• شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۰ / ۱۳:۲۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400070301422
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

/سینمای دفاع/۴

آژانس شیشه‌ای؛ گریزی به درون جامعه از پس خاکریزها

آژانس شیشه‌ای؛ گریزی به درون جامعه از پس خاکریزها

ایسنا/خراسان رضوی «آژانس شیشه‌ای» رزمندگان جنگ را پس از به پایان رسیدن هشت سال دفاع مقدس از سنگرها و خاکریزها به درون جامعه زمان خود می‌آورد و جامعه را مورد بازخواست قرار می‌دهد.

«آژانس شیشه‌ای» فیلمی به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا است که در سال ۱۳۷۶ تولید شده است. این فیلم در شانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر توانست در ۹ بخش از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه، بهترین بازیگر نقش اول و مکمل مرد، بهترین بازیگر نقش مکمل زن سیمرغ بلورین جشنواره را از آن خود کند. حاتمی‌کیا به غیر از «آژانس شیشه‌ای» آثار زیادی را در ژانر دفاع مقدس تولید کرده است و از این نظر کارنامه بسیار درخشانی را دارد. «از کرخه تا راین» ساخته ۱۳۷۱، «چ» ساخته ۱۳۹۲ و «به وقت شام» ساخته ۱۳۹۶ از دیگر آثار مهم این فیلم‌ساز پرکار است.

پرویز پرستویی در این فیلم نقش حاج کاظم را بازی می‌کند. این نقش توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشنواره فیلم فجر را برای او به ارمغان بیاورد. او همچنین در فیلم «بادیگارد» نیز با حاتمی‌کیا همکاری داشت که حاصل این همکاری نیز جایزه سیمرغ نقش اول مرد از جشنواره فیلم فجر بوده است. رضا کیانیان و بیتا بادران هم توانستند به ترتیب، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و بهترین بازیگر نقش مکمل زن را از این جشنواره از آن خود کنند. در کنار این بازیگران، حبیب رضایی هم در این فیلم، در نقش عباس حضور دارد که داستان فیلم بر حول محور این شخصیت آغاز می‌شود و توانسته بازی تاثیرگذاری را از خود به جا بگذارد.

داستان فیلم با دیدار مجدد و اتفاقی حاج کاظم و عباس آغاز می‌شود که پس از سال‌ها یکدیگر را بار دیگر ملاقات می‌کنند. عباس در گردنش ترکش جنگ دارد و اگر به‌زودی معالجه نشود، جان خود را از دست می‌دهد. عباس ، به پیشنهاد دکتر برای درمان باید به لندن برود و در این سفر حاج کاظم هم قرار است او را همراهی کند. نداشتن هزینه‌های سفر و درمان حاج کاظم را مجبور به فروختن ماشین خود می‌کند، اما مشکل به همین سادگی قابل حل نیست و در یک آژانس هواپیمایی سرنوشت این دو رزمنده تغییر می‌کند و حاج کاظم در این آژانس دست به گروگان‌گیری می‌زند. 

«آژانس شیشه‌ای» نظرات مثبت و منفی بسیاری را با خود به همراه دارد، اما نکته‌ غیر قابل انکار این است که این فیلم به عنوان یکی از بهترین آثار سینمای دفاع مقدس به حساب می‌آید. حاتمی‌کیا در این فیلم رزمندگان جنگ را پس از به پایان رسیدن هشت سال دفاع مقدس از سنگرها و خاکریزها به درون جامعه زمان خود می‌آورد و جامعه را مورد بازخواست قرار می‌دهد. تمام افرادی که در آن آژانس هواپیمایی حضور دارند، نماینده یک قشری از جامعه هستند که فیلم‌ساز قصد داشته تا تمام جامعه را مخاطب پیام فیلم خود قرار دهد. تمام افراد حاضر در آژانس، دارای عقاید و شبه ایدئولوژی‌هایی هستند که درون فیلم مطرح می‌شود و حاتمی‌کیا، حاج کاظم و عباس را در تقابل با تمامی آن تفکرات قرار می‌دهد.

«آژانس شیشه‌ای» فیلمی غم‌انگیز و قابل تأمل است که با وجود اینکه سال‌ها از ساخت آن می‌گذرد باز هم دیدن آن، پیام فیلم‌ساز را به مخاطب به خوبی منتقل می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha