• دوشنبه / ۵ مهر ۱۴۰۰ / ۱۲:۳۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400070502929
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

/سینمای دفاع/۶

نوجوانی که با یک سیلی مرد شد

نوجوانی که با یک سیلی مرد شد

ایسنا/خراسان رضوی فیلم سینمایی «اتوبوس شب» داستان نوجوانی ۱۸ ساله است که باید با یک اتوبوس ۳۸ اسیر جنگی را با خود به پشت خط مقدم منتقل کند.

«اتوبوس شب» فیلمی به نویسندگی و کارگردانی کیومرث پوراحمد، فیلم‌ساز با سابقه ایرانی است که در سال ۱۳۸۵ تولید شده است. پوراحمد، فیلمنامه این فیلم سیاه و سفید را بر اساس داستانی از حبیب احمدزاده نوشته است و پس از چندین بار بازنویسی آن را ساخته است. «خواهران غریب» ساخته ۱۳۷۴، «شب یلدا» ساخته ۱۳۸۰ و مجموعه تلوزیونی «قصه‌های مجید» از دیگر آثار این فیلم‌ساز با تجربه است. «اتوبوس شب» در جشن خانه سینما در سال ۱۳۸۶ توانست تندیس بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه را از آن خود کند. خسرو شکیبایی، مهرداد صدیقیان، محمدرضا فروتن، الناز شاکردوست و امیرمحمد زند بازیگران این فیلم ضدجنگ را تشکیل می‌دهند.

خسرو شکیبایی در این فیلم نقش عمو رحیم را بازی می‌کند. «عمو رحیم» راننده اتوبوسی است که باید اسیران را منتقل کند. شکیبایی در «اتوبوس شب» به خوبی نقش پدر یک رزمنده را بازی کرده است. «هامون» ساخته ۱۳۶۸، «کیمیا» و «پری» ساخته ۱۳۷۳  از دیگر فیلم‌های این بازیگر بزرگ سینمای ایران است. همچنین مهرداد صدیقیان که در آن روزها بازیگر جوان و تازه وارد سینما بود در این فیلم نقش «عیسی» را که به نوعی نقش اصلی داستان است را بازی می‌کند. «عیسی» نوجوانی ۱۸ ساله است که به عنوان یک رزمنده در جنگ ایران و عراق حضور دارد. او باید ۳۸ اسیر عراقی را به کمک هم‌رزمش، «عماد»، با اتوبوس عمو رحیم به پشت خط مقدم انتقال دهد. در میانه راه پس از خوردن ترکش به چشمان عماد، قهرمان اصلی قصه عیسی است که مشکلات زیادی را برای انتقال اسرا باید تحمل کند.

«اتوبوس شب» فیلمی ضد جنگ است که جنگ‌ها را به سیاستمداران نسبت می‌دهد و معتقد است که نباید مردم دو ملت با یکدیگر دشمنی داشته باشند. این پیام فیلم دائم از زبان عمو رحیم که فردی با تجربه است، شنیده می‌شود و هرچه به انتهای فیلم نزدیک می‌شویم، عیسی هم به این پیام فیلم می‌رسد و در این سفر رشد می‌کند.

کیومرث پوراحمد در این فیلم مفهوم جهان‌وطنی را مطرح می‌کند و معتقد است که تمام مردم دنیا در هر کشوری که زندگی می‌کنند، انسان هستند و این موضوع مهمتر از هر مسئله دیگری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha