• چهارشنبه / ۷ مهر ۱۴۰۰ / ۱۳:۰۸
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400070704547
  • خبرنگار : 30054

ذخایر سنگ آهن استرالیا در منطقه‌ی پیلبارا

ذخایر سنگ آهن استرالیا در منطقه‌ی پیلبارا

بیشترین ذخایر سنگ آهن دنیا در استرالیا، برزیل است. از نظر کیفیت سنگ آهن تولیدی می‌توان گفت که استرالیا بزرگترین تولید کننده‌ی سنگ آهن عیار بالا در جهان است و معادن بسیار غنی به‌خصوص در منطقه پیلبارا دارد که عیار سنگ آهن بالایی دارند.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام سراج توس، استرالیا با توجه به وسعتی که دارد یکی از بزرگترین قطب‌های سنگ آهن دنیاست  و می‌تواند تاثیر زیادی در تعیین قیمت سنگ آهن و به تبع آن محصولاتی که از آن تولید می‌شود داشته باشد. سنگ آهن ماده اصلی تولید محصولات فولادی و قیمت آن تعیین کننده‌ی قیمت تیرآهن و دیگر محصولات فولادی است.

منطقه پیلبارا

منطقه پیلبارا (Pilbara) منطقه‌ای معدن خیز است که در غرب استرالیا واقع شده است. پیلبارا ناحیه‌ای بزرگ، خشک و کم جمعیت با مردم بومی، مناظری زیبا، خاک سرخ است و همانطور که گفته شد، ذخایر معدنی فراوان به‌ویژه ذخایر سنگ دارد. در ادامه به معرفی چند معدن که در این ناحیه قرار دارند می‌پردازیم.

معدن سنگ آهن نامولدی

معدن سنگ آهن نامولدی در منطقه پیلبارا در غرب استرالیا، ۶۰ کیلومتری شمال غربی تام پرایس واقع شده‌ است. این معدن تحت اختیار کامل شرکت معدنی ریو تینتو می‌باشد و یکی از ۱۲ معدن سنگ آهنی ست که این شرکت در دست اجرا دارد. در تقویم سال ۲۰۰۹، ۲۰۲ میلیون تن استخراج ماده معدنی این معدن صورت گرفته است که نسبت به سال قبل آن ۱۵ درصد، افزایش داشته است. پروژه پیلبارا در سال ۲۰۰۹ حدود ۱۳ درصد از تولید جهانی از ۱٫۵۹ میلیارد تن را اشتراک داشته است. جایی که این معدن در آن واقع است، همرسلی نام دارد که حدود ۸۰ درصد از کل ذخایر آهن شناخته شده استرالیا را در خود جای داده و یکی از بزرگترین ایالت‌های معدنی سنگ آهن در جهان است.

هامرسلی

منطقه‌ی معدنی هامرسلی در منطقه پیلبارا در شمال غربی استرالیا، و ۱۱۰۰ کیلومتری شمال پرت قرار دارد. عیار سنگ آهن معدن هامرسلی ۶۲ درصد است و به‌ همین دلیل ناب‌ترین سنگ آهن را در منطقه داراست. این در حالی است که در همین منطقه چند معدن سنگ آهن دیگر با نام‌های وسترن ترنر سیکلین، ماراندو، یاندیکوگینا و نامولدی نیز وجود دارند. معادن منطقه پیلبارای وسترن استرالیا در اختیار شرکت ریوتینتو هستند که از آنها برای تولید فراورده‌های آهنی استفاده می‌شود.

چیچستر هاب

این معدن نیز مانند معدن هامرسلی در منطقه پیلبارای استرالیا قرار گرفته است اما جالب اینجاست که از سال ۲۰۰۸ کشف و به بهره‌برداری رسید. عیار این معدن نیز مانند معادن اطراف آن بالا و حدود ۵۸ درصد است اما شاید به دلیل اینکه فعالیت در این معدن به تازگی شروع شده، مدیریت آن به شرکت دیگری به‌نام گروه فلزات فورتسکو سپرده شده‌است.

شرکت استخراج معادن بی اچ پی بیلیتون

با وجود اینکه تولید سنگ آهن شرکت بی اچ پی بیلیتون ۳ درصد در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۷ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرد اما این شرکت همچنان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سنگ آهن جهان در سال ۲۰۱۷ بود. بی اچ پی بیلیتون یک شرکت انگلیسی-استرالیایی است که مقرش در ملبورن استرالیا واقع است و در کشورهای متعددی مانند برزیل، الجزایر، شیلی، مکزیک و پرو فعالیت می‌کند.

مونت ویل بک

معدن مونت ویل بک و معدن یاندی دو معدنی هستند که تحت مدیریت شرکت بی اچ پی بیلتون (BHP Billiton) هستند. معدن مونت ویل بک علاوه بر اینکه دهمین معدن بزرگ سنگ آهن جهان محسوب می‌شوند، بزرگ‌ترین معدن سنگ آهن روباز جهان، از نظر ابعاد، نیز هست؛ به طوری‌ که ابعادی به اندازه ۵ در ۱/۵ کیلومتر دارد. استخراج سالانه معدن سنگ آهن مونت ویل بک ۷۷ میلیون تن ثبت شده است.

اقتصاد استرالیا در گرو معادن

استرالیا یک صادرکننده بزرگ محصولات معدنی، انرژی و موادغذایی است. منابع طبیعی فراوان و متنوع این کشور باعث شده که سطوح قابل‌توجهی از سرمایه‌گذاری‌های خارجی به این کشور سرازیر شوند و معادن زغال‌سنگ، سنگ‌آهن، مس، طلا، گاز طبیعی، اورانیوم و منابع انرژی‌های تجدیدپذیر این کشور را توسعه دهند. استرالیا یک بازار باز است و محدودیت‌های بسیار اندکی در واردات کالاها و خدمات دارد. باز کردن بازار آن به روی جهان باعث شده که رشد این کشور سرعت یابد و انعطاف‌پذیری و پویایی بیشتری به اقتصاد آن داده است.

بازار سنگ آهن بزرگترین درآمد صادراتی استرالیا را در اختیار دارد. اما افزودن این ماده معدنی به انبوهی از محدودیت های موجود برای کالاهای وارداتی از استرالیا با توجه به رکورد قیمتی اخیر و وابستگی چین به عرضه سنگ آهن با کیفیت بالای استرالیا که حدود دو سوم واردات آن را شامل می شود، اقدامی خطرناک خواهد بود. تولیدکنندگان بزرگی مثل استرالیا و برزیل می‌توانند تاثیر زیادی در تعیین قیمت روز آهن آلات داشته باشند.  

رونق اقتصادی

برخی اقتصاددانان ادعا می‌کنند که رونق استخراج معادن در استرالیا به این کشور کمک کرده تا از بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ جلوگیری کند. شان لانگ کیک، اقتصاددان می‌گوید: "حدود چهار پنجم صادرات سنگ آهن استرالیا به چین می‌رود. وی اظهار می‌کند اگرچه استرالیا در نهایت ممکن است خریداران جدیدی برای سنگ آهن خود پیدا کند، اما یافتن منابع جدید سنگ آهن برای تأمین انرژی اقتصاد برای چین بسیار دشوار است".

افزایش صادرات محصولات معدنی که ناشی از توسعه ظرفیت تولیدی به‌ویژه در سنگ‌آهن بوده، منجر به رشد اقتصادی پایدار برای استرالیا شده است. این انفجار معدنی منجر به بهبود سطح زندگی شهروندان استرالیا شده است. برای آگاهی از قیمت تیرآهن ۱۶ اصفهان، کلیک کنید.

انتهای رپرتاژ آگهی 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha