• چهارشنبه / ۷ مهر ۱۴۰۰ / ۱۶:۰۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400070704795
  • خبرنگار : 71129

چین به تایوان اجازه پیوستن به گروه تجاری "کرانه پاسیفیک" نمی‌دهد

چین به تایوان اجازه پیوستن به گروه تجاری "کرانه پاسیفیک" نمی‌دهد

پکن امروز (چهارشنبه) گفت، جلوی درخواست تایوان را برای پیوستن به ابتکارعمل گروه تجاری "کرانه اقیانوس آرام" می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دولت پکن همچنین گفته که دلیل این کار امتناع تایوان برای این مساله است که نمی‌پذیرد بخشی از چین است.

"ژو فنگلیان"، سخنگوی دفتر امور تایوان در کابینه چین به خبرنگاران گفت: ما مخالف حضور تایوان در هرگونه توافق تجاری با ماهیت رسمی یا امضای هر نوع توافقنامه تجاری با یک ماهیت رسمی هستیم.

اظهارات وی پس از صحبت‌های ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین مطرح شد که گفته بود این کشور به شدت مخالف هرگونه تماس رسمی بین تایوان و سایر کشورها و همچنین دسترسی تایوان به هرگونه توافق یا سازمان است که ماهیتی رسمی دارد.

دولت تایپه انتظارش را داشت که پکن دست به چنین اقدامی بزند و می‌گوید وضعیت آن به عنوان دموکراسی و اقتصاد بازار باید به نفع تایوان باشد.

جان دنگ، یکی از مقام‌های تایوانی در یک نشست خبری گفته بود : چین و تایوان سیستم‌های متفاوتی دارند. ما یک اقتصاد بازار یکپارچه هستیم.

چین، مدعی است که تایوان بخشی از قلمروی این کشور است و اگر لازم باشد با زور آن را تحت کنترل خود درمی‌آورد. همچنین پکن از به رسمیت شناختن دولت این جزیره سر باز می‌زند و به شدت به دنبال منزوی کردن دولت استقلال طلب تسای اینگ ون، رئیس جمهوری تایوان است.

تایوان ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۱ اعلام کرد که درخواستش را برای پیوستن به این طرح موسوم به "توافق پیشرو و جامع برای شراکت بین دو طرف اقیانوس آرام" و آن هم یک هفته پس از آن ارسال کرده که چین نیز درخواست مشابهی را ارائه کرده بود.

دیگر اعضای این گروه تجاری "کرانه پاسیفیک"‌ شامل استرالیا، کانادا، ژاپن، مکزیک، پرو، سنگاپور و نیوزیلند هستند. انگلیس نیز گفتگو برای پیوستن به این گروه را پس از بریگزیت آغاز کرده است.

این گروه که در ابتدای امر "شراکت بین دو طرف اقیانوس آرام" نام داشت گروهی است که طرح اولیه آن را باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا ریخت. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا در ۲۰۱۷ از این توافق خارج شد و جو بایدن، رئیس جمهوری کنونی آمریکا هنوز به آن مجدد نپیوسته است.

چین و تایوان پس از به قدرت رسیدن حزب کمونیست در چین به سال ۱۹۴۹ در میانه جنگ داخلی از هم جدا شدند. آنها روابط جدی تجاری و سرمایه گذاری با هم داشتند اما روابط رسمی در این میان نبود و پکن از زبان تهدید علیه تایوان استفاده می‌کند و در عین حال، فشارهای دیپلماتیک و نظامی بر تایوان وضع کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha