• یکشنبه / ۴ مهر ۱۴۰۰ / ۱۵:۳۰
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 1400070402524
  • خبرنگار : 71475

ده‌ها فلسطینی در سودان پیش از توقیف اموال حماس بازداشت شده بودند

ده‌ها فلسطینی در سودان پیش از توقیف اموال حماس بازداشت شده بودند

روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی در گزارشی نوشت، مقامات امنیتی سودان ماه‌ها پیش بازداشت‌های گسترده‌ای را علیه بسیاری از بازرگانان و دانشجویان فلسطینی به بهانه وابستگی به حماس آغاز کردند که اکثر آنها پس از بازجویی آزاد شدند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه القدس العربی، تعدادی از فلسطینیان بازداشت شده در سودان پس از بازجویی به درخواست مقامات آنجا مجبور به ترک این کشور شدند و برخی دیگر از ترس بازداشت مجدد سودان را ترک کردند.

فلسطینی‌های مقیم سودان می‌گویند، آنها طی ماه‌های گذشته از اقدامات مقامات خارطوم مبنی بر مصادره برخی از املاک خصوصی، از جمله مغازه‌های تحت مالکیت رسمی فلسطینیان، وجوه نقد و چندین خانه متعلق به آنها و نیز مسدود سازی برخی حساب‌های بانکی شکایت کرده‌اند.

بازداشت شدگان هرگونه ارتباط اموالشان با حماس را رد کردند، اما مقامات سودان گوش شنوایی برای این سخنان نداشتند و همچنان به آزار و اذیت آنها ادامه دادند.

به نوشته القدس العربی، همچنین بیم آن می‌رود که مقامات سودانی، با توجه به توافق عادی سازی روابط با اسرائیل، اقدامی مشابه اقدام مقامات سعودی در دو سال پیش انجام دهند. بطوریکه ده‌ها فلسطینی از جمله محمد الخضری، نماینده سابق حماس در عربستان و پسرش را به اتهام حمایت از "سازمان تروریستی" بازداشت کردند.

جنبش حماس دیگر مانند گذشته در سودان نماینده ندارد و آخرین سفر رهبری جنبش به ریاست خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی آن زمان، در مارس ۲۰۱۶ بود.

پس از بالا گرفتن اختلاف و به قدرت رسیدن شورای نظامی، سودان تابعیت مشعل را که قبلاً به وی اعطا شده بود، پس گرفت.

جنبش حماس پس از آنکه در خارطوم حضور پررنگی داشت، اختلافاتش با جمهوری سودان از اواخر حکومت عمر البشیر، رئیس جمهور پیشین تشدید شد، زیرا سودان متهم به تسهیل فعالیت حماس در خاک خود شد و اسرائیل ادعا کرد که سودان گذرگاهی برای تحویل اسلحه به حماس است که به غزه منتقل می‌شود.

در همین راستا، جنگنده‌های اسرائیلی در سال ۲۰۱۲ با حمله به منطقه‌ای از سودان مدعی شدند که سلاح‌هایی را که در مسیر رسیدن به دست حماس بود هدف قرار دادند.

این اختلاف پس از پایان حکومت البشیر و ورود شورای نظامی به قدرت و انعقاد توافقنامه صلح با اسرائیل تا جایی شدت گرفت که به قطع روابط رسید. زیرا جنبش دیگر در خارطوم دفتر نداشت و در آنجا تحت پیگرد بود تا اینکه که گزارشی مبنی بر توقیف وجوه حماس توسط دولت سودان منتشر شد.

رسانه دولتی اسرائیل به نقل از یک منبع در شورای حاکمیت سودان گزارش داد که "تمام اموال حماس در سودان مصادره شده است" و مقامات سودانی قصد دارند هرگونه دارایی‌های حماس را در آینده توقیف کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کمپین علیه حماس به درخواست آمریکا یا اسرائیل انجام شده است، گفت: این رویکرد انقلاب سودان برای حذف میراث اخوان المسلمین است.

این در حالی است که حماس وجود هرگونه سرمایه گذاری متعلق به خود در جمهوری سودان و مصادره آن توسط کمیته امنیتی وابسته به دولت سودان را تکذیب کرد.

حماس در بیانیه مطبوعاتی خود اظهار کرد که اموال ذکر شده در گزارش‌های رسانه‌ای متعلق به تجار و سرمایه گذاران فلسطینی است که هیچ ارتباط سازمانی با این جنبش ندارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha