• سه‌شنبه / ۶ مهر ۱۴۰۰ / ۱۲:۱۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400070603569
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

/سینمای دفاع/۷

کیمیا؛ درامی خارج از میدان‌های جنگ

کیمیا؛ درامی خارج از میدان‌های جنگ

ایسنا/خراسان رضوی «کیمیا» داستان آزاده‌ای به نام «رضا» با بازی خسرو شکیبایی است که پس از سال‌ها اسارت به ایران بازمی‌گردد و متوجه می‌شود که تمام اعضاء خانواده‌ خود را از دست داده و تنها دخترش به دست دکتری در مشهد بزرگ شده است.

فیلم سینمایی «کیمیا» به نویسندگی و کارگردانی احمدرضا درویش در سال ۱۳۷۳ ساخته شده است. خسرو شکیبایی، بیتا فرهی و رضا کیانیان، بازیگران مطرحی هستند که در این فیلم ایفای نقش می‌کنند. این فیلم در سیزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر توانست جایزه ویژه هیأت داوران، سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه و بهترین صدابرداری را از آن خود کند. همچنین خسرو شکیبایی توانست برای بازی در نقش رضا سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را در این جشنواره به دست آورد. «دوئل» ساخته ۱۳۸۲ و «رستاخیز» ساخته ۱۳۹۲ از دیگر آثار احمدرضا درویش است. او همچنین در سال ۱۳۷۵ فیلم «سرزمین خورشید» را ساخت که در این فیلم هم با خسرو شکیبایی همکاری داشت.

محمود کلاری، فیلمبردار مطرح و باسابقه ایرانی، فیلمبرداری این فیلم را بر عهده دارد. فیلم «کیمیا» از لحاظ بصری، مدیون این فیلمبردار خوب کشورمان است.

خسرو شکیبایی و بیتا فرهی دو بازیگر اصلی این فیلم هستند. این دو بازیگر تاکنون در چندین فیلم‌ سینمایی از جمله «هامون» ساخته ۱۳۶۸، «بانو» ساخته ۱۳۷۰ و «زندگی» ساخته ۱۳۷۶ با یکدیگر هم‌بازی شده‌اند و زوج سینمایی موفقی را تشکیل داده‌اند. یکی از نکات قوت فیلم بازی خوب این دو بازیگر در کنار یکدیگر است که به شناخت درستی از بازی هم رسیده‌اند.

در این فیلم رضا رزمنده‌ای است که همسر باردار خود را به بیمارستان می‌برد، اما خود به اسارت عراقی‌ها در می‌آید. همسر او از دنیا می‌رود، با این حال «شکوه»، جراح بیمارستان، دخترش «کیمیا» را در مشهد همچون فرزند خود بزرگ می‌کند. رضا پس از سال‌ها اسارت آزاد می‌شود و هیچ‌کس از اعضاء خانواده‌اش جز کیمیا زنده نمانده است. این آزاده‌ جنگ تحمیلی، مدتی را به دنبال فرزندش می‌گردد و پس از یافتن او در مشهد متوجه وابستگی شکوه به دخترش می‌شود.

فیلم درباره‌ فردی است که بر سر یک دوراهی قرار می‌گیرد و درویش تمام تلاش خود را کرده تا شخصیت اصلی داستان را به این دوراهی برساند. از نقاط ضعف فیلم، بخش ابتدایی آن است که کمک زیادی به هدف فیلمساز که رسیدن رضا بر سر دوراهی است، نمی‌کند و درویش بیش از حد نیاز بخش ابتدایی را طولانی ساخته است و به تعبیری پرگویی می‌کند.

احمدرضا درویش از فیلم‌سازان دفاع مقدس به حساب می‌آید. او این فیلم را بدون به تصویر کشیدن صحنه‌های جنگی تولید کرد، با این حال به معیارهای سینمای دفاع مقدس هم وفادار بود. درویش، یک فیلم با محتوایی انسانی ساخته است و به دور از فضای جنگ و قهرمان‌سازی‌ توانسته درامی را از زندگی یک رزمنده خلق کند. این فیلم نقدهای مثبت و منفی بسیاری را داشته است و قطعاً جزو بهترین آثار سینمای دفاع مقدس به حساب می‌آید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha