آن درج شده باشد، اعموما آن خبر جعلی نیست، اشخاص عادی معمولا لینک خبر را درج نمی‌کنند، باید سبک خبرنویسی و آدرس‌دهی رایج شود تا از انتشار اخبار جعلی جلوگیری شود، با آگاه کردن مخاطب از علم خبرنویسی می‌توان به‌نوعی خبرهای واقعی را از جعلی تشخیص داد، کسی که خبر جعلی می‌نویسد از ارزش‌های خبری آگاهی ندارد و عموما خبر جعلی اصول و ساختار ندارد.

این دکترای ارتباطات با بیان اینکه سرعت پخش اخبار جعلی بسیار بیشتر از اخبار رسمی است، اضافه کرد: خبر جعلی معمولا نوشته می‌شود و حرفه‌ای کار کردن باید همراه با لینک زدن باشد، به‌علاوه روابط عمومی‌ها نیز باید به‌موقع خبر زده و از عوامل درون‌سازمانی و برون‌سازمانی تاثیر نپذیرند که از این طریق مردم می‌توانند به آنان اعتماد کنند، از آن‌جا که روابط‌عمومی‌ها عملکرد خوبی نداشته‌اند، مردم اعتماد خود را نسبت به سازمان‌ها تقریبا از دست داده‌اند.

خدامرادی در ادامه در خصوص انتشار اخبار با محتوای ناامیدکننده در فضای مجازی، تصریح کرد: اختصاص صفحه‌ای در روزنامه‌ها، تحت عنوان اخبار حوادث اثر مخربی بر روح و روان افراد جامعه دارد و بهتر است که انتشار این اخبار کمرنگ شود، البته این مطلب به‌معنای حذف اطلاع‌رسانی حوادث نیست.

وی در پایان یادآور شد: اخبار امیدوار کننده باعث انتشار هورمون شادی در انسان‌ها می‌شود، باید اخبار خوب را بیشتر منتشر کرد، تیترهای امیدوارکننده را به خورد مردم داد و از دید مثبت به موضوعات نگاه کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.