• شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۰ / ۱۵:۵۸
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1400070301626
  • خبرنگار : 71129

آیا چین جای واشنگتن را در آمریکای لاتین گرفته؟

آیا چین جای واشنگتن را در آمریکای لاتین گرفته؟

"سفیر اکوادور در واشنگتن با اعلام اینکه ایالات متحده دارد بدون کوچکترین درگیری، آمریکای لاتین را به چین می‌بازد، نارضایتی خود را درباره این مساله و رویکرد دولت بایدن ابراز کرد."

به گزارش ایسنا، پایگاه خبری آکسیوس در گزارشی می‌نویسد: "ایوون باکی" سفیر اکوادور در واشنگتن می‌گوید: اکوادور تنها نیست، چین در دیگر کشورهای منطقه آمریکای لاتین هم رخنه کرده و حالا بزرگترین شریک تجاری برای بسیاری از اقتصادهای بزرگ منطقه به شمار می‌رود. این مساله باعث شده تا به یک اهرم قابل قبول در منطقه‌ای بدل شود که از ایام دور تحت سلطه واشنگتن بوده و آمریکای لاتین را به یک منطقه اصلی در رقابت جهانی سلطه و نفوذ بدل کند.

او ادامه می‌دهد: بدون توجه بیشتر ایالات متحده، حتی دولت‌های دوست این کشور هم به این نتیجه خواهند رسید که ما فقط در حیاط خلوت واشنگتن بوده‌ایم و چین که منتظر این وضعیت است، می‌گوید "ما اینجاییم. ما به شما پول می‌دهیم." آنها البته که کنترل هم می‌خواهند اما چنین چیزی را به زبان نمی‌آورند.

گیرمو لاسو، رئیس جمهوری جدید راست میانه اکوادور پس از آنکه واکسیناسیون موفقت‌آمیز کرونا را در کشور انجام داد، اکنون ۷۵ درصد مورد حمایت مردم است. اولویت اصلی اقتصادی او تضمین توافقنامه‌های تجاری با تمامی اقتصادهای بزرگ دنیا و نخست با واشنگتن است که البته بر دوش سفیر این کشور در ایالات متحده افتاده است.

باکی درباره دولت اکوادور گفت: آنها فوریت مشکلاتی را که ممکن است در صورت عدم اقدام فوری بیفتد، نمی‌بینند. البته با این وضعیت مشخص است که میزان محبوبیت رئیس جمهوری اکوادور تا ابد به طول نمی‌کشد. این کشور قطبی شده و اقتصاد آن نیز به شدت بابت کرونا آسیب دیده است. نشانه‌ای از سوی واشنگتن می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد.

سفیر اکوادور در واشنگتن همچنین گفت: پکن آماده اقدامی سریع برای یک توافق تجارت آزاد با "کیتو" است و دو طرف امیدوارند که این روند تا مارس ۲۰۲۲ نهایی شود. تغییری به سمت چین وجود دارد اما شاید رئیس جمهوری به آن متعهد نباشد. ما نمی‌خواهیم به آن طرف تمایل داشته باشیم یعنی لاسو نمی‌خواهد.

وی ادامه داد: شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین با همتای اکوادوری خود تماس می‌گیرد. او می‌خواهد با لاسو حرف بزند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز می‌خواهد با لاسو حرف بزند. آنها با پیشنهادهای خوب و قوی به دنبال همکاری با اکوادور هستند. اکوادور بابت اهدای دو میلیون دوز واکسن کرونا از سوی دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده در ژوئیه ۲۰۲۱ تشکر کرده اما پکن ۱۳ میلیون دوز به ما واکسن داده است.

اظهارات سفیر اکوادور در واشنگتن شاید به طور غیرمعمولی صریح باشد اما احساسات او به طرز وسیعی به اشتراک گذاشته شده است.

"مارگارت میرز" از گفتگوی بین آمریکایی می‌گوید: این روایتی است که ما در سراسر منطقه می‌شنویم و من فکر می‌کنم این بدون دلیل نیست.

دیپلمات دیگر آمریکای جنوبی با بازتاب آشفتگی سیاسی در منطقه و آنچه که او آن را مشارکت محدود آمریکا می‌داند، به آکسیوس گفت که ایالات متحده یک روز به دنبال این امر خواهد بود و متوجه خواهد شد که دوستانی در نیمکره جنوبی باقی نمانده است.

بایدن هم مانند دونالد ترامپ و باراک اوباما، روسای جمهوری سابق ایالات متحده چشم به سوی منطقه هند-پاسیفیک دارد تا در مقابل نفوذ چین بایستد.

"دنیل روند" از مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک گفت: رقابت قدرت بزرگ به قاره آمریکا رسیده، حتی اگر واشنگتن هنوز نسبت به آن هشیار نشده باشد. آمریکا به دوستانی در نیمکره شمالی نیاز دارد تا با آنها درباره مسائلی چون مهاجرت یا بحران‌های دیگر در ونزوئلا و هائیتی گفتگو کند و تعامل داشته باشد.

وی افزود: سلطه تجاری چین می‌تواند به این کشور اجازه دهد تا این موانع ایجاد شده از سوی واشنگتن را بردارد، کشورها را از تایوان دور کند، به ایجاد حضور نظامی در منطقه بپردازد و بر روش‌های سیاستگذاری‌ها و تجارت در منطقه تاثیر بگذارد.

"نیکولاس سانتو"، نویسنده خبرنامه "یادداشت‌های چین" درباره سیاست‌های چین و آمریکای لاتین و پویایی‌های تجاری می‌گوید: راهی که آنها برای انجام این کار یافته‌اند از طریق توافقنامه‌های تجاری است، اما مطمئنا منافع چین در منطقه فراتر از اینهاست. از اینکه واشنگتن در طول ۱۰ سال گذشته و حتی حالا به این مساله توجه چندانی نداشته، شوکه شدم.

سفیر اکوادور در واشنگتن نیز گفت: هنوز امیدوارم که بایدن رویکردی فعالانه تر در این باره داشته باشد. او به این منطقه باور دارد و کارهایش در سنا و همچنین به عنوان معاون باراک اوباما تایید این حرف است. به همین دلیل بود که فکر می‌کردم چنین کاری را در اولویت خود قرار می‌دهد.

یکی از سخنگوهای شورای امنیت ملی ایالات متحده نیز به آکسیوس گفت: اتفاقی که برای همسایگان ما رخ می‌دهد بر ایالات متحده و بالعکس تاثیر می‌گذارد، به همین دلیل است که ما به امنیت و رفاه آمریکای لاتین و حوزه کارائیب علاقه زیادی داریم. مقامات ارشد واشنگتن به زودی به آمریکای لاتین سفر می‌کنند تا با ذینفع‌ها ملاقات کنند تا نیازهای آنها را بهتر بشناسند و به ارائه زیرساخت به افرادی که به آن نیاز دارند، کمک کنند.

چطور امور تجاری، تغییر مسیر می‌دهند

ایالات متحده دو دهه پیش شریک تجاری ۹ کشور از ۱۲ کشور آمریکای جنوبی، و شریک برتر تجاری خارج از قاره بود. اما حالا چین از واشنگتن در تمامی کشورهای آمریکای لاتین شامل کلمبیا، اکوادور و پاراگوئه پیشی گرفته و شاید به زودی به بزرگترین شریک برای این کشورها هم بدل شود.

چین عمدتا وارد کننده مواد خام و ایجاد زیرساخت است. از نظر فرهنگ و گردشگری و معامله در قطب‌های فزاینده فناوری منطقه، روابط با ایالات متحده بسیار عمیق‌تر است.

مارگارت میرز از گفتگوی بین آمریکایی می‌گوید: اینطور نیست که ایالات متحده دیگر متحد مهمی برای کشورهای منطقه نباشد اما حالا چین در بسیاری از بخش‌هایی که آمریکا حضور ندارد، دیده می‌شود. چین مایل است در کشورهایی که به دنبال استبداد هستند و ایالات متحده از آنها دوری می‌کند، تجارت کند و این مزیت سرعت را چه در ارائه زیرساخت‌ها و چه واکسن‌ها دارد. بسیاری از این توانایی‌ها به چین کمک کرده که به یک قدرت اصلی در آفریقا تبدیل شود.

ایالات متحده اغلب به جای پیشبرد دستور کار، به اقدامات چین واکنش نشان می‌دهد.

یک استثنا مربوط به یک قرارداد غیرمعمول است که در روزهای پایانی دولت ترامپ منعقد شد که در آن، شرکت بین‌المللی توسعه جهانی ایالات متحده موافقت کرد در صورتی که در نفت و زیرساخت‌های اکوادور سرمایه گذاری کند و این بودجه برای پرداخت بدهی به چین مورد استفاده قرار گیرد، اکوادور، هواوی را از شبکه‌های موبایلی نسل ۵ خود خارج کند.

هنوز مشخص نیست که بایدن معاملات مشابهی را پیگیری می‌کند یا اینکه بسیاری از کشورهای منطقه آمادگی این را دارند که به صراحت در قبال چین از واشنگتن حمایت کنند یا نه.

انتخاب چین، به طور پیش فرض

"لوئیس لاکایه‌پو" رئیس جمهوری اورگوئه اوایل ماه جاری میلادی در تلویزیون سخنرانی کرد و گفت که کشورش به دنبال مذاکرات تجارت آزاد با پکن با وجود نگرانی‌هایی است که تضعیف کننده بلوک منطقه‌ای مرکوسور است.

"اریک فارنسوورس" و "کارلوس مازال" می‌نویسند: این رئیس جمهوری راست میانه و حامی تجارت حتی پیشنهاد گفتگوهای تجاری را با ایالات متحده داد اما توجه کمی را به خود معطوف کرده است. مونته‌ویدئو ترجیح می‌دهد روابط خود را با واشنگتن نسبت به پکن توسعه دهد. اما تاکنون، این گزینه در دسترس نبوده و اروگوئه در سراسر قاره آمریکا بسیار منحصر به فرد است.

ممکن است ناظران آمریکایی تعجب کنند که در شرایط تنش بین ایالات متحده و چین، یک رئیس جمهور دوستدار ایالات متحده مانند لاکایه‌پو، در اعلام یک توافق احتمالی با چین مزیتی چشمگیر را خواهد دید.

"نیکولاس سانتو"، نویسنده خبرنامه "یادداشت‌های چین" درباره سیاست‌های چین و آمریکای لاتین و پویایی‌های تجاری نیز که خودش اروگوئه‌ای است اما دو سال است که برای مقام‌های شهری فوشان چین کار می‌کند، می‌گوید: اما از زمان اعلام این خبر، تنها چیزی که مردم درباره‌اش صحبت می‌کنند، چین است.

او ادامه می‌دهد: مسائل سیاسی نادرست مرتبط با چین برای کشورهای منطقه نگران کننده نیست. وقتی صحبت از" یانکی‌ها "می‌شود، همه می‌گویند که نظر سیاسی دارند. اما برای چین اینچنین نیست. هر کدام از کشورهای آمریکای لاتین به واسطه پتانسیل فرصت‌های اقتصادی چین اغوا شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha