• پنجشنبه / ۸ مهر ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۸
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1400070805147
  • خبرنگار : 71623

با دستور اکید مقام معظم رهبری

احتمال واردات لوازم خانگی منتفی شد

احتمال واردات لوازم خانگی منتفی شد

دفتر رئیس جمهور طی نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و وزارت اقتصاد و دارایی، اعلام کرد که بر اساس دستور مقام معظم رهبری، واردات لوازم خانگی به کشور همچنان ممنوع است.

به گزارش ایسنا، در پی درخواست جمعی از شرکت‌ها و کارخانجات تولید کنندگان لوازم خانگی از مقام معظم رهبری، مبنی بر مخالفت با ورود محصول نهایی لوازم خانگی، ایشان به رئیس جمهور دستور دادند از واردات لوازم خانگی جلوگیری شود.

گفتنی است که تولیدکنندگان در این نامه تاکید کردند در حال حاضر تولید لوازم خانگی از نظر کمی و کیفی، پاسخگوی نیاز داخلی است.

در نامه‌ مقام معظم رهبری به رئیس جمهور آمده: "این موضوع بسیار مهمی است. اگر این خبر (گشایش واردات از دو شرکت کره جنوبی) راست باشد به معنی شکستن کمر شرکت‌های لوازم خانگی داخلی است که توانسته‌اند قدری روی پا بایستند. جدا جلوی این مشکل را سد فرمایید."

بنابراین غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس جمهور به وزرای صمت و اقتصاد اعلام کرده که بر اساس نامه دفتر مقام معظم رهبری باید از واردات جلوگیری شود.

اظهار و ترخیص لوازم خانگی ممنوع 
در پی صدور این دستور، معاون امور گمرکی نیز به کلیه گمرکات اجرایی کشور اعلام کرد با توجه به اینکه انجام هرگونه تشریفات گمرکی و ترخیص کالا منوط به اظهار کالا به گمرک است و اظهار کالا نیاز به مجوز ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد، چنانچه ثبت سفارش برای اقلام و لوازم خانگی صادر نشده باشد، امکان اظهار و کالا و ترخیص آن وجود نخواهد داشت. 
همچنین با توجه به اینکه لوازم خانگی جزو اقلام ممنوع الورود گروه ۴ است و در حال حاضر ثبت سفارش برای این اقلام صورت نمی‌گیرد،  امکان اظهار، انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا نیز برای این کالاها امکان پذیر نخواهد بود. 
معاون اجرایی گمرک در ادامه تاکید کرده که اگر لوازم خانگی در گمرکها موجود است و صاحبان کالا
در صدد اخذ مجوز ورود یا اظهار آن به گمرک هستند، از اظهار و ترخیص آن جلوگیری و این موضوع به سرعت به مراجع نظارتی ذیربط منعکس شود. 

گفتنی است که دو سال پیش و با تشدید تحریم‌های آمریکا دو شرکت کره‌ای ال جی و سامسونگ که در صنعت لوازم خانگی سرمایه گذاری کرده بودند، ایران را ترک کردند. در حال حاضر برند این دو شرکت در ایران به جی پلاس و سام تغییر کرده و قطعات آنها از کشورهای دیگری به جز کره به ایران وارد می‌شود. بنابراین کالاهای برند ال جی و سامسونگ موجود در بازار به صورت قاچاق وارد می‌شوند و گارانتی ندارند.

اما میانه شهریور ماه دوباره بحث واردات لوازم خانگی کره‌ای ال جی و سامسونگ به جای بدهی‌های کره به ایران در رسانه‌های مختلف مطرح شد که در نهایت وزارت صمت تاکید کرد که در این زمینه برنامه‌ای ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۸ ۱۱:۰۳

نبودن رقابت سالم بین برند های داخلی و خارجی باعث انحصار بخش داخلی می شود و بلایی که بر سر صنایع خودروسازی کشور امد این دفعه برای لوازم خانگی ایرانی تکرار خواهد شد، زمینه خوبی هم برای واردات غیر رسمی و قاچاق فراهم می شود.

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۸ ۱۱:۲۸

کاملا درسته

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۸ ۱۱:۳۴

صحیح

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۸ ۱۱:۳۸

( انحصار) !!! باب میل سرمایه داران ورانت خواران

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۸ ۱۲:۰۲

نه اصلا درست نیست چون صدها کارخانه لوازم خانگی در ایران وجود دارد

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۸ ۱۱:۲۸

آخه این تولید داخل هم که واقعا تولید داخل نیست! از چین قطعه میارن سر هم میکنن، این واقعا تولید ملیه و حمایت ازش واجب؟

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۸ ۱۲:۱۹

رقابت نباشه فقط مصرف کننده ضرر می کنه.باید همه برندها باشند تا تولید کننده داخلی هم کیفیت را افزایش بده.همون بلای خودروسازها سر لوازم خانگی هم میاد.

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۸ ۱۱:۵۹

کره می خواست به جای دلارهای ما در کره کالا بدهد ولی ایران مجازاتش کرد...

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۸ ۱۳:۵۳

نه همشهری به این راحتیها نیست کره حتی کالا هم نمی تونه بده چون پول ایران در چندتا بانک کره است که این بانکها به خاطر سیاستهای خزانه داری آمریکا حتی نمیتونند دستور رئیس جمهور کره رو اجرا کنند.

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۸ ۱۲:۱۵

واقعا ممکنه همان بلاهایی که دلالها بر سر خودرو و نهاده هایدامی اوردن سر لوازم خانگی هم بیارند در بحث کنترل بازار بسیار ضعیف عمل کردند،امید وارم هرتصمیمی که گرفته میشود هم کارشناسی باشد و هم نفع مصرف کننده،طوری نباشد که یه عده‌ای لوازم خانگی را در انحصار خودشون دربیارند مثل خودرو و مردم عادی دستشون به هیچ نرسد،

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۸ ۱۲:۳۳

خدا رو شکر مشکلاتمون یکی یکی داره حل میشه...!

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۸ ۱۲:۳۹

رشد و افزایش کیفیت در رقابت ایجاد می شود نه در انحصار و مسابقه یک نفره. ایجدبازار انحصاری حمایت نیست خیانت هست.

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۸ ۱۴:۰۹

ببينيد اروپا و امريكا و ژاپن و كره و .....همگى در حال تجارت و داد و ستد با هم هستند اتومبيل كره اى در امريكا هم هست و بالعكس چطور اونها هر روز بهتر از ديروزند !

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۸ ۱۴:۵۷

کالاهای خارجی فقط سونی . سامسونگ و آل جی

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۸ ۱۶:۱۹

مطمئنم اونایی که تبلیغ استفاده از کالاهای لوارم خانگی ایرانی را میکنند در کنار داشتن موبایل ایرانی،یک گوشی مثلا سامسونک هم دارند و در حرف ،از حمایت از کالای ایرانی دم میزنند و در عمل،از سامسونگ استفاده میکنند.

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۸ ۱۶:۳۹

همین الان قیمت لوازم خونگی خارجی سر به فلک زده ، با این حساب دقیقا میشه شبیه ممنوع کردن ماشینای خارجی که میلیاردها تومن میره به جیب برادران دلال قاچاقچی و آقازاده ها

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۸ ۱۸:۰۰

اینکار بسیار دور از منطق ما نگران تکرار اوضاع خودرو برای لوازم خانگی هم هستیم از کجا معلوم که فردا دلال ها شروع نکنند در این حیطه هم

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۸ ۱۸:۱۸

بهترین خبر ماه بود اینگونه شرکتهای مختلف ایرانی میتوانند به رقابت با هم بپردازند و در نتیجه کیفیت محصولات ایرانی بالا برود

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۸ ۱۸:۴۰

امیدوارم کیفیت محصولات بالا بره . قیمیت ها پایین بیاد ومصرف کننده راضی باشه از محصولاتی که خریداری میکنه.

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۹ ۰۵:۵۴

خوش به حال شرکت اسنوا که اجناسش را به مردم غالب کنه

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۹ ۱۳:۲۲

سلام علیکم اگر واردات واقعا بصورت جدی جلوگیری شود و ملت ایران هم از خرید لوازم خارجی استفاده نکنند همه مشکلات حل می‌شود انشااله

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۹ ۱۸:۳۵

سلام درصورت رقابتی شدن کالا ومخصوصا خدمات پس از فروش کالامهم است که نداریم

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۹ ۲۱:۳۴

جنس ایرانی که یک سال شایدکاربده ولی خارجی ده سال جلو اینا نمی تونن بگیرن فقط به نفع قار چاق چی وبه ضررمردم که مجبورن بخرن وقتی جنس باکیفیت نیست وقیمت اش نزدیک جنس خارجی باشه