• شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۰ / ۱۴:۳۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400070301518
  • خبرنگار : 71516

مخالفت قاطع دولت و ریاست‌جمهوری عراق با درخواست‌ها برای سازش با رژیم صهیونیستی

مخالفت قاطع دولت و ریاست‌جمهوری عراق با درخواست‌ها برای سازش با رژیم صهیونیستی

دولت و ریاست جمهوری عراق مخالفت قاطع خود را با نشست‌های غیرقانونی برخی شخصیت‌های عشایر در اربیل با شعار عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شفق نیوز، دولت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: این نشست‌های غیر قانونی بیانگر مواضع ساکنان شهرهای عراق که این شخصیت‌ها تلاش می‌کنند به نام ساکنانش صحبت کنند، نیست. بلکه تنها بیانگر مواضع کسانی است که در آن شرکت کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: این نشست تلاشی برای برهم زدن اوضاع و احیای طایفه گرایی در سایه آمادگی سراسری عراق برای ورود به انتخابات شفاف، عادلانه و زودهنگام و همسو با آرمان‌های مردم است.

در این بیانیه آمده است: مطرح کردن طرح عادی سازی روابط از نظر قانون اساسی و از نظر قانونی و سیاسی در دولت عراق مردود است. دولت عراق به صورت واضح موضع تاریخی خود را درباره حمایت از مسئله عادلانه فلسطین و دفاع از حقوق مردم فلسطین و در رأس آن حق داشتن کشور مستقل به پایتختی قدس و مخالفت با هرگونه شهرک سازی و تجاوز و اشغال اعلام کرده است.

در این راستا ریاست جمهوری عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما بر موضع ثابت خود درباره حمایت از مسئله فلسطین و اجرای حقوق مشروع و کامل مردم و مخالفت قاطع با مسئله عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تأکید می‌کنیم و خواهان احترام به اراده عراقی‌ها و تصمیم ملی و مستقل آن‌ها هستیم.

در این بیانیه آمده است: نشست اخیر بیانگر موضع ساکنان شهرهای عراق نیست بلکه بیانگر مواضع کسانی است که در آن شرکت کردند. همچنین تلاشی برای برهم زدن اوضاع عمومی و صلح داخلی است. ما خواهان دوری از تبلیغ برای مفاهیمی هستیم که از نظر ملی و قانونی مردود است و احساسات عراقی‌ها را خدشه دار می‌کند آن هم در زمانی که برای برگزاری انتخابات شفاف آماده می‌شویم.

در اقدامی جنجالی و در میان استقبال گسترده رسانه‌های اسرائیلی، "کنفرانس توافق آبراهام" در اربیل برگزار شد.

در این کنفرانس که در راستای عادی‌سازی علنی روابط با اسرائیل شکل گرفته، گروهی از زعمای عشایر غرب عراق و برخی سران رژیم بعث سرنگون شده این کشور حضور داشتند.

رسانه صهیونیستی یدیعوت آحارونت هم مدعی شد که ۳۰۰ نفر از سران قبایل عراق خواستار عادی سازی روابط با اسرائیل شده اند.

یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز از این اقدام استقبال کرد و آن را "امیدوار کننده" خواند.

وی گفت: "ما و عراق تاریخ و ریشه مشترکی در جامعه یهودی داریم."

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha